Eind 2006 kwam de Nintendo Wii op de markt, een console die voor Nintendo een groot succes bleek te zijn wanneer we kijken naar het aantal verkopen. Toch besloot Nintendo niet lang te genieten van het behaalde succes en alvast vooruit te kijken.
Satoru Iwata geeft in een interview met Gamasutra aan dat er al in 2007 ideeën waren voor de opvolger van de Nintendo Wii, de console die we inmiddels kennen als de Wii U. Het was in dit jaar dat Nintendo intern besloot dat dat er een tweede scherm moest komen bij een nieuw systeem, de beslissing waar dit scherm zich echter moest bevinden was echter nog niet gemaakt.
Dat Nintendo de nieuwe console pas vier jaar later bij de E3 liet zien is volgens Iwata niet vreemd, aparte schermen waren enkele jaren geleden nog heel duur en Nintendo wilde wachten tot deze betaalbaarder zouden worden. In de tussentijd werd het idee voor een aparte controller met beeldscherm uitgewerkt en werden tevens enkele beslissingen genomen. Eén hiervan was om de beelden te genereren vanaf de hardware, dit zorgt enerzijds voor een beter beeld en anderzijds voor een uitkomst: het gebruik van de controller op batterijen zou zorgen voor weinig speeltijd.
Iwata gaat tevens in op de Nintendo Wii, waarbij hij belooft dat Nintendo niet als een baksteen zal laten vallen zodra de Wii U op de markt is. Hij herkent hierbij de gemaakte fouten met de GameCube (deze werd vrijwel direct vaarwel gezegd toen de Nintendo Wii verscheen), en denkt dat er dit keer weinig overlap is tussen de mensen die zowel de oude, als de nieuwe console zullen kopen. Om deze reden zullen beide consoles naast elkaar kunnen bestaan, hetgeen interessant is voor ontwikkelaars om games voor beide systemen te ontwikkelen.
Het bovenstaande verschil tussen beide systemen ziet Nintendo ook op ander vlak. In tegenstelling tot het verleden hebben ze de ontwikkelkit voor de Wii U tijdig aan ontwikkelaars gegeven. Deze bedrijven zetten nu hun beste teams op de ontwikkeling van games, iets wat bij de Nintendo Wii wel anders was.
quote: "In the U.S., people are very attracted by the sports and the shooter games - and the quality of those graphics are very important," says Iwata. "As a result, it was not necessarily the case to have the software [for the Wii] developed by the top developers of the software companies. And, as a result of that, Wii software was not able to succeed to the extent that third parties wanted [it] to. For this time around, we are able to expect the top [developers] for the top third parties to make games for the Wii U."
|