Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
16 November 2019 
(0) 
(0) 
15 November 2019 
(0) 
(1) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 November 2019 
(0) 
(0) 
(3) 
(3) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(5) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 November 2019 
(2) 
(0) 
(2) 
(7) 
(0) 
(0) 
(1) 
12 November 2019 
(7) 
(5) 
(3) 
(7) 
(4) 
(3) 
11 November 2019 
(4) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
(0) 
(0) 
10 November 2019 
(10) 
(5) 
(4) 
(0) 
09 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(3) 
08 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
07 November 2019 
(17) 
(3) 
(0) 
(16) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 November 2019 
(5) 
(4) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 November 2019 
(0) 
(0) 
(5) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 November 2019 
(5) 
(4) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
03 November 2019 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 November 2019 
(0) 
(0) 
01 November 2019 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(5) 
(0) 
Layton's Mystery Journey: Deluxe Edition
Bizerta: Silent Evil
Call of Duty: Modern Warfare
Gamed Interview: Rain of Reflections
Feature:

Grote RPG Cliché Lijst: Deel 34


Door Joni Philips op 19-09-2015 om 09:27
Bron: Gamed

Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.

De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.

Cliché 128. First Law of Fashion
"All characters wear a single costume which does not change over the course of the game. The only exception is when characters dress up in enemy uniforms to infiltrate their base."

Elk personage draagt exact één kostuum dat nooit verandert tijdens de game zelf. De enige uitzondering is wanneer de personages zich tijdelijk verkleden in een vijandelijk uniform om een vijandelijke basis binnen te dringen. Dit is onder andere zichtbaar in Final Fantasy VI waar Locke zich alleen verkleedt om South Figaro binnen te dringen; en Final Fantasy VIII waar Selphie en haar team zich verkleden om een raketbasis binnen te dringen. Het verkleden lukt zelfs in Final Fantasy VII waar één van je teamgenoten de gigantische hond Red XIII is. Het wordt ook zichtbaar in de Pokémon games waar personages de wereld rondreizen zonder zich te verkleden. De enige uitzondering is Pokémon HeartGold en SoulSilver waar Heart of Silver zich verkleedt als Team Rocket lid om hun basis, de Radio Tower, binnen te dringen.

Het gebrek aan kledijveranderingen is zeer opvallend binnen Fire Emblem, waarbij sommige personages hun kledij jarenlang niet veranderen en waar vijanden die zich aansluiten bij jouw team, hun vijandelijk uniform blijven dragen. Er kan gelukkig ook gelachen worden. Paper Mario toont bijvoorbeeld dat Peach tientallen versies van dezelfde jurk heeft. Er wordt ook gelachen binnen EarthBound waar een Non Player Character opmerkt dat je telkens dezelfde outfit draagt. Hij vraagt zich dan ook af of je deze telkens wast. Eenzelfde opmerking horen we in NieR waar Kaine het hoofdpersonage hier op wijst. Hij beweert dat zij hetzelfde doet, maar ze onthult dat ze meerdere versies van dezelfde outfit heeft die ze elke dag wast. Zij heeft dan ook een manier om steeds dezelfde kleren te dragen zonder te stinken…

De kleerkast van Peach
De kleerkast van Peach


Cliché 129. Second Law of Fashion
"Any character's costume, no matter how skimpy, complicated, or simply outlandish, is always completely suitable to wear when climbing around in caves, hiking across the desert, and slogging through the sewers. It will continue to be completely suitable right afterwards when said character goes to meet the King."

Een personage moet nooit van kostuum veranderen want zijn kostuum – ongeacht de hoeveelheid bloot, de complexiteit en de absurditeit ervan – is altijd geschikt voor de situatie. De situatie kan hierbij variëren van klimmen in grotten, het doorkruisen van een woestijn of het verkennen van een riool. Een bikini in een riool of in een ijskoude grot, daar is toch geen probleem mee? Zelfs het daaropvolgende bezoek aan de koning vereist geen verandering van kledij. Dit wordt extra opvallend wanneer je de kledij zelf zou proberen, en zou ontdekken dat het meeste wat ze doen, gewoon onmogelijk is. Jezelf verkleden als Karin uit Shadow Hearts Convenant bijvoorbeeld is geen goed idee. Zij heeft hoge hakken, een minieme minirok die zelfs niet eens haar volledige heup bedekt, en kan er toch mee rondspringen.

Elke Final Fantasy outfit is een excellent voorbeeld. Deze outfits gaan van potentieel mogelijk – zie Final Fantasy VIII – tot compleet onmogelijk voor normale mensen, zoals in alle andere Final Fantasy games. De meerderheid van de kledij is onmogelijk om te dragen zonder de nodige veiligheidsmaatregelen zoals tape en spelden. De personages hebben echter geen probleem om hiermee alle klusjes te doen die ze moeten doen. De kledij hangt bijvoorbeeld nooit in de weg wanneer ze rondspringen of hun grote wapens gebruiken. Lady Gaga heeft een volledig team nodig om haar extravagante outfits in orde te houden voor de vijf minuten waarin ze gebruikt worden, waarbij ze dan vaak amper kan bewegen. De personages hebben daar nooit problemen mee, hun kledij blijft zelfs in extreme situaties perfect zitten.

Cliché 130. Third Law of Fashion
"In any futuristic setting, the standard uniform for female soldiers and special agents will include a miniskirt and thigh-high stockings. The standard uniform for all male characters, military or not, will include an extraordinarily silly and enormous hat."

Een standaarduniform voor vrouwelijke soldaten en spionnen bevat een minirok en lange netkousen. Het standaarduniform voor mannen omvat een gekke en grote hoed. Het originele cliché specificeert hierbij dat het moet gaan om een futuristische setting – zie Star Ocean, Final Fantasy VII en Final Fantasy VIII waar Quistis wel zeer kortgerokt is voor een militaire lerares – maar die beperking is duidelijk overbodig. De verplichte minirokjes zijn eveneens aanwezig binnen historische games. De vrouwelijke soldaten uit Valkyria Chronicles dragen bijvoorbeeld zeer korte rokjes ondanks het feit dat ze zich bevinden in een oorlogssituatie. De soldaten uit Fire Emblem vertonen een gelijkaardig kostuum dat vooral opvallend is wanneer ze ruiters zijn. De vrouwelijke ruiters dragen zeer korte rokjes en gigantische laarzen. Uit ergonomisch standpunt is dit heel logisch, maar het roept vragen op over het bestijgen van het paard.

Cliché 131. First Rule of Politics. Chancellor's Axiom
"Any advisor of a major ruler has been scheming after his throne for quite a while. Thanks to the miracle of timing, you will arrive at the king's inner sanctum just in time for the coup."

De adviseur van elke belangrijke koning of president maakt al jaren plannen om die koning of president van de troon te stoten, en hem zelf te vervangen. Het mirakel van timing zorgt ervoor dat jij op het juiste moment aankomt om hem tegen te houden. De basis van het cliché ligt in Chrono Trigger, waar twee verschillende adviseurs vervangen zijn door demonen die de koning willen afzetten. De demon in het tweede geval blijkt zelfs een afstammeling van de eerste demon die op deze manier wraak wil nemen op Crono. The Legend of Zelda: Ocarina of Time heeft adviseur Ganondorf die een trouwe adviseur is aan de koning van Hyrule. Het moment dat je dat hoorde, kon je natuurlijk voorspellen dat de koning een slechte keuze heeft gemaakt.

De paus uit Tales of Symphonia en de premier uit Valkyria Chronicles hebben evenmin medelijden met hun koning. Ze proberen hen actief van de troon te werpen. Ar Tonelico brengt ons dan weer Bourd, de adviseur van bedrijfsleidster Ayano. Op het eerste zicht lijken ze beiden zeer kwaadaardig, maar uiteindelijk blijkt dat Ayano niets weet van de kwaadaardige zaken die haar bedrijf doet onder leiding van Bourd. Er zijn gelukkig ook uitzonderingen. Cristo uit Dragon Quest IV is bijvoorbeeld compleet loyaal aan zijn prinses, maar dat komt grotendeels door zijn verliefdheid. Een familieband helpt ook. Princess Peach zal bijvoorbeeld nooit worden verraden door haar vaderfiguur Toadsworth, en Edge's grootvader uit Final Fantasy IV regeert zeer vredig over Eblan tot de terugkeer van zijn kleinzoon.

Yo Mika met Seymour Guado
Yo Mika met Seymour Guado

Cliché 132. Second Rule of Politics. Scapegoat's Axiom
"If the advisor works for an evil ruler, the advisor is as bad or even worse, and there's a good chance he's the final villain. If the advisor works for a good ruler, he usually has the good of the kingdom at heart; not that that helps, because your party will invariably be made the scapegoat for all that's wrong with the nation and immediately thrown in the dungeon."

De adviseur die werkt voor een kwaadaardige heerser, is eveneens kwaadaardig. Hij is waarschijnlijk zelfs erger dan zijn baas, en de kans is groot dat hij de eindbaas vormt. Een adviseur die werkt voor een goedaardige overheerser, denkt meestal aan het welzijn van het koninkrijk. Dat helpt jou echter niet want de kans is groot dat hij jou beschuldigt van alle kwalen van de natie, waarna jij in de gevangenis vliegt. Seymour Guado is een goed voorbeeld. Hij is een adviseur van Yo Mika, de huidige baas van de kerk van Yu Yevon. Het is zeer duidelijk dat Mika kwaadaardig is, maar Seymour blijkt erger en hij is één van de laatste bazen uit het spel. Seymour is evenmin het enige voorbeeld uit de Final Fantasy serie. De bekendere personages Kuja en Kefka zijn ook goede voorbeelden.


11:27  Konami stopt met AAA titels, enkel PES blijft?
09:22  [TGS] Dynasty Warriors Online naar Vita
 Reacties (1)
 Pagina: 1
Malasorte op 19-09-2015 om 21:51 [Niv: 7 / Exp: 344]
Dat cliché dat de held de hele game hetzelfde kostuum draagt is dan zeker typisch iets voor Japanse rpg's want kenmerk van alle westerse rpg's die ik ken is juist dat je nieuwe armor vindt en de held dus steeds anders gekleed is.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Cliché Lijst
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden