Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
WWE 2K24
Gamed Gamekalender April 2024
Gamed Gamekalender Maart 2024
Wo Long: Fallen Dynasty - Complete Edition
Column:

De knieval van Microsoft


Door Joni Philips op 24-06-2013 om 08:19
Bron: Gamed

Eind 2013 lanceert Microsoft hun Xbox One, een console die dankzij verschillende innovatieve features het beleven van entertainment moet revolutioneren. Onder andere een gloednieuw DRM-systeem zou ons de toekomst inbrengen.

Dat gloednieuwe DRM-systeem zou ons meenemen naar een volledige digitale toekomst. Het kopen van disks was nog steeds een optie, maar deze disks waren niets meer dan installatieschijfjes. Je installeerde de game op je Xbox One waarna deze toegevoegd werd aan je digitale collectie waar je hem samen met je digitale games gemakkelijk zou kunnen spelen op alle consoles die je bezit. Je zou hem zelfs kunnen delen met tien familieleden of vrienden zonder de disk te gebruiken. Het systeem had weliswaar grove nadelen: de verkoop van tweedehands games werd sterk aan banden gelegd, het systeem moest elke dag verbinding zoeken met het internet én de console zou absoluut niet regiovrij zijn. Het waren sterke nadelen voor een console en die werden bij elke publieke voorstelling van de console nog eens dik in de verf gezet.

Op sommige momenten leek Microsoft’s systeem absoluut logisch, maar het kwartet bestaande uit Don Mattrick, Phil Spencer, Phil Harrison en Larry Hyrb was zo onkundig in hun aankondigingen dat iedereen focuste op de negatieve aspecten. Zo praatten de vier amper over het delen van games met je vrienden, maar kondigden ze alleen de restricties aan. Het Family Sharing-Plan was de echte revolutie van Microsoft’s systeem, maar dit leerden we pas echt kennen na de E3 toen Microsoft al tweemaal dik in de verf had gezet wat voor kutboel hun DRM systeem echt was. De hele wereld, tot zelfs de kranten van de Amerikaanse marine, keerden zich dan ook resoluut tegen de Xbox One. De grootste slag in het gezicht was misschien nog wel de simpele ‘How To Share Games’-video van Sony welke op YouTube meer bekeken werd dan de Xbox One-aankondiging zelf.



Enkele oude fossielen van de game-industrie en complete Xbox-fanboys verdedigden de aanpak nog, met argumenten dat deze aanpak ‘revolutionair’ was zoals iTunes of Steam; en dat het voor een complete hackvrije, piraterij-vrije omgeving zou zorgen. Volgens Cliff Bleszinski waren de beperkingen zelfs nodig om ervoor te zorgen dat de hele game-industrie niet in elkaar zou storten. Zelfs als die argumenten steek hielden, werden ze echter nog steeds overtroffen door de communicatie-talenten van Microsoft’s kwartet die elkaar tegenspraken zoals Spencer en Harrison of die gewoon potentiële consumenten beledigden zoals Mattrick. Die liet tijdens de hele controverse optekenen dat gamers zonder stabiel internet dan maar een Xbox 360 moesten kopen. De mannen in het strakke pak stonden in schril contrast met de ietwat minder professionele, maar open aanpak van de PlayStation 4-presentaties waar de directeurs tegen de gamers spraken in plaats van over hun hoofd.

Het mag dan ook niet verbazend zijn dat toen de grootschalige Twitter-campagne tegen DRM op de Xbox One en de PlayStation 4 opstartte, het zij waren die luisterden en effectief reageerden. Ongetwijfeld ligt die Twitter-campagne deels aan de basis van Microsoft’s beslissing. Deze campagne bracht de problematiek namelijk in het wereldnieuws en consumenten wereldwijd lieten hun mening horen. De knieval van Microsoft is dan ook een overwinning van de consument. Bedrijven denken zich vaak alles te kunnen veroorloven, maar soms moeten ze met hun beide voeten op de grond worden gezet en moet de consument duidelijk tonen wat ze denken. Tegelijk mag die consument gelukkig zijn dat Sony geen DRM had. Deze knieval was er nooit gekomen als de PlayStation 4 de Xbox One niet compleet belachelijk maakte in pre-orders en internetpeilingen.

Microsoft zelf hielp niet.
Microsoft zelf hielp niet.

Na de Electronic Entertainment Expo leek de console-oorlog tussen de Xbox One en de PlayStation 4 reeds voorbij. Wereldwijd stak de PlayStation 4 de Xbox One moeiteloos voorbij qua pre-orders wat ondanks de lagere prijs en de sterkere console toch grotendeels te wijten was aan het verschil in behandeling van de consument. De PlayStation 4 koos de kant van de consument, de Xbox One de kant van het grote geld. Met deze plotse ommekeer zal Microsoft ongetwijfeld een groot deel van de Xbox 360 gamers overtuigen om over te stappen naar de Xbox One waardoor de console-oorlog opnieuw extreem spannend zal worden. Microsoft wil namelijk winnen en deze complete ‘180’ is daar een goed voorbeeld van. Jaren werk wordt simpelweg de vuilnisbak ingegooid omdat het anders hen te veel geld kost.

Het bedrijf moet echter voorzichtig zijn, deze knieval legt nog maar eens bloot hoe incompetent het Xbox-team is als het aankomt op communicatie en dat verandert absoluut niet met deze knieval. Zelfs in de aankondiging dat ze afstappen van hun politiek, leggen ze halvelings de schuld bij de gamer welke hun innovatieve ‘family sharing’ niet begrijpt. Hun positieve nieuws wordt dan ook weer deels overschaduwd door het negatieve. Zo liet Marc Whitten ook al weten dat Microsoft niet kan garanderen dat hun policy in de toekomst niet meer verandert. Dat komt eigenlijk neer op ‘Hey, hier is goed nieuws, maar let op, we kunnen nog altijd van mening veranderen als de storm is gaan liggen en iedereen een Xbox One heeft.’ Microsoft heeft dan ook nog het nodige werk te verzetten willen ze zelfzeker en positief overkomen.


15:07  Remedy legt Quantum Break uit
07:19  Toki Tori 2+ komt week later
 Reacties (18)
 Pagina: 1
Bever Warrior op 24-06-2013 om 08:43 [Niv: 71 / Exp: 3535]
complete Xbox-fanboys verdedigden de aanpak nog. lol

In de toekomst kan het beleid dus nog veranderd worden voor de Xbox one. Dan ben je ook niet echt zeker als klant. Eerst allemaal de console kopen en daarna veranderen we het beleid misschien. wtf. Het beleid van microsoft.

Gewijzigd door Bever Warrior op 24-06-2013 om 08:57

Robert op 24-06-2013 om 10:08 [Niv: 206 / Exp: 10294]
Microsoft lijkt de zelfde fout te maken als Sony met de PS3. Hopelijk leren ze er op tijd van.

Bever Warrior op 24-06-2013 om 10:11 [Niv: 71 / Exp: 3535]
Welke fout heeft Sony gemaakt dan? De prijs/ launch misschien. Het kan toch niet dezelfde fout zijn. Met de console is niks mis.
PS3 doet het nu gewoon goed. Ondanks een ontzettend slechte start. zelfs beter dan Xbox 360.

Gewijzigd door Bever Warrior op 24-06-2013 om 10:23

Annoying Orange op 24-06-2013 om 10:27 [Niv: 49 / Exp: 2454]
Sony heeft de fout gemaakt de verkeerde architectuur te gebruiken voor de PS3, dat was een domme fout van ze, Microsoft heeft nu ook een fout gemaakt door de DRM toe te voegen, ook een domme fout, hopelijk laten ze het zoals het nu is, alhoewel ik niet zoveel problemen heb met de DRM en online restricties.

Gewijzigd door Annoying Orange op 24-06-2013 om 10:27

Bever Warrior op 24-06-2013 om 10:30 [Niv: 71 / Exp: 3535]
Ja dat was ook een fout idd. Maar toch zijn dat 2 hele verschillende dingen.

Nelus op 24-06-2013 om 12:26 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Zoals ik al in het forum zei. Ze kunnen het nog wel goed doen en de functies vallen hier in NL wel mee, maar je kan niet verwachten dat iedereen online kan zijn of niemand zijn games uitleent. Niet iedereen heeft het geld voor nieuwe games.

Dus de stappen die ze willen maken snap ik wel, maar ze missen nog een paar tussenstappen waar de markt nog niet klaar voor is. Tenminste, de markt buiten Amerika en onderlaag van Amerika (en met amerika bedoel ik USA)

bufHalo op 24-06-2013 om 12:39 [Niv: 15 / Exp: 774]
He, iedereen maakt fouten zelf zeer arrogante fouten, feit is wel dat de consument krijgt wat het wil, dat is wat telt. Ja het is duurder maar daar kan je blijven over zeuren, en heeft te maken met wat je krijgt qua hardware. Ook word steeds aangehaald dat de ps4 goedkoper word,iets wat men alleen maar kan toejuichen, maar het werd tijd, playstation was altijd de duurste console bij de release. Nu krijg ik wat ik wou en in plaats van alleen een ps4, komt de xboxOne nu ook in huis. De pre orders van de xboxOne zijn trouwens zeer sterk gestegen na de ommekeer van hun policy. En zoals gesuggereerd word dat het later weer kan aangepast worden zal wel niet, tenslotte heb je dan de games die je al bezit niet aangekocht als licentie. Dus achteraf dan zomaar uw aangekochte games eventjes veranderen naar zogenaamde licenties, zal wettelijk niet mogen. Trouwens op iedere consoles worden de policy regelmatig veranderd, maar niet zo drastisch zoals sommigen veronderstellen.

Gewijzigd door bufHalo op 24-06-2013 om 12:58

sotarK op 24-06-2013 om 13:01 [Niv: 124 / Exp: 6197]
Ik hoop ook voor de fans dat ze hun regels niet alsnog achteraf even doorvoeren, door het in 1 regeltje te zetten waar je het mee eens moet zijn om verder te kunnen gaan met installeren van firmware

Onna76 op 24-06-2013 om 13:20 [Niv: 372 / Exp: 18579]
Ze doen hun best maar mijn vier honderd Euros gaan naar mn nieuwe schatje, de PS4 die inmiddels staat gereserveerd

thenativedude op 24-06-2013 om 13:31 [Niv: 137 / Exp: 6865]
Hhaah ik hoor dat gewoon super veel games nog gewoon op huidige platforms komen. nee ik hou het nog bij current consoles.

Master Killer op 24-06-2013 om 13:42 [Niv: 87 / Exp: 4361]
Ik heb een xbox 360 en was totaal niet meer geïntresseerd in de xbox one na de vele aankondigingen van de beperkingen. Ik vind het net goed dat ze een stomp in het gezicht hebben gehad van de consument maar ik begin nu nog te twijfelen of het ps4 of xbox one wordt ik denk dat ik weer een half jaar wacht met de aankoop en dan mijn beslissing maak op de de games.

bufHalo op 24-06-2013 om 14:10 [Niv: 15 / Exp: 774]
Zou de Ps4 willen pre orderen, maar dacht ergens gelezen te hebben dat ze verschillende bundels zouden uitbrengen, e.v.m. hardware. Hoop hard dat er een bundel zal verschijnen met een ps vita. Zal wel wishfull thinking zijn.

Gewijzigd door bufHalo op 24-06-2013 om 14:10

Dark Nemak op 24-06-2013 om 15:24 [Niv: 23 / Exp: 1128]
Oud nieuws het DRM systeem gaat niet door. Je kan wel tweedehands games kopen en je kan ook je games uitlenen. Deze column staat op de fp om een Flamewar te starten dus komen de fanboys weer met modder gooien naar elkaar.

insignificat op 24-06-2013 om 15:41 [Niv: 92 / Exp: 4590]
the damage is done, fuck it

Onna76 op 24-06-2013 om 15:57 [Niv: 372 / Exp: 18579]
@Bufhalo je kan m altijd reserveren en vlak voor release omswitchen. Ik zou het zelf ook even in de gaten houden maar ik heb een Vita en Plus.

Joni Philips (Eindredacteur) op 24-06-2013 om 16:38 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
@Dark Nemak: Deze column draait juist om hun knieval om alles terug te draaien, en het feit dat Microsoft desondanks niet doorheeft wat het echte probleem is.

bufHalo op 24-06-2013 om 16:41 [Niv: 15 / Exp: 774]
@Onna76, denk dat dat het veiligste is als ik de console bij release wil. Door de vele positieve reacties op internet, denk ik dat de kans groot is dat de vraag groter zal zijn dan het aanbod bij release.

Gewijzigd door bufHalo op 24-06-2013 om 16:42

Onna76 op 24-06-2013 om 17:01 [Niv: 372 / Exp: 18579]
Dat denk ik misschien ook daarom heb ik m ook alvast gereserveerd maar een gevalletje Wii denk ik niet dat het wordt dat de console weken, maanden niet te krijgen is.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden