Torenhoge vijanden, Goden met zes armen, Quick-Time Events, een vermoorde vrouw en een gekidnapt kind. Het is misschien niet de meest vrolijke insteek voor een game, toch zijn dit slechts enkele van de begrippen die betrekking hebben op Asura’s Wrath.
Het gaat hier om de nieuwste game van CyberConnect2, de studio die vooral bekend is van de .hack en Naruto titels, en zal worden uitgegeven door Capcom. Ze hebben een verhaal bedacht dat draait om Asura, één van de acht halfgoden die benoemd zijn tot beschermers van het menselijk ras. Het is hun taak om te voorkomen dat de Ghoma’s deze mensen onderwerpen, dierlijke geesten die alhier het kwaad vertegenwoordigen. Het gaat echter mis wanneer de keizerlijke Deus wordt vermoord en Asura als schuldige wordt aangewezen. Nog voordat hij zijn onschuld kan bewijzen vermoorden ze zijn vrouw, nemen zijn kind gevangen, ontnemen hem van zijn Goddelijke krachten en verbannen hem. Aan de speler de taak om zijn dochter terug te vinden en het recht te laten zegevieren.

Dat de tijd niet alle wonden heelt blijkt wanneer Asura duizenden jaren later ontwaakt. Niet alleen hebben zijn zeven mede-halfgoden nog altijd wraakgevoelens, tevens blijkt dat ze hun opdracht om de mensheid te beschermen in de wind hebben geslagen nu hun sturing verdwenen is. Gedurende de game zul je in gevecht gaan tegenover deze vroegere medestanders die qua grootte niet onder doen voor een kleine planeet, echter komen we ook tegenover de eerder benoemde Ghoma’s te staan. Ondanks hun verschillende dierlijke vormen zijn ze te herkennen aan hun rode gloed, echter zijn het voor Asura simpelweg obstakels waarmee afgerekend dient te worden.
De combat van de game heeft iets weg van een andere Capcom titel, namelijk Devil May Cry. Er zijn standaardaanvallen en sterkere aanvallen voor extra schade, waarbij we combo’s kunnen gebruiken om nog meer van ons af te bijten. Om iets meer diepgang aan te brengen is er ook nog de Burst meter die, eenmaal vol, ingezet kan worden voor de brutere acties. Om deze succesvol te gebruiken zullen we een Quick-Time Event af moeten ronden, echter is hiermee de combat nog altijd niet volledig verteld. Zoals verteld is Asura zijn krachten kwijtgeraakt die hij, naarmate de game vordert, herwint. Deze krachten kunnen ten volle benut worden wanneer het hoofdpersonage woester wordt, zo krijgt hij bijvoorbeeld meerdere armen om extra schade aan te doen.

Het bovenstaande systeem kent tegelijkertijd een gevaar: gaat Asura’s Wrath niet wat te eentonig worden? Met enkel het vechten moet het verhaal wel heel interessant zijn en blijven boeien om de verveling niet snel toe de doen slaan. Om dit echter tegen te gaan wil de ontwikkelaar het spel neerzetten als een TV-serie, waarbij ze vergelijkingen met “24” en Lost niet uit de weg gaan. Ze bedoelen hiermee dat het spel opgedeeld is in episodes van dertig tot veertig minuten, waardoor je het spel in etappes kunt spelen en het verhaal naar een climax toewerkt. Of dit genoeg is om deze nieuwe titel te doen slagen leren we op 24 februari wanneer deze op de Xbox 360 en PlayStation 3 verkrijgbaar is.
|