Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
19 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 September 2019 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
17 September 2019 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
16 September 2019 
(0) 
(0) 
(13) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
15 September 2019 
(0) 
(0) 
14 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(4) 
13 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 September 2019 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
11 September 2019 
(0) 
(0) 
(7) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
09 September 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
08 September 2019 
(0) 
07 September 2019 
(1) 
(0) 
(14) 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(2) 
06 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 September 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
eFootball Pro Evolution Soccer 2020
NBA 2K20
Gears 5
WRC 8
Column:

Patch het Patchen!


Door Joni Philips op 18-07-2014 om 11:49
Bron: Gamed

Ooit klaagden consolegamers over de grootte van PlayStation 3 gamepatches. Het waren massieve bestanden die in uitzonderlijke gevallen tot één gigabyte groot konden worden, het was bijna onvoorstelbaar! We verlangen nu echter terug naar die goede oude tijd…

De grote gamepatches op de PlayStation 3 tegenover de minieme updates op de Xbox 360 hadden vaak een logische verklaring. Het was een eenvoudig mechanisme voor downloadbare inhoud zodat spelers geen groot, maar gratis apart pakket moesten downloaden om de nieuwe kostuums van andere spelers te zien in de multiplayer. Het was bijvoorbeeld opvallend in Burnout Paradise waar het nieuwe eiland en de andere toevoegingen meteen werden aangeleverd via een patch. Het was tegelijkertijd zeer onhandig voor spelers met limieten qua dataverbruik of spelers die simpelweg snel een potje online wilden spelen zonder een massieve patch te downloaden. Het was dan ook vaak een ongewilde onderbreking van de pret. Er stond gelukkig een nieuwe generatie consoles klaar om het systeem te verbeteren met betere online netwerken, downloads op de achtergrond en grotere gamedisks. Zouden die grote patches dan wel nodig zijn?


Het blijkt ondertussen dat de PlayStation 4 en de Xbox One geen verbetering brengen. De Xbox One launchgame Dead Rising 3 startte de pret met een eerste patch, die maar liefst 13 gigabyte groot was. Het updatebestand was daarmee groter dan twee gemiddelde Xbox 360 games als Dead Rising en Dead Rising 2 samen. Het is spijtig genoeg niet het enige probleemgeval dat we kunnen identificeren. Sniper Elite III heeft een leuke patch die 16 gigabyte groot is. De eerste update van Wolfenstein: The New Order bedraagt dan weer 5 gigabyte op de PlayStation 4 en 7,3 gigabyte op de Xbox One. Er zijn enkele patches voor Ryse die ongeveer 3 tot 5 gigabyte groot zijn met grote toevoegingen als enkele skins; terwijl updates voor Battlefield 4 en Killzone Shadow Fall ongeveer twee gigabyte groot zijn.

De situatie is dus duidelijk verergerd. De uitzonderlijke patches van één gigabyte blijven een zeldzaamheid voor grote games, maar het is nu de ongewone ondergrens in plaats van de schijnbaar onbereikbare bovengrens. Je zou maar eens snel Wolfenstein: The New Order willen spelen met een geïnstalleerde update. Je kunt de game nu gelukkig wel spelen zonder patch, maar dan heb je mogelijk problemen met iets. Ik weet eigenlijk niet met wat. Het enige verschil dat ik heb opgemerkt is een glitch die toelaat de Trophy voor de Über-moeilijkheidsgraad te behalen zonder de volledige game op deze moeilijkheid uit te spelen. Dat is letterlijk het enige verschil dat ik opgemerkt heb. Het is natuurlijk te betwijfelen dat MachineGames een patch zou maken om dat weinig noemenswaardige probleem op te lossen, maar de andere problemen zijn dus evenmin echt opmerkelijk als ik ze niet gezien heb.


Het is dan ook vaak moeilijk te begrijpen waarom deze patches effectief zo groot zijn. Het zou volgens sommige bronnen wel eens aan de beveiliging van beide systemen kunnen liggen. Deze beveiliging zou zo strikt zijn dat de grootte van de updates bijna explodeert om het zo effectief mogelijk te maken. De situatie is ondertussen lichtjes verbeterd voor één van beide consoles, de PlayStation 4 liet origineel geen differentiële updates toe. De tweede patch voor een spel bevatte dus zowel de originele update als de tweede. Patches voor DC Universe Online, wiens makers zo vriendelijk waren om het probleem te verklappen, gingen zo recentelijk van meer dan 6 gigabyte naar 'amper' 1,2 gigabyte. Omdat die game bijna maandelijks nieuwe updates krijgt, was dat een fikse verbetering. Het blijft echter een grote hoop data om te downloaden.

We kunnen alleen maar hopen dat het nog verder wordt teruggebracht. Het downloaden van een update wordt een gigantische aanslag op het dataverbruik. De patches zijn nu vergelijkbaar met de grootste downloadbare games van de PlayStation 3 en de Xbox 360 generatie. Als je geen zin hebt in digitale games, zit je dus nog steeds met grote downloads opgescheept. En dat voor schijnbaar minieme veranderingen die ooit werden bijgewerkt met bestandjes die amper enkele megabytes groot waren. Het heeft ook een groot gevolg voor de kleine harde schijven van de nieuwe generatie. Een harde schijf van 500 gigabyte leek bij een eerste aankondiging meer dan voldoende, maar de combinatie van verplichte installaties en grote patches doet onze harde schijven zeer snel krimpen. Het staat ook ons gameplezier in de weg, snel online gamen met zulke updatebestanden is gewoon onmogelijk.

Wat denken jullie echter? Zijn jullie de gigantische patches net zo beu als mij?


11:49  Warriors Orochi 3 Ultimate
10:29  Hyrule Warriors mixt Zelda met Wind Waker
 Reacties (6)
 Pagina: 1
Gast (83.83.176.xxx) op 18-07-2014 om 12:12
De reden dat ik vroeger juist gek was op consoles was dat er geen updates mogelijk waren. Nu consoles internet en een hdd hebben is het een ramp. Op de PC is het al heel lang normaal en daar ben ik wel aan gewend.

Ik snap dat het er nou eenmaal bijhoort tegenwoordig, maar het idee van een console is daarmee voor mij teniet gedaan; game erin duwen en gelijk spelen maar. Tegenwoordig moet je het OS en de games constant updaten. Ik ben alweer klaar met gamen als ik weer zo'n update voor mijn kiezen krijg.

Ook worden er nou afgeraffelde games op de markt gebracht, onder het mom van we brengen wel een update / patch uit. Kijk bv naar BF4 of games die nog gauw voor de kerst in de winkels moeten liggen. Welcome to bugcity.

Ik ga mijn nes weer opzoeken :)

Gast (85.150.79.xxx) op 18-07-2014 om 15:19
Daar ben ik het helemaal mee eens, wat hierboven beschreven wordt. Ik moet zegen dat voor mij de lol er ook helemaal af is. Laten we maar zwijgen over die melkkoe DLC. Nog xtra betalen om een ander kostuum te dragen ingame, als het nou ook nog eens funtioneel zou zijn. :X :?

MaartenL (Redacteur) op 19-07-2014 om 09:58 [Niv: 472 / Exp: 23593]
Op PC valt het nu en dan nog mee qua patch-size maar inderdaad, als ik m'n console aanzet en gelijk een patch moet downloaden van enkele gigs zonder merkbaar verschil dan vraag ik me toch af waarom...

Gast (62.163.170.xxx) op 19-07-2014 om 14:06
Ik vind het vrij normaal dat als ik een nieuw spelletje voor het eerst opstart ik een grote update moet downloaden en installeren! Tenslotte is het voor stabiliteit of content niet? Straks klagen jullie over bugs/glitches of dat er te weinig gameplay zit.

Hoelang duren die minor patches na de eerste (day one) patch? 8 van de 10x zijn die vele vele malen kleiner.

Ik durf zelfs te wedden dat jullie (reacties hierboven) thuis bij aankomst jullie nieuwe spel gelijk in jullie console proppen en gelijk beginnen met de story zonder maar eens een snelle look in de eventuele manual of zelfs de in game settings te kijken/customizen!!!

Ik ben wel van mening dat kleiner beter is, maarja als zij geen keus hebben, dan niet. Ook niet te vergeten dat het bij MS geld kost om een patch uit te brengen. Om zo de game zo perfect mogelijk te hebben.

Joni Philips (Eindredacteur) op 19-07-2014 om 16:27 [Niv: 1164 / Exp: 58182]
Ik vind het raar dat ontwikkelaars een patch moeten uitbrengen vijf minuten nadat een game door hun testdepartement is goedgekeurd. Ik heb er geen probleem mee, maar het is enigszins raar dat sommige ontwikkelaars patches moeten lanceren die groter zijn dan hun game. Het patchen is tegenwoordig wel gratis.

MaartenL (Redacteur) op 20-07-2014 om 14:25 [Niv: 472 / Exp: 23593]
"snelle look in de eventuele manual"

Ik lees ze altijd maar tegenwoordig moet je het stellen met een epilepsie-waarschuwing en misschien 2 bladzijden met de controllerlayout...

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden