Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
06 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
04 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
02 Mei 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Mei 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
30 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Tales of Kenzera: Zau
Sand Land
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
Preview:

NBA 2K13


Door Rene Groen op 30-08-2012 om 10:31
Bron: Gamed

We gaan zo langzamerhand het zonnige weer steeds meer inruilen voor regenachtige dagen. Dit betekent twee dingen: de zomer is voorbij en het binnen blijven is begonnen. Gelukkig is dit laatste geen enkel probleem met een indrukwekkende najaarsline-up, waarin ook de jaarlijkse NBA 2K franchise niet mag ontbreken.

De laatste drie jaar had ik al het genot om de NBA 2K-titels te mogen beoordelen, waarbij de serie opklom van een goede, via een zeer goede naar zelfs een fantastische titel. Niet voor niets wil ik nog even een stuk tekst uit mijn NBA 2K12 review citeren: 'Wanneer je bereid bent om even wat tijd in de controls te stoppen, zeker als je nieuw bent in het genre, en kunt leven met wat langere laadtijden, dan haal je met NBA 2K12 de beste sporttitel van het jaar binnen.' Het gevolg hiervan had eenvoudig kunnen zijn: ontwikkelaar Visual Concepts poetst de graphics nog wat op, zet de spelers in het juiste team en leunt de rest van de elf maanden achterover om zijn bankrekening uiteindelijk vol te zien lopen.


Het bovenstaande had, in weliswaar ietwat afgezwakte vorm, wederom een fantastische game opgeleverd, toch is dit niet wat de ontwikkelaar besloten heeft. Het spel is zeker niet teruggegaan naar de tekentafel, wel is getracht om te kijken welke zaken verbeterd konden worden om het naar een nog hoger niveau te tillen. Eén van de veranderingen die om deze reden zijn doorgevoerd is het dribbelen. Voorheen werd dit gedaan door een combinatie van de linkertrigger met het linkerpookje. Het bleek echter nogal onhandig om hiermee een realistische behandeling van de bal na te streven en dus werd de Control Stick geïntroduceerd. Alle bewegingen met betrekking tot het dribbelen zijn hierbij ondergebracht onder het rechterpookje. Volgens de ontwikkelaar worden bewegingen hierdoor vloeiender om uit te voeren, waarbij ook nieuwkomers met minder moeite mooie bewegingen kunnen maken. De Shot Stick is hierbij niet verdwenen, sterker nog, we krijgen zelf de mogelijkheden om het naar wens in te vullen. We kunnen hierdoor schieten met de rechterstick (zoals ook voorheen het geval was) en de linkertrigger gebruiken om te dribbelen, of het gebruik van de trigger juist toewijzen aan het schieten. Het is maar net waar je voorkeur ligt.


Dat de ontwikkelaar kritisch is blijkt wel uit het passen. Men vond dit namelijk één van de minst sterke onderdelen in het verleden en dus werd er een programmeur aangesteld die zich enkel met dit aspect bezig hield. In het verleden berekende de achterliggende techniek van het spel een pass op zowel het versturen als het ontvangen. De snelheid moest hierdoor lager blijven zodat een pass juist aankwam in de hand van de ontvanger. De oplossing in NBA 2K13 is simpel: passes zullen niet allemaal goed aankomen. Ook in het echt zal lang niet iedere pass zijn doel bereiken en dit is gereflecteerd in de game. Het maakt een wedstrijd niet alleen spannender, als speler zullen we ook meer geconcentreerd moeten spelen om niet keer op keer balverlies te lijden.

Om het bovenstaande kracht bij te zetten is ook de AI onder handen genomen. Tegenstanders zijn alerter en spelen dan ook in op je fouten, die genadeloos afgestraft zullen worden. Uiteraard is niet iedere speler hier even sterk in en om dit te benadrukken introduceert NBA 2K13 de zogeheten ‘signature skills’. In totaal kent het spel er 28, waarbij gedacht kan worden aan schoten onder de basket, steals, blocks en snelheid. In totaal kan een speler vijf van deze unieke vaardigheden met zich mee dragen, waarbij de grote namen nog beter te onderscheiden zullen zijn van hun teamgenoten.


Xbox 360 gamers krijgen nog een leuk extraatje door de implementatie van Kinect. Je hoeft niet bang te zijn dat je al stuiterend je buren tegen je in het harnas jaagt, het gaat hier namelijk om het geven van stemcommando’s. Als een coach die aan de zijlijn staat schreeuw je tactieken het veld in, mochten deze vervolgens niet blijken te werken kun je altijd nog de scheidsrechter de huid vol schelden. Dit laatste is uiteraard niet zonder consequenties, de beste man is namelijk niet bang om je hiervoor te straffen. Overenthousiaste gamers zijn alvast gewaarschuwd.

Als afsluiter van deze preview mag zeker de samenwerking met Jay-Z niet worden vergeten. Het is door de betrokkenheid van deze artiest dat gamers uit mogen kijken naar het Dream Team van zowel 1992 (met grote namen als Michael Jordan, Scottie Pippen, Karl Malone, Larry Bird en Magic Johnson) als 2012 (met onder andere Kobe Bryant, LeBron James en Kevin Durant). Hiernaast heeft hij zich ook ingezet voor de muziek, de soundtrack heeft hij namelijk zelf geproduceerd. Het resultaat van dit alles is vanaf 5 oktober te spelen op de Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation Portable, Nintendo Wii en PC. NBA 2K13 verschijnt tevens op de Nintendo Wii U, een datum voor deze versie is vooralsnog niet bekend.


10:39  Nieuw leven voor Metal Gear Solid film
10:31  Metal Gear Solid krijgt open wereld game
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
NBA 2K13
Type:
Game
Releasedatum:
05-10-2012
Ontwikkelaar:
2K Sports
Uitgever:
Take Two Interactive Benelux
Media:








Meer media