Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
06 Augustus 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(16) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Augustus 2020 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
04 Augustus 2020 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(1) 
(0) 
03 Augustus 2020 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 Augustus 2020 
(0) 
(8) 
(0) 
(1) 
01 Augustus 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(9) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Juli 2020 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
30 Juli 2020 
(2) 
(2) 
(0) 
(3) 
29 Juli 2020 
(0) 
(6) 
(3) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Juli 2020 
(1) 
(3) 
(4) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(5) 
27 Juli 2020 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Juli 2020 
(3) 
(0) 
(4) 
25 Juli 2020 
(0) 
(1) 
(13) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
24 Juli 2020 
(10) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 Juli 2020 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(7) 
(0) 
(9) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 Juli 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Juli 2020 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(7) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Resonance of Fate


Door Joni Philips op 30-03-2010 om 10:39
Bron: Gamed

Jarenlang werkte tri-Ace exclusief voor Enix en Square-Enix, maar afgelopen jaar sloot tri-Ace een alliantie met SEGA voor Resonance of Fate, een gloednieuwe RPG voor de PlayStation 3 en de Xbox 360. Wij namen alvast de PlayStation 3 versie onder de loep om te kijken of Resonance of Fate jouw tijd waard is.

Origineel was tri-Ace bekend om hun fantasierijke RPGs in de stijl van Star Ocean en Valkyrie Profile, maar met Resonance of Fate gaat tri-Ace een andere kant uit. Toch deelt Resonance of Fate een duidelijk thema met Star Ocean: door ingrijpende veranderingen is de wereld compleet onleefbaar geworden waardoor de mensheid bijna compleet uitgeroeid werd en de resterende mensheid een nieuwe schuilplaats zocht. Het thema is echter geëvolueerd met de cultuur: in Star Ocean werd de wereld vernietigd door een kernoorlog, terwijl in Resonance of Fate een natuurfenomeen de oorzaak is. Ook de oplossing voor het probleem verschilt: trokken we in Star Ocean nog de ruimte in, bouwde de mensheid in Resonance of Fate een gigantische koepel (Basel) waaronder de mensheid kan overleven.

In deze koepel herstelde de mensheid zich opnieuw, maar nu valt de luchtzuivering stil en breekt er onrust uit in de stad. Als speler kruip je in de huid van drie huurlingen die binnen en buiten Basel moeten reizen om de koepel te redden. Tijdens hun avontuur ontdekken ze echter veel over het verleden van de stad en niet alles wat ze ontdekken is zo positief. Op zich is het een interessant uitgangspunt, maar het verhaal valt snel stil. Na Valkyrie Profile en Star Ocean is Resonance of Fate op verhaalgebied een duidelijke teleurstelling. Het verhaal wordt op bepaalde vlakken niet goed genoeg uitgewerkt en de personages hebben te weinig diepgang. Gelukkig is er nog de humor van Vashyron en Leanne die het verhaal recht houdt.


Het verhaal is hierbij mooi ingedeeld in verschillende hoofdstukken waarbij elk hoofdstuk bestaat uit een verhaalmissie en enkele zijmissies. Deze zijmissies zorgen voor veel extra vertier, maar je moet ze uitspelen voor je verder gaat met het verhaal. Zoals een echte RPG betaamt is er in elk hoofdstuk veel te doen, zo kun je rustig door de stad rondlopen waarbij je in bepaalde delen van de wereld de elektriciteit kunt herstellen om ze te bezoeken. Op deze manier krijg je regelmatig toegang tot nieuwe stadjes waar je nieuwe NPCs en winkels tegenkomt welke weer nieuwe mogelijkheden geven. Je krijgt dus echt het gevoel rond te lopen in een echte wereld dan in een lineaire wereld. De focus van het spel blijven echter de gevechten.

In die gevechten staan geweren centraal. Resonance of Fate personages gebruiken geen magie, zwaarden of andere gekke wapens; maar puur handgeweren, granaten en machinegeweren. Kleine vuurwapens en granaten zorgen voor directe schade aan de vijand zijn gezondheid, maar machinegeweren doen alleen oppervlakkige schade die langzaam geneest. Als je dan echter met een ander personage een aanval uitvoert met een handgeweer of een granaat, wordt alle oppervlakkige schade omgezet in echte schade en dat is zeer belangrijk want de machinegeweren zijn een pak krachtiger dan gewone geweren. Het is een concept dat op het eerste zicht gek klinkt, maar het voegt een zeer strategische laag toe aan de gevechten. Als je dit systeem niet leert, kun je onmogelijk de game uitspelen.


De vijanden in deze game zijn namelijk geen lachertje. Resonance of Fate is geen Demon’s Souls qua moeilijkheidsgraad, maar het is een goede tweede als het aankomt op moeilijke RPGs in deze generatie consoles. Zeker de eerste uren zul je weinig plezier uit het vechten halen omdat het systeem gewoon zo diepgaand is en praktisch alles onmiddellijk op je af komt. Zo zul je ook onmiddellijk je ervaring met strategische RPGs moeten bovenhalen want de plaatsing van je personages ten opzichte van de vijanden is al even belangrijk als de kracht van je wapens. Elke beurt – in het turnbased vechtsysteem - kan je personage dan ook eerst vrij rondlopen voor je aanvalt. De resterende tijd kun je gebruiken om je aanval op te laden en een aanval uit te voeren.

De snelheid daarvan hangt dan weer af van je afstand tot de vijand en het level van jouw personage met dat wapen. Dat laatste is ook belangrijk voor het bepalen van het HP van je personage want dat is afhankelijk van het level van de drie wapen-types. Hierbij komt dan nog eens dat je niet rechtstreeks aangevallen kunt worden, je vijanden kunnen alleen oppervlakkige schade doen. Eens je volledige gezondheid opgaat aan oppervlakkige schade, begin je Bezels te gebruiken. Dit zijn de vakjes op je Hero Gauge welke je ook gebruikt voor speciale aanvallen. Als je Hero Gauge leeg is, zal alle schade onmiddellijke schade worden en dan ben je praktisch direct dood. Je moet dus altijd voorzichtig zijn met je Bezels en de oppervlakkige schade.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   75
Sound   80
Graphics   65
Replay   85

Ideaal voor hardcore RPG fans die iets anders willen.
75


10:44  Insanely Twisted Shadow Planet naar XBLA
07:58  Just Cause 2
 Reacties (12)
 Pagina: 1
Gast (87.213.102.xxx) op 30-03-2010 om 12:23
Het is alleen spijtig dat Resonance of Fate net nu verschijnt want in de strijd met Star Ocean: The Last Hope en Final Fantasy XIII haalt Resonance of Fate het niet. Qua gameplay en replay legt Resonance of Fate het af tegen Star Ocean, terwijl Final Fantasy XIII op grafisch vlak gewoon onklopbaar is.

ben ik het niet mee eens. Star ocean is echt helemaal niks qua gameplay en verhaal, viel mij iig heel erg tegen. En FF mag dan mooier zijn qua gameplay is Resonance of fate toch veel beter

Gast (213.181.52.xxx) op 30-03-2010 om 12:27
Gast (87.213.102.xxx lol u redenering klopt niet

Matesers op 30-03-2010 om 12:41 [Niv: 58 / Exp: 2892]
< Joni. Bedankt, was zeeeer stomme fout. >

Gewijzigd door Joni Philips op 30-03-2010 om 17:24

Brastin op 30-03-2010 om 13:21 [Niv: 58 / Exp: 2921]
Waar ik van baal bij deze rpg is dat het alleen maar guns zijn....

Verder ga ik deze misschien uit de budgetbak vissen.

Stammetje91 op 30-03-2010 om 15:33 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Knap cijfer, lijkt me persoonlijk namelijk een veel interessantere RPG dan FFXIII gameplaywise.

Gast (85.146.127.xxx) op 30-03-2010 om 15:51
Echt weird dat ze het in maart releasen met al die toppers.

Eind april, dat lijkt me zoveel slimmer geweest.

Wazzim op 30-03-2010 om 16:08 [Niv: 139 / Exp: 6951]
Deze ga ik mss wel halen, klinkt wel vet.

BTW Waarom staat ie niet onder algemeen? Is toch veel beter bij multiplatform games?

Mangartist op 30-03-2010 om 16:33 [Niv: 19 / Exp: 964]
@ Wazzim
"Wij namen alvast de PlayStation 3 versie onder de loep om te kijken of Resonance of Fate jouw tijd waard is."

There's your answer.

Gast (81.207.19.xxx) op 30-03-2010 om 16:48
@127 dan komt 3D Dot game heroes uit, wel een cult game maar dat is RoF ook. Ik wacht er voorlopig nog meer, heb het er niet zo op als een spel zo frustrerend is. Vind een beetje moeilijkheid niet erg maar niet elke 5 seconden.

Wii gamer op 30-03-2010 om 20:17 [Niv: 290 / Exp: 14517]
Heb positieve dingen gehoord over dit spel...

Gast (85.147.20.xxx) op 01-04-2010 om 16:15
ik heb zowel resonance of fate en ff XIII en ik moet zeggen. Het zijn totaal andere games. Bij resonance of fate voel ik me echt in het verhaal en sfeer getrokken en de gevechten zijn echt supervet. Net een strategy game bijna. ff XIII levert gewoon adembenemende graphics, maar dit is dan ook ten koste gegaan van de gameplay, want die vind ik persoonlijk erg straightforward en onuitdagend. Ik zou zeggen. Koop beiden gewoon en geniet van 2 extreem verschillende games....

Moet trouwens ook zeggen dat final fantasy dan zon fantastisch verhaal mag hebben, maar met al die 30 verschillende lacie, pulse lacie toestanden snap ik daar nog minder van als het verhaal van ROF.

Gast (85.147.20.xxx) op 01-04-2010 om 16:16
om mezelf even te corrigeren. FF XIII is zeker op punten wel echt moeilijk, maar het vormt geen uitdaging op je strategisch inzicht, voor mij dan

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Resonance of Fate
Type:
Game
Releasedatum:
26-03-2010
Ontwikkelaar:
Tri-Ace
Uitgever:
SEGA Sammy Holdings
Media:








Meer media

Ga je een next-gen console kopen?