Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Maart 2024 
(0) 
(2) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
Rise of the Ronin
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Feature:

Zijn Erfenis: Yoshitaka Amano


Door Joni Philips op 02-09-2014 om 07:30
Bron: Gamed

Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie. We bekijken vandaag Yoshitaka Amano, een man die van vele markten thuis is.

De meeste iconen van de game-industrie zijn exclusief actief in de wereld van videogames, maar Amano werkt aan elke vorm van entertainment. Hij werkte mee aan videogames, anime, manga, boeken, schilderijen, films, comics en zelfs theaterstukken. De gevarieerde palmares van Amano kan echter teruggebracht worden tot één passie. De jonge Amano, geboren op 26 maart 1952, was namelijk gepassioneerd door de kunst van het tekenen. Hij las onder andere Amerikaanse strips om de tekenstijl te bewonderen, en hij bestudeerde de kunstwerken van artiesten als Peter Max. Die passie leidde hem naar Tatsunoko Productions, waar hij op vijftienjarige leeftijd begon. Dat heet tegenwoordig kinderarbeid, maar de jaren '60 waren een ander tijdperk. Amano mocht eerst meewerken aan Speed Racer, de animatieserie waar de 'broers' Wachowski zo dol op zijn. Hij ontwierp ook de karakters voor series als Science Ninja Team Gatchaman en Tekkanman: The Space Knight, twee van de populairste animatieseries van de jaren '70.


Hij voelde zich uiteindelijk beperkt door Tatsunoko Productions, wat in 1982 leidde tot een drastische beslissing. Hij nam na vijftien jaar trouwe dienst ontslag bij het bedrijf en hij startte een carričre als freelance artiest. Het werk stroomde binnen, hij verzorgde onder andere de illustraties voor de boeken Demon City Shinjuku en Vampire Hunter D die beide in 1983 verschenen. Hij werkte later ook mee aan de animatiefilm Vampire Hunter D, één van de eerste animefilms die in het Westen verscheen. Amano werkte uiteindelijk jarenlang mee aan goedverkopende boekenseries als Vampire Hunter D, Guin Saga, The Heroic Legend of Arslan, Sohryuden en Rampo Edogawa Mystery Collection. Hij verzorgde ook het artwork voor de Japanse edities van Westerse boeken als Elric Saga en Dream Weaver. Zijn illustratief werk was dan ook algemeen bekend binnen Japan. Hij werkte tegelijkertijd ook mee aan verschillende animatieseries en films zoals Angel's Egg, een film waarvoor hij ook het verhaal schreef.

Het werk van Amano werd eveneens opgemerkt door Hironobu Sakaguchi, een ongelukkige producer die werkte voor het kleine Square. Hij werkte aan Final Fantasy, de allerlaatste game die zijn bedrijf op de markt zou brengen. Het bedrijf zou namelijk failliet gaan als Final Fantasy geen succes was. Het schrok Amano echter niet af. Hij vond een nieuwe uitdaging wel leuk. Amano ontwierp uiteindelijk de karakters, de monsters en de logo's voor Final Fantasy, een taak die hij nog enkele keren zou herhalen. Hij is dus verantwoordelijk voor de unieke look van de logo's, de oude personages en de monsters. Na Final Fantasy VI zette Amano een stap terug. Hij bleef actief als ontwerper van logo's – hij tekende het logo van elke mainline Final Fantasy met uitzondering van Final Fantasy IX – en artworks, maar hij stopte met het ontwerpen van de personages. Hij kon zich op deze manier meer focussen op zijn andere projecten.


De game-industrie was namelijk niet de laatste nieuwe uitdaging die Amano opnam. Hij organiseerde in 1989 een tentoonstelling over zijn eigen werk; en in 1990 werkte hij voor het eerst als kostuumdesigner voor een theaterproductie. In 1998 werkte hij zelfs even als acteur, hij had een rolletje in New Rose Hotel. Dankzij Final Fantasy en Vampire Hunter D werd Amano ook in het Westen opgemerkt. In 1999 maakte hij zijn debuut in de Amerikaanse comic-industrie met Sandman: The Dream Hunters. Hij verzorgde de illustraties van de succesvolle strip van Neil Gaiman. Het duo won zelfs de Bram Stoker Award voor Sandman. Een jaartje later illustreerde hij nog een strip, namelijk Elektra and Wolverine: The Redeemer. Meer comics zou hij uiteindelijk niet illustreren, want hij had het ook druk in eigen land. Hij was kostuumdesigner voor verschillende films als Onmyoji en Taitei no Ken; tekende albumcovers voor Japanse metal-groepen als Galneryus, en hij werkte mee aan een Kimba the White Lion OVA.

In 2010 opende Amano een eigen filmstudio, Studio Devaloka, om te werken aan een nieuw ambitieus project. Het bedrijf werkt namelijk aan Deva Zan, een 3D animatiefilm met bijbehorende boeken en videogames. We hebben voorlopig nog niets gezien van de film, maar we weten dat Amano ons opnieuw wil verbazen. We zullen nog even moeten wachten om te kijken of hij daarin slaagt. Ondertussen kunnen we alleen maar genieten van zijn eerdere werken.


07:31  Stick it to the Man
07:30  Until Dawn
 Reacties (1)
 Pagina: 1
Gast (77.165.194.xxx) op 02-09-2014 om 11:24
´Na Final Fantasy VI zette Amano een stap terug.´
Het was eerder Square die hem toen een stapje terug liet zetten. Vanaf VII zochten ze een tekenaar die in staat was te werken met 3D modellen, en Amano was daar nooit goed in geschoold. Nomura nam toen zijn plaats in.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden