Tot nu toe werd elke Pokémon RPG op de Game Boy in drie versies uitgebracht, twee kwamen er samen uit en de andere volgde dan enkele maanden later. Hetzelfde geldt voor Pokémon Ruby en Sapphire; binnenkort komt dan ook Pokémon Emerald. Dit spel zal op 21 oktober verschijnen in Europa. Is de game nog steeds de moeite waard, meer dan twee jaar na de release van Pokémon Ruby en Sapphire in Europa?
De game begint met enkele kleine instellingen zoals je naam, waarna blijkt dat je net zoals Ruby/Sapphire een jongen/meisje speelt die verhuist naar Littleroot. Zoals in elke game bezoek je eerst de plaatselijke Pokémon professor, ditmaal professor Birch. Je krijgt de keuze uit drie Pokémon, Torchic, Treecko en Mudkip maar later in de game kun je ook een tweede starter krijgen door simpelweg 200 Pokémon te vangen. Daar begint je reis waarbij je, in mijn geval, de dochter van Professor Birch vaak zal tegenkomen.
Kies je starter!
Daarna begint je reis opnieuw, als een volleerd trainer loop je door het gras, op zoek naar wilde Pokémon om tegen te vechten en eventueel te vangen, mits je PokéBalls bij hebt. Aan de gameplay is weinig veranderd, Pokémon Emerald blijft een RPG met enkel de standaard opties. Je kiest één van je vier aanvallen en je valt aan tot de gezondheidsbalk van je tegenstander leeg is. Natuurlijk kun je ook een beurt gebruiken om een voorwerp te gebruiken om je gezondheid te verhogen of je kunt een andere Pokémon inzetten om te vechten.
Elke Pokémon die je laat vechten tijdens het gevecht, zal ervaringspunten krijgen waardoor hij uiteindelijk in level zal stijgen. Sommige Pokémon zullen zelfs evolueren op een bepaald level waardoor ze nog sterker worden, maar wel trager. Het is dan ook jouw taak om ze tot een zo hoog mogelijk level te brengen, wat later in de game, bijvoorbeeld bij de Elite Four of Steven, zeker nodig is.
Meer 2 Vs 2 gevechten verandert weinig aan de kern van de game.
Het gevechtssysteem van deze Turn Based RPG begint na meer dan tien jaar helaas wel serieus te verouderen. Nog steeds doe je niet meer dan op een knopje klikken en kijken terwijl de aanval wordt uitgevoerd. In principe is het ook gewoon mogelijk om een hele serie gevechten uit te voeren met alleen maar de A-knop herhaaldelijk in te drukken. Dit systeem actualiseren zal toch Nintendo's grootste uitdaging worden.
|