Column: Gamen is schadelijk voor je gezondheid.
Door Jochem op 17-07-2005 om 00:01
|
|
23 juni 2005. Een gestoorde jongeman van 15 jaar oud heeft zijn ouders om het leven gebracht. Hij sloeg ze in elkaar, sneed ze in stukken en liet vervolgens het appartement exploderen. Volgens de Japanse media is de game Grand Theft Auto verantwoordelijk voor deze moord: dit spel zou de jongen hebben aangezet om zijn ouders te doden.
6 juli 2005. Een 11-jarige jongen uit Engeland speelde het spel The Incredibles. Hij werd gestoord door een neefje van 7 maanden oud. De jongen stopte even met het spel, pakte een mes en stak zijn neefje neer.
6 juli 2005. James Tuffs, een man van 21 jaar oud, was intensief bezig met gamen. Hij wilde niet gestoord worden terwijl hij achter zijn GameCube zat. Een baby stoorde hem echter. James Tuffs besloot om de hulpeloze baby te vermoorden.
Gamen is de laatste tijd vaak negatief ter sprake gekomen. Al deze dodelijke ongevallen hebben gamen in een negatief spotlicht gezet. Het is echter de vraag of dit wel terecht is: is gamen nou echt zo gevaarlijk? Het is een publiek geheim dat gamen niet de meest populaire hobby is onder de ouderen. Ze vervloeken het vele geweld en er is dan ook een ware heksenjacht op gamers en games aan de gang.
Ergens hebben ze gelijk in het feit dat er wel érg veel geweld in games zit. Vooral in spellen zoals Grand Theft Auto: San Andreas wordt de gamer getrakteerd op een flink portie smakeloos en zinloos geweld. Veel kinderen gaan enkele dingen overnemen. Onschuldige dingen zoals het gangstertaaltje uit de game of juist ernstige dingen zoals het in stukken snijden van mensen. De mensen die tegen games zijn, zijn het er dan ook allemaal over eens: de leeftijdsgrens moet verhoogd worden.
Dit helpt alleen geen fluit. Het is erg makkelijk om een spel te kopen wat jij eigenlijk niet mag halen. Negen op de tien keer zegt de verkoper er niets van en mocht hij er wel iets van zeggen, dan vraag je even aan een oudere broer of vriend of hij het spel even voor jou wel kopen. De verkoper krijgt zijn geld, de gamer zijn spel en iedereen is tevreden. Totdat er weer eens een moord wordt gepleegd door iemand die een game teveel had gedaan.
Want dan wordt het gamen weer vervloekt, is iedereen er mee eens dat alle spellen zo snel mogelijk de brandstapel op moeten worden gegooid en vinden ze dat gamers snel een andere hobby moeten zoeken. Niemand schijnt te beseffen dat áls games de speler inderdaad vreselijk gewelddadig maken, er elke dagen duizenden moorden zouden worden gepleegd, en dat is dus niet het geval.
Enkele moorden per jaar hooguit. Er wordt dus ontzettend veel gegeneraliseerd. Omdat toevallig één gamer ergens in een uithoekje van Amerika zijn ouders opblaast, krijgen miljoenen gamers een preek over hoe gevaarlijk spellen wel niet zijn. De leeftijdsgrens wordt nog eens onderzocht, ouders letten erop hoeveel hun kinderen gamen en er volgen nog meer nutteloze maatregelen.
Niemand schijnt echter te beseffen dat je in elke bevolkingsgroep wel een gek rond hebt lopen. Bij de moslims zijn er enkele Islamitische strijders die de Westerse wereld om zeep willen helpen. Zijn alle moslims dan zo? Nee. Bij de skateboarders zijn er enkele mensen die een onschuldig jochie in elkaar hebben getimmerd met hun board. Zijn alle skateboarders dan zo? Nee. Voor ons, gamers, geldt hetzelfde.
Er zijn ontzettend veel gamers: van hardcore gamers tot mensen die een uurtje in de week een spelletje spelen. In totaal zijn het er wel honderden miljoenen. Enkele honderden daarvan zijn psychisch gestoord en zijn in staat om een moord te plegen. Dat zijn er weliswaar enkele honderden teveel, maar percentueel gezien is het onzin om hierop gamers aan te vallen. Het negatieve gepraat over gamen mag dus ophouden, maar of dat ooit gaat gebeuren, dat is een andere vraag.
|
|
|
|
00:27 Eidos schuift twee spellen naar 2006
23:46 Nieuwe screens van L.A. Rush
|
Reacties (16) |
|
Pagina:
1
|
|
Fat Dragon
op 17-07-2005 om 00:43
[Niv: 1 / Exp: 36]
|
Ja ,ik ben compleet eens met dit column
Het is toch ook niet zo dat geweld op TV je dingen laat doen.
Gewijzigd door Fat Dragon op 17-07-2005 om 21:06
|
|
Zjonaas
op 17-07-2005 om 16:13
[Niv: 0 / Exp: 19]
|
Ik vind idd ook dat de ouders ofzo zich ongeloofelijk aanstellen. Maar toen ik Halflife 2 wilde kopen, kreeg ik hem niet mee in de winkel. Toen vroeg ik of mijn vader mee wilde gaan, maar die vroeg zich af waarom er die leeftijdsgrens aanzat. Ik liet hem een trailer zien en toen mocht ik het spel niet meer kopen GVD!!!!  en die hieronder is vast al 18, met zijn domme beertje!!!
Gewijzigd door Zjonaas op 17-07-2005 om 17:45
|
|
adembaba
op 17-07-2005 om 16:35
[Niv: 5 / Exp: 232]
|
Zodra je 18 wordt, zul je geen moer geven over zulke nieuws, want je bent 18 en hebt van niemand toestemming nodig om games te kopen, haha
|
|
Cubic X
op 17-07-2005 om 19:37
[Niv: 203 / Exp: 10171]
|
na ik moet toegeven ik ben best wel verslaafd aan de pc(zit zo'n 6 uur per dag achter de pc  )
maar word niet aggresief van spellen zoals GTA;sa en al die andere gewelddadige games,de mensen zeggen wel eens jij wor deen kluizenaar,maar ik vin gamen gewoon leuk,net zo als hun hun eigen hobbies hebben,bijv voetbal hun voetballen 5 uur per dag en ik zit 5-6 uur per dag achter de pc,maar word dus niet aggresief
|
|
Gast (83.84.140.xxx)
op 18-07-2005 om 15:52
|
mee eens!!! die ouders moeten niet zeiken! als ze er dan toch nog iets aan willen doen kunnen ze beter geen kinderen nemen! }> }> }> }>
|
|
Gast (62.131.40.xxx)
op 18-07-2005 om 22:10
|
Ik ben het met Jochem eens. Wij zijn net als gothics, skaters etc ook maar een groep, met als enige verschil dat we er niet altijd een levensstijl op na houden.
Alhoewel, ik aanbidt Nintendo _O_
Meteos doet wel iets raars met je manier van denken, maar das weer een ander verhaal.
|
|
Sebastiaan van Wijk
op 20-07-2005 om 17:43
[Niv: 73 / Exp: 3645]
|
Ik vind het vrij apart om gamers als bevolkingsgroep te beschouwen... tv-kijkers zijn toch ook geen aparte bevolkingsgroep?
Er zijn zoveel gamers, onder gothics, skaters, alto's en noem maar op. Dat iemand die een moord pleegt op dat moment net een spelletje speelt... Die knakkers die hun neefje/baby neerstaken, hadden wat mij betreft op dat moment net zo goed kunnen zitten scrabblen...
Ow, en The Incredibles is inderdaad ook wel extreeeeeeeem geweldadig :p
|
|
gangsternik
op 31-07-2005 om 14:02
[Niv: 2 / Exp: 109]
|
tja.... moete ze maar niet storen, als ik aant gamen ben, vind ik t ook irritant, als mn moeder er opeens met die kk stofzuiger pcies voor me beeld gaa tlopen vegen, maar kzou dr nooit vermoorden hoewel.....
|
|
Gast (82.171.202.xxx)
op 05-08-2005 om 21:34
|
@zjonaas
waarom heb je hem dan niet gewoon besteld of naar een andere winkle gegaan.
|
|
Gast (213.118.210.xxx)
op 12-08-2005 om 12:57
|
kan mij niks schele ge moe tog van iet kapotgaan he
}>
|
|
Gast (213.118.210.xxx)
op 12-08-2005 om 12:58
|
als ik da deed dankzij gta dan zou ik blij zijn
|
|
Gast (82.94.0.xxx)
op 11-11-2005 om 14:09
|
ja het is bullpiep om alle gamers verantwoordelijk te houden van de actie van een. maar een leefdtijdgrens ben ik zeker wel met eens, want als jij denk dat je op jonge leedtijd niet beinvloed wordt door geweld in film en games zie je het toch echt verkeerd. want denk je nou werkelijk dat hij in je leven tot nu toe ook maar één ding hebt gedaan die je niet van iemand anders in je omgeving hebt geleerd. een video-personlijkheid is voor bepaalde mensen ook een persoon. denk maar aan al die duizende mensen die lara croft te huwelijk hebben gevraagt. |(
|
|
Gast (217.100.53.xxx)
op 21-04-2006 om 12:56
|
ik denk dat die mensen die personen vermoord hebben dat niet persee van games hebben.
een normaal persoon gaat door een game te spelen niet moorden.
die mensen waren gewoon al psychisch gestoord. :(
|
|
Jirachi-Z
op 15-05-2006 om 16:33
[Niv: 6 / Exp: 301]
|
lijtk me best wel klote  , straks stoor jij zo je (psychisch gestoorde) broertje ofzo tijdens het gamen en wordt je vermoord  Fijn
Gewijzigd door Jirachi-Z op 15-05-2006 om 16:34
|
|
Pagina:
1
|
|
|
 |
 |
|
Titel: |
Column |
|
Type: |
Feature |
|
Releasedatum: |
Niet |
|
Ontwikkelaar: |
Gamed |
|
Uitgever: |
Gamed |
|
Media: |
Geen media gevonden
|
|
|