Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(7) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Gamed Gamekalender Mei 2025
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Gamed Gamekalender April 2025
Column:

Jaloezie


Door Joris op 11-02-2009 om 00:53
Bron: Gamed

Gamen is geen zonde, maar er zijn genoeg zondige gamers. In de rubriek De Zeven Zondige Gamers staat elke keer zo’n zondige gamer én daarnaast verschillende games centraal waarin de zonde een rol speelt. Hoogmoed, hebzucht, lust, jaloezie, gulzigheid, wraak en luiheid, elk thema komt voorbij. Vandaag aandacht voor jaloezie.


De sprong
Coloen keek naar Marty die naar de koelkast liep om een biertje te pakken. De bochel, de buik, de enorme wallen onder zijn ogen. Ze groot dat ze door leken te lopen in zijn wangen, als een hangend plakkaat dood vlees. Eigenlijk leek het hoofd van Marty wel een bol dood vlees, met een spies verbonden aan een bol vet. Marty ging weer naast hem zitten op de bank, nam een paar slokken bier en pakte zijn controller weer op. ‘Nog een potje?’ Coloen knikte en pakte ook zijn controller op van de grond. Tien minuten later vloog de controller door de kamer en schreeuwde Coloen. ‘Tering, wat heb jij een geluk!’ Maar Coloen wist zelf ook wel dat het geen geluk was. Waarom, waarom verloor hij elke game van Marty? Waarom kon die lelijke aap met zijn worstenvingers wel steeds weer de goede knoppen op de goede momenten indrukken?

Marty keek naar Coloen die schreeuwend door de kamer liep. Nog nooit had dat zielige figuur een game van hem gewonnen. Marty wist dat Coloen de laatste weken hele nachten had doorgehaald om de game te oefenen, om ook eens te kunnen winnen. Coloen verwaarloosde zijn school, vriendschappen en zichzelf, door de obsessie om te winnen. Marty zag Coloen steeds sneller naar de afgrond rennen en dat vond hij goed om te zien. Coloen verdiende het, met zijn oppervlakkige denken, zijn populaire houding waardoor hij overal vrienden vond. Op straat spraken meisjes Marty weleens aan om boodschappen door te geven aan Coloen, nooit hadden ze een boodschap voor Marty. Maar dat zou afgelopen zijn, Coloen was bijna verleden tijd. Op straat vertelde Marty dat Coloen verslaafd was aan videogames, dat hij zijn moeder sloeg en dat hij homo was. De laatste twee dingen waren niet waar, maar omdat Coloen de laatste weken bijna nooit meer buiten kwam was er niemand die de verhalen van Marty kon weerleggen. Coloen verloor zijn populariteit en Marty stond klaar om zijn plaats in te nemen. En Coloen? Die had gewoon helemaal niks door van wat er om hem heen gebeurde. Nu ook weer, ze zaten al tot diep in de nacht te gamen en Coloen sloeg geen enkele keer een nieuw potje af, ook al verloor hij alles. Marty zag dat Coloen opstond en naar het balkon liep.

Coloen stond op het balkon, hij hijgde woede en verslagenheid. Hij merkte dat Marty naar hem keek, vanuit de woonkamer. God, wat haatte hij die vetklep. Hij schreeuwde verschillende scheldwoorden de koude nacht in, maar het luchtte nauwelijks op. Opeens stond Marty achter hem en legde een dikke arm over Coloens schouder. Toen begon Marty te praten. Hij sprak over verliezers en winnaars, over wc papier, over dingen niet kunnen bereiken, over een Belgische crèche, over wereldproblemen, recessie en depressie, slavenhandel, Afrikaanse dansmuziek, risicovol ondernemen en dood gaan. Ten slotte zei Marty tegen Coloen: ‘Maar het mooie van het leven is, dat net zoals in de game, je er elk moment uit kan stappen. Kijk als je van dit balkon springt is alles voorbij voor jou, het verliezen, de wereldproblemen, de recessie, de depressie en de Afrikaanse dansmuziek. Dan ben je er vanaf en kun je rustig slapen. Net als in de game, het is een kleine stap.’ ‘Je hebt gelijk,’ zei Coloen,

Coloen draaide zich om en sprak tegen Marty: ‘Ik kan stoppen. Ik hoef niet te winnen met gamen, ik stop met gamen. Bepaalde dingen kan ik gewoon niet goed, maar het is ook niet erg om bepaalde dingen niet te bereiken. Bedankt, Marty, ik heb je nooit gemogen met je dikke hoofd, maar dit waren wijze woorden.’ Coloen liep terug naar binnen en nam een biertje.

En toen stond Marty alleen op het balkon. Hij trilde. Ja, het was koud op het balkon, maar daarom trilde hij niet. Opeens sprong Marty. Hij wist niet eens zozeer waarheen hij sprong, maar hij sprong. Je kan zeggen dat zoiets dom is om te doen, maar achteraf is altijd makkelijk praten. Toen Marty de volgende ochtend met twee gebroken benen, een dubbele schedelfractuur en een gescheurde bovenarmspier in het ziekenhuis wakker werd besefte hij ook wel dat het dom was geweest. Hij had van veel hoger moeten springen.

Jaloezie in games
Jaloezie in games is meestal niet zo’n item. Als gamepersonages iets willen lukt het ze ook. Een gangster die rijk en machtig wil zijn zoals andere rijke en machtige gangsters, is aan het einde van het spel een rijke en machtige gangster. Een koning die de wereld wil beheersen, zal voor de credits rollen de wereld beheersen. Bij de gamers zelf leidt jaloezie vaak tot minder prettige uitkomsten. Gamers zijn jaloers op andere gamers omdat ze steeds verliezen met een spel, omdat de andere een dikke pc thuis heeft staan, meer achievementpoints heeft of omdat de spellencollectie veel groter is. Maar veel gamers halen er ook voldoening uit om andere gamers jaloers te maken. Door onder elk nieuwsbericht op Gamed je hoge pc specs neer te zetten bijvoorbeeld, of door foto’s van je zeldzame Zelda gadgets te posten op het forum.

Met jaloezie sluiten we de reeks Zondige Gamers af, zeven keer hebben we gezondigd en dat lijkt ons vaak genoeg. De eerdere delen in deze serie kun je hier vinden.


07:25  Wanted in video-interview
22:25  Dante's Inferno is mix van Dead Space en God of War
 Reacties (10)
 Pagina: 1
D: op 11-02-2009 om 08:43 [Niv: 172 / Exp: 8612]
Nou sorry hoor als ik 'zeldzame' piccas laat zien van mijn zogenaamde 'achievements' in spellen doe ik dat alleen maar omdat het er tof uitziet en niet om iemand anders 'jaloers' te maken.. wat is dat voor mentaliteit :s.

En jaloers op andere gamers als je verliest? ROFL winnen is niet de reden om een spel te spelen, een spel spelen is de reden om een spel te spelen.

Gast (94.215.247.xxx) op 11-02-2009 om 09:59
Persoonlijk vind ik het juist mooi om zeldzame dingen te zien of grote gamecollecties, is toch mooi om naar te kijken?
Maar ik kan me voorstellen dat als je foto's plaatst van je collectie oid dat er altijd wel iemand jaloers wordt, of dat nou de bedoeling is of niet.

En ik wordt niet jaloers als ik het niet kan winnen, raak gefrustreerd, maar jaloers, nee dat niet :P

SixxSe7en op 11-02-2009 om 10:00 [Niv: 0 / Exp: 16]
dat was ik trouwens hierboven

Gast (94.224.186.xxx) op 11-02-2009 om 12:07
ken gamers op ps3 die alleen games spelen waar je trofees verdient , waar is de fun van gamen dan ???

Gast (87.210.150.xxx) op 11-02-2009 om 12:46
This game is jalouszy

Devuna op 11-02-2009 om 13:44 [Niv: 16 / Exp: 776]
En weer een verslaafde rijker mooi verhaal!

armineke op 11-02-2009 om 14:13 [Niv: 33 / Exp: 1640]
Mooi verhaal!
ik dacht dat die Coloen ging springen
maar zeldzame dingen en zo laten zien vind ik wel cool maar als je ermee gaat opscheppen dan is het niet leuk meer...

Jonezy op 11-02-2009 om 16:32 [Niv: 192 / Exp: 9611]
Marty got owned.
Geweldig verhaal weer, het was een goede reeks verhalen

im2 op 12-02-2009 om 18:54 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Martijn, ga columns schrijven voor een krant, man

Joris op 12-02-2009 om 20:31 [Niv: 60 / Exp: 3009]
Bedankt voor de complimenten

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zeven Zondige Gamers
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden