In samenwerking met Microsoft ontwikkelt 343 Industries momenteel Halo 5: Guardians, een nieuwe Halo game die exclusief voor de Xbox One verschijnt. Het duurt nog meer dan een jaar alvorens het spel verschijnt, maar wij blikken alvast kort vooruit!
Halo 5: Guardians is het tweede hoofdstuk van de Reclaimer Saga, de nieuwe grote Halo verhaallijn waarin de Spartan John-117, alias Master Chief, centraal staat. Hij is na de avonturen van Halo 4 in een dieptepunt beland. Het verlies aan het einde van Halo 4 heeft hem zwaar aangeslagen, zodat hij nu moet beslissen wie hij echt is. Het leidt tot een emotioneel conflict met de UNSC, wiens opdrachten niet aansluiten op de persoonlijke doelen van Master Chief. Het is de aanleiding voor een groots verhaal waarin John-117 vaak in aanraking komt met Agent Jameson Locke, een nieuwe Spartan die een cruciale rol speelt in Guardians. Master Chief wordt opnieuw de focus van het avontuur, maar ook de achtergrond van Locke wordt extreem belangrijk.

Halo: Nightfall – de digitale televisieserie die wordt geproduceerd door Ridley Scott – zal grotendeels rond het nieuwe personage draaien, de serie zal zijn verleden meer toelichten zodat spelers een idee krijgen wie Locke is alvorens ze starten aan Halo 5: Guardians. Nightfall dat samen met Halo The Master Chief Collection debuteert, lijkt dus verplichte kost te worden. Het is tegelijkertijd niet de enige televisieserie die wordt beïnvloed door Guardians. 343 Industries werkt samen met Steven Spielberg aan Halo: The Television Series, een Halo ervaring die tegelijkertijd met Halo 5 zal debuteren. De serie wordt een live-action spektakel dat wekelijks zal uitgezonden worden op de Amerikaanse televisiezender Showtime. De bestaande stripserie blijft natuurlijk ook bestaan, zodat Halo 5: Guardians echt het middelpunt van een multimedia universum wordt.
343 Industries verklapte dus al enkele details over het verhaal van het spel, maar de ontwikkelstudio blijft zeer geheimzinnig over de game zelf. Het is duidelijk dat de ontwikkelaar een nieuwe engine maakte die ervoor zorgt dat de Halo ervaring knapper dan ooit wordt. Het geheel loopt nu ook op zestig frames per seconde zodat de ervaring vloeiender wordt en de besturing responsiever is. Men onthulde eveneens het bestaan van Spartan Abilities, 'nieuwe' vaardigheden die elke Spartan heeft. Het gaat bijvoorbeeld om Dual Wielding en Vehicle Boarding. De veel bekritiseerde Armor Abilities uit Halo Reach en Halo 4 zijn daarentegen geschrapt. 343 Industries begrijpt dat deze vaardigheden weinig populair zijn bij hun basis die die vernieuwing niet zagen zitten.

Halo 5 moet sowieso een stap terug naar de originele Halo games worden, iets wat vooral duidelijk moet worden in de multiplayer. De multiplayer van Guardians moet namelijk weer aanvoelen als een 'Arena Shooter'. Dat betekent dat we ons mogen verwachten aan een multiplayer waarin iedereen gelijk voor de wet is en snelle actie centraal staat. Het moet ervoor zorgen dat Halo zich opnieuw onderscheidt van Call of Duty en Battlefield. Of men de sfeer van de oude Halo multiplayer weet te vatten, ontdekken we al op 27 december wanneer Microsoft een multiplayerbeta organiseert voor het spel. Je moet simpelweg Halo: The Master Chief Collection kopen waarna je drie weken lang aan de slag kunt. Op dat moment zullen we ook hopelijk meer leren over de grootste Xbox One topper van 2015.
|