Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Skull and Bones
Review:

Civilization IV


Door Ruben Meintema op 09-12-2005 om 10:17

Civilization is de grootste en belangrijkste strategische geschiedenissimulator. Dit allesomvattende spel heeft een behoorlijke leercurve voor de beginner, maar iemand met ervaring kan een nieuw deel in de reeks vlug onder de knie krijgen. De makers van Civilization IV hebben geprobeerd om het spel ook toegankelijker te maken voor beginners. Daarom zal deze review zich ook richten op beginnende gamers. Ook zal traditiegetrouw bij een vervolg (en welk spel tegenwoordig is geen vervolg in een lange reeks?) het gehalte van vernieuwing ten opzichte van vorige delen aan de kaak worden gesteld.


Dat brengt ons bij de volgende vernieuwing, want in Civilization IV is er een nieuwe factor bij gekomen: health. Door rijst of tarwe of koeien naar je steden te brengen krijgen je steden gezondheid. Dat is op zich niet zo belangrijk, maar er zijn ook factoren die je steden ongezondheid geven. Zolang de som van gezondheid minus ongezondheid positief is, is er niets aan de hand. Als de uitslag van de som negatief is, heeft dit negatieve invloed op de groei van je stad. Je moet het dus wel bij houden.

Religie
De meest in het oog vallende vernieuwing is de factor religie, en ook de civics. Daarom zal ik deze apart behandelen. Bij de makers heeft duidelijk de weerzin bestaan om religie op te nemen in het spel. Als je bij de Civilopedia kijkt bij "religion", en ik raad dit echt sterk aan want het is heel grappig en nuttig, dan zie je eerst een uitleg (verontschuldiging bijna!) van hun keuze om religie toch een grotere rol te geven in het spel. Ook wordt er een paar keer zeer expliciet vermeld dat de makers absoluut geen morele oordelen vellen over de verschillende religies. Ook is het zeer duidelijk dat het aannemen van de één of andere religie geen bepaalde positieve of negatieve eigenschappen met zich mee brengen. Het enige verschil is het uiterlijk, en de manier waarop ze ontstaan in het spel. Dat de makers zich zo duidelijk opstellen tegenover religie is niet zo gek, aangezien het een zeer "hot issue" is waarmee je heel gemakkelijk mensen tegen de haren in kunt strijken. Dit geldt nauwelijks voor vier van de zeven beschikbare godsdiensten boeddhisme, hindoeïsme, taoïsme en confucianisme, maar des te meer voor de drie overige monotheïstische godsdiensten christendom, jodendom en islam.

Het maakt niet uit welke religie je aanneemt, maar het is wel handig om er een aan te nemen, en vooral om een holy city binnen je landsgrenzen te hebben. Vanuit een holy city verspreidt namelijk de desbetreffende godsdienst zich. Je krijgt een holy city als je de eerste bent die een religie "uitvindt". Je krijgt de heilige stad en daarmee ook de bron van boeddhisme als je de eerste bent die Meditation ontdekt. Je krijgt de heilige stad voor hindoeïsme als je de eerste bent die Polytheïsm ontdekt, en als je als eerste Monotheïsm uitvindt, krijg de heilige stad voor het jodendom. Deze "civilization advances" als meditatie en polytheïsme waren voorheen de enige manifestaties van religie in Civilization, nu is het zo veel uitgebreider.



Als je de één of andere religie hebt aangenomen, of die nu uit je eigen holy city komt of niet, kun je de religieuze civics gebruiken. Dat zijn een soort normen en waarden en maatschappelijke instituties die jouw beschaving hanteert. Je kunt bijvoorbeeld theocratie instellen, zodat alle steden met de staatsreligie hogere productie krijgen. Of je kunt vrije godsdienst instellen, zodat hoe meer verschillende religies je in je stad hebt, hoe meer blije gezichtjes je bevolking vertonen.

Civics
Dat brengt ons bij de civics. In de vorige paragraaf heb ik er al over gesproken met betrekking tot religie, dus het behoeft niet veel meer verdere uitleg. Je hebt civics op vijf gebieden: religie, arbeid, regering, wetten en economie. Je begint met de laagste van de vijf verschillende civics in de vijf bovenstaande categorieën. Je beschaving is dan nog tamelijk barbaars, maar je hoeft dan ook geen upkeep te betalen voor de civics. Later kun je democratischer normen en waarden instellen voor je maatschappij, zoals vrijheid van godsdienst en free market. Dit kost wel meer upkeep. De tendens is wel dat de normen en waarden van de hedendaagse westerse wereld ook de hoogste civics zijn in het spel Civilization IV en de hoogste upkeep vereisen. Daarmee zeggen de makers eigenlijk dat onze normen en waarden het beste zijn. Ik moet hierbij meteen een kanttekening plaatsen want er zijn wel degelijk voordelen te behalen aan meer autocratische eigenschappen als State Religion en State Property. Ook Slavery kan op sommige momenten best voordelig uitpakken.

Pagina: 1 | 2 | 3 | 4
Beoordeling
Gameplay   95
Sound   94
Graphics   80
Replay   98

Dit wereldomvattende spel is zo verslavend als chocola
95


10:26  Nieuwe informatie Bleach GC
07:32  Vier screens Tales of the Abyss
 Reacties (11)
 Pagina: 1
N Stone op 09-12-2005 om 11:24 [Niv: 4 / Exp: 176]
kijk zo schrijf je een review. leest heerlijk weg. ruben top

Red_Army op 09-12-2005 om 14:47 [Niv: 28 / Exp: 1392]
Kijk zo slijm je goed gesluimt N Stone geintje

Gast (81.207.109.xxx) op 09-12-2005 om 14:52
goed zo Ruben, eidnelijk eens een fatsoenlijke review van Civilization (i.p.v van die gare PU review). Civilization IV is werkelijk een formidabel spel, en ookal zeggen veel mensen dat het weer meer van hetzelfde is, dan moeten ze nog maar eens goed kijken. En dan heb ik het niet alleen over de graphics, maar vooral over het sterk veranderde diplomatiek systeem (ik krijg ook de indruk dat beschavingen midner snel oorlog zoeken, het is allemaal wat realistischer).

N Stone op 09-12-2005 om 16:35 [Niv: 4 / Exp: 176]
@ Red army haha, nee
had hiervoor de review van tom (Naruto) gelezen, maar was daar wat minder positief over. daarbij vergelekken leest deze gewoon lekkerder (tom nog steeds alleen maar mijn mening)

Ikkyu op 09-12-2005 om 17:57 [Niv: 88 / Exp: 4417]
Same feeling here: knappe review

Gast (80.60.165.xxx) op 09-12-2005 om 20:33
Haha wat is dit nou? Complimenten voor een goed geschreven review? Wow, zijn jullie zo weinig gewend of willen jullie een baan hier ofzo? Het lijkt mij niet meer dan normaal dat een review goedgeschreven, makkelijk leesbaar en objectief is. Maar ja, als de mensen van gamed constante bevestiging van hun kunnen nodig hebben, go right ahead!

Joni Philips (Eindredacteur) op 09-12-2005 om 20:42 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
We hebben het niet nodig maar het is wel eens leuk

Gast (81.207.109.xxx) op 10-12-2005 om 09:40
@Gast 80.60.165x

Ik zie hier constant mensen die de reviews (onterecht) dom zitten af te kraken, dus dan is het voor Gamed misschien ook eens leuk als ze voor de verandering een complimentje krijgen of niet? Waarom zou je alleen maar hier posten om reviews af te zitten kraken, en nooit eens een complimentje uitgeven?

Gast (80.60.165.xxx) op 10-12-2005 om 19:41
Oh absoluut mee eens, reviews afkraken heeft weinig nut. En is volgens mij meer een domme reactie van mensen die er niet tegenkunnen dat hun mening niet wordt gedeeld. Als een site je niet bevalt stel ik voor dat je er gewoon niet komt.

Maar ik vind complimenten maken voor een review ook niet erg intelligent overkomen. Misschien ben ik wel gewoon een zeikerd. Aan het feit dat ik hier post kun je al aflezen dat ik gamed een leuke site vind, het is dan ook totaal niet als kritiek op de reviewers bedoeld, maar ik vond het gewoon vreemd.

Dan nog even over Civ IV: Ik was een huge fan van III en ben dat nog steeds van IV. Ik kan het alleen niet echt meer spelen omdat het gewoon crappy draait op mn laptop.(Wat vreemd is gezien het feit dat ik CoD2 bijv. prima kon draaien) Ik vind het jammer dat ze het nodig vonden om de graphics zo op de krikken. Simpele, functionele graphics kunnen ook heel mooi zijn. Gameplay technisch is het spel indd formidabel en een verbetering over III.

m.j. op 10-12-2005 om 23:51 [Niv: 2 / Exp: 109]
leuke review maar genoeg complimenten het boeit m tog nie

lauw spel lijkt me nie makkelijk!
(lijkt me leuk om me land te verpestu
time 4 war!!!) roar
t ime to shut up 4 me

Gewijzigd door m.j. op 10-12-2005 om 23:52

Gast (145.53.41.xxx) op 31-12-2005 om 11:58
_O_

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Sid Meier's Civilization IV
Type:
Game
Releasedatum:
04-11-2005
Ontwikkelaar:
Firaxis Games
Uitgever:
Take Two Interactive Benelux
Media:








Meer media