Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Nintendo Switch 2 - Welcome Tour
Gamed Gamekalender Juni 2025
The Precinct
Nintendo Switch 2 - De games
Feature:

Zijn Erfenis: Julian Gollop


Door Joni Philips op 16-12-2014 om 07:26
Bron: Gamed

De game-industrie heeft enkele helden die met hun oeuvre zorgen voor een gigantisch nalatenschap. Het zijn die sterren van vroeger en nu die centraal staan in 'Zijn Erfenis' waarin we hun invloed op de game-industrie bekijken. Onze aandacht gaat vandaag naar Julian Gollop die samen met zijn broer Nick verantwoordelijk is voor X-COM.

Dat was echter buiten MicroProse zelf gerekend. MicroProse dat de graphics maakte voor X-COM Apocalypse, beging namelijk enkele grote vergissingen. De artiesten van MicroProse begrepen simpelweg niet hoe isometrische graphics werkten. Julian beschouwt de game daardoor als een grote vergissing. Het was meteen ook het einde van de samenwerking met MicroProse. MicroProse werd overgekocht door Spectrum Holobyte dat op zijn beurt werd gekocht door Hasbro. Het was teken voor Mythos om een nieuwe uitgever te zoeken. Ze moesten hierdoor wel afscheid nemen van de X-COM naam die achterbleef bij MicroProse. De advocaten van beide partijen hadden eigenlijk geen idee van wie de rechten waren, dus besloten Mythos en MicroProse dat de uitgever de rechten mocht houden in ruil voor een hoop geld. Het was een goede deal voor Mythos, maar een kleine ramp voor de X-COM fans. De MicroProse opvolgers X-COM Interceptor, X-COM Alliance en X-COM Genesis maakten hen namelijk niet blij.

Mythos Games sloot in 1998 een exclusief contract met Virgin Interactive af voor de ontwikkeling van vier games, maar de samenwerking verliep desastreus. Het startte succesvol met Magic and Mayhem, de derde opvolger voor Chaos, maar het liep mis met The Dreamland Chronicles: Freedom Ridge. The Dreamland Chronicles was een moderne remake van XCOM: UFO Defense voor PC en PlayStation 2 met onder andere First en Third Person elementen. De unieke combinatie vertoonde volgens Gollop grote gelijkenissen met de latere PlayStation 3-game Valkyria Chronicles, zodat het extra spijtig is dat de game nooit werd afgewerkt. De game werd namelijk geannuleerd door Titus Interactive dat Virgin Interactive overkocht. Titus wilde simpelweg de voormalige Interplay licenties van Virgin, het bedrijf had absoluut geen interesse in de games van Mythos. Titus behield echter het exclusieve contract met Mythos, zodat Julian Gollop in 2001 een moeilijke beslissing moest nemen. Hij moest Mythos failliet laten gaan.

Laser Squad Nemesis
Laser Squad Nemesis

Gollop moest hierdoor afscheid nemen van zijn voormalige ontwikkelteam. Zij zochten en vonden elders onderdak, terwijl Julian samen met Nick en een vriend Codo Technologies opende. De kleine ontwikkelstudio ontwikkelde samen met de Europese uitgever Merscom 'Laser Squad Nemesis', een online turn-based game die gespeeld wordt via een eenvoudige webinterface. De game debuteerde in 2002, waarna Codo Technologies verschillende verbeteringen aanbracht aan het spel. Het kleine Codo Technologies werd ook kleiner in deze periode, hun vriend ging namelijk op zoek naar andere oorden. Het broederduo gaf echter niet op. Ze begonnen gesprekken met Namco dat plannen had om een Britse ontwikkelstudio te openen. De broers Gollop waren dan ook ideale kandidaten om leidinggevende functies in te nemen binnen de studio. Namco besloot uiteindelijk geen nieuwe studio te openen omwille van hun financiële problemen, maar ze wilden wel samenwerken met de broers.

Namco mocht jaarlijks een specifiek aantal Game Boy Advance games ontwikkelen, maar voor 2005 hadden ze nog één game nodig. Ze vroegen aan de broers of het mogelijk was om een nieuwe game te ontwikkelen in acht maanden tijd. De broers waren niet bang van een uitdaging, en ze aanvaardden de opdracht. Het eindresultaat was Rebelstar: Tactical Command, de voorlopig laatste game in de Rebelstar serie. Ondanks de beperkte tijd waren de broers ook zeer tevreden over het eindresultaat, ze hebben alleen spijt dat de framerate niet beter was. De ontwikkeling van Laser Squad Nemesis en Rebelstar Tactical Command was echter zeer vermoeiend. De broers Gollop hadden beiden nood aan rust, en ze besloten de game-industrie te verlaten. Nick zou uiteindelijk nooit terugkeren, hij geniet rustig van zijn huidige baan. Julian die na Laser Squad Nemesis trouwde met zijn vriendin, besloot te verhuizen naar Bulgarije waar het koppel een nieuw leven wilde beginnen.


Julian kreeg echter snel heimwee naar de game-industrie. Hij wilde opnieuw samenwerken met een klein team om ideeën te delen en games te ontwikkelen. De getalenteerde Gollop vond gelukkig snel onderdak bij Ubisoft Sofia dat net opgericht was in de hoofdstad van Bulgarije. Hij startte er in 2006, en het eerste resultaat van de samenwerking kwam er in 2008 met Chessmaster voor de PlayStation Portable en de Nintendo DS. Hij zat terug in de game-industrie, maar zijn voorliefde bleef uitgaan naar turn-based games, een gebied waar Nintendo succes boekte met Fire Emblem en Advance Wars. Geïnspireerd door dat succes bedacht hij in deze periode Ghost Recon: Shadow Wars, een game die hij voorstelde aan Ubisoft als 'Ghost Recon meets XCOM' voor de Nintendo DS. Ubisoft was meteen verkocht en Gollop werd aan het werk gezet. De game werd uiteindelijk uitgesteld naar de Nintendo 3DS waar het één van de beste launchgames was.

Hij werkte eveneens aan Assassin's Creed III: Liberation voor de PlayStation Vita, Gollop was namelijk Creative Director voor het spel. Hij vond de ontwikkeling van het spel uitermate interessant, maar het werd wel zijn laatste game voor Ubisoft. Gollop besloot ouderschapsverlof te nemen om zijn vrouw te helpen met de opvoeding van hun pasgeboren kinderen. Hij gebruikte deze tijd ook om na te denken over zijn toekomst, waarbij hij tot een belangrijke beslissing kwam. Hij besloot om Ubisoft te verlaten zodat hij kon beginnen aan een nieuw project, een moderne remake van Chaos onder de naam Chaos Reborn. Hij passeert niet meer via een uitgever, maar hij werkt via Kickstarter. Zijn Kickstarter campagne werd in april 2014 succesvol afgerond met een opbrengst van meer dan $200.000, wat hoger is dan het gevraagde bedrag. Hij bewees daarmee meteen zijn standpunt dat turn-based games populair blijven. Of de game zijn oude successen evenaart, ontdekken we hopelijk snel.
Pagina: 1 | 2


07:26  Naruto Shippuden the Movie
07:24  Trine: Enhanced Edition komt morgen
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden