Ken je dat gevoel, dat je onbewust mee beweegt op de maat van de muziek? Van die aanstekelijke deuntjes die je mee doen wiegen? Inside My Radio wil ditzelfde gevoel realiseren, sterker nog, het is de hoofdmoot van de gameplay.
Inside My Radio draait namelijk compleet om ritme. Niet als in Guitar Hero of Rock Band, maar juist gecombineerd met een 2D platformer. Naar links en rechts lopen vereist weinig muzikaliteit, maar lastiger is het als je moet dashen, springen en jezelf op of door de grond moet werpen. Je kunt dit namelijk enkel doen wanneer je het op de juiste maat van de muziek doet en diens ritme volgt. Wanneer het angstzweet je al uitbreekt bij het idee dat je iets binnen een ritme moet doen; geen paniek! Het spel heeft een hulpmiddel waarmee je visuele aanwijzingen krijgt, maar dit haalt wel een deel van de beleving onderuit.

Aan de basis van het verhaal staat Taek, een blokvormig lampje die in een gettoblaster terecht komt. Enkel door de bovenstaande gameplay te volgen kan hij de muziek en daarmee het leven terugbrengen in dit muzikale apparaat. Het moge duidelijk zijn dat het als verhaal weinig om het lijf heeft, maar het is voldoende om je enige binding te geven met de game. Dit lukt ook zeker wanneer je ook als twee andere personages mag spelen, namelijk Barry en Root. Verwacht geen verandering qua gameplay, maar wel krijg je nieuwe muzikale invloeden waar je mee werkt, namelijk disco, elektro en dub. Het geeft de game een aangename afwisseling, inclusief geslaagde verwijzingen naar de muziekindustrie en minder geslaagde grappen richting andere media.
Wat eveneens voor afwisseling moet zorgen zijn de nodige minigames die op een leuke wijze in het geheel zijn geïntegreerd. Ook kleine puzzeltjes zorgen voor een aangename variatie, maar minder enthousiast zijn we over de tussen- en eindbazen. Het spel is niet heel lastig en bevat voldoende checkpoints om je nooit te irriteren, maar de laatste baas vormt ineens een aanslag op je geduld en daarmee je spelplezier. Het voelt niet alleen als een oneerlijke verdeling van de moeilijkheidsgraad, maar ook qua gameplay viel het buiten de toon die door de rest van de game werd gezet.

Wat het des te jammer maakt is dat de hoofdmoot van de gameplay juist erg leuk is om te spelen, maar dat het na ongeveer twee tot drie uur voorbij is. Wat overblijft is het herspelen van individuele levels of Time Attack, een modus die niet veel bijdraagt aan dat wat je op dat moment al hebt gedaan. De bijhorende adviesprijs van €14,99 is wat dat betreft best hoog, zeker omdat er veel plezier te halen is. De muziek, toch het belangrijkste onderdeel, verveelt niet en de verschillende grafische uitwerkingen dragen hier eveneens aan bij. We hadden enkel gehoopt dat Inside My Radio minstens twee keer zo lang was, hetgeen zowel het grootste compliment als het grootste kritiekpunt is.
|