Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(7) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Gamed Gamekalender Mei 2025
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Gamed Gamekalender April 2025
Review:

Mirror's Edge


Door Martijn Steinpatz op 08-12-2008 om 09:12
Bron: Gamed

Mijn Game of The Year heb dit jaar nog niet gezien. Veel games die ik speelde waren wel goed, maar niet geweldig. Mirror’s Edge is de zoveelste in de rij van mogelijke topgames van 2008. Gaat runner Faith er wél in een volle sprint met de prijs vandoor?

Het gaat pas echt mis als het op vechten aankomt. Om een gevecht snel te beëindigen, kan je het beste agenten (Blues genoemd) ontwapenen door op de juiste knop te drukken als hun vuurwapen rood wordt. Helaas heb je ongeveer een tiende seconde om te reageren, waardoor je soms drie man op deze manier vloert en vaker zelf tegen de grond gaat doordat de meeste tegenstanders je in twee klappen doodslaan. Normaal vechten lukt wel als er twee vijanden tegenover je staan, maar hoe meer vijanden des te onmogelijker het wordt.

Hierdoor wordt je gedwongen een schietijzer af te pakken en de Blues af te knallen. Niet alleen druist dit geheel tegen de sfeer van Mirror’s Edge in, de wapens zelf zijn ook niet geweldig. Richten gaat moeilijk doordat de besturing hier heel gevoelig is, kogels zijn zo op en degene die het sluipschuttersgeweer heeft ontworpen moet ontslagen worden. Zoom je met het laatste op een tegenstander in, dan komt je vizier compleet ergens anders uit dan waar je op mikte. Iemand van een afstand uitschakelen is daardoor onmogelijk. Dit zou geen punt moeten zijn, maar het laatste uur moet Faith alleen maar schieten – en dan wordt het heel vervelend.


Terwijl ik mij door het laatste uur heen ploegde, vroeg ik me af waarom ik alleen maar aan het knallen was. Faith klinkt (als het plot het toeliet) als een vrij intelligente vrouw, dus waarom geef je haar geen slimme manieren om van haar tegenstanders af te komen? Wegrennen is prima, maar laat haar bijvoorbeeld de omgeving gebruiken om iemand uit te schakelen. Gooi bijvoorbeeld een olievat op iemand zijn kop. Intelligente games als Bioshock, Half-Life en Portal kunnen het. Dus waarom Mirror’s Edge niet? Het heeft potentie.

Meer games kampen dit jaar met dit probleem. Alle spellen die ik in de eerste alinea noemde bijvoorbeeld. Spelers krijgen geen intelligente vraagstukken voor de kiezen die ze op intelligente wijze kunnen oplossen maar goedkope tactieken om hun het leven zuur te maken. Ninja Gaiden 2’s raketwerperbonanza bijvoorbeeld, Far Cry 2's domme maar taaie vijanden met röntgenogen en ingebouwd radarsysteem of Soul Calibur IV's tegenstanders met perfecte statistieken. Het lijkt wel of developers geen moeite meer willen doen en liever al hun tijd in mooie beelden willen steken.


En toch kan ik Mirror’s Edge niet haten. Ja het hintsysteem werkt voor geen meter en met vijf tot acht uur is hij veel te kort. Maar het is iets nieuws – al een hele prestatie voor uitgever EA – en zoals ik al zei speelt de helft tot drie kwart van de game heerlijk. Daarnaast zorgen de time trials ervoor dat de game iets langer vers blijft en is er verder een uitstekende soundtrack. Zolang het bij platformen met een sporadische knokpartij blijft, hoor je van mij geen kwaad woord. Sterker nog, ergens hou ik van deze game. Maar een geweldige game wordt het nooit. Er zit teveel potentie in deze game die nooit of verkeerd wordt gebruikt.

Mirror’s Edge kent uitstekende momenten, maar ook scènes waarbij je de controller dwars door de muur in de tv van je buren zal smijten. Toch ben ik wat vriendelijker voor deze game dan ik normaal zou zijn, want de eerste helft is uitstekend. Twijfel je toch nog, en ik neem het je niet kwalijk, wacht dan tot de price-cut en pik hem dan op. Het is namelijk een van de interessantste spellen van 2008. Hopelijk brengt Mirror’s Edge een nieuwe genre op gang, want ik wil hier zeker meer van zien. Alleen dan beter.
Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   80
Graphics   90
Replay   70

Stap in de goede richting.
80


11:14  Microsoft hint naar Crackdown 2?
08:13  Men of War toont landschappen en wapens
 Reacties (22)
 Pagina: 1
Jonezy op 08-12-2008 om 09:16 [Niv: 192 / Exp: 9611]
Had al m'n lage verwachtingen van het vechten, ook na de demo zelf gespeeld te hebben. Misschien maar wachten tot hij wat goedkoper is dus. Goede review overigens, dat gevoel wat je bij veel games dit jaar hebt, heb ik ook grotendeels.

pizzarulez op 08-12-2008 om 09:41 [Niv: 116 / Exp: 5801]
Ben nog niet uit over deze game, ben zelf bang dat ie gaat vervelen.

Gast (77.61.117.xxx) op 08-12-2008 om 10:07
Fallout 3 is de game van het jaar! _O_

wfrulez op 08-12-2008 om 10:34 [Niv: 7 / Exp: 337]
leuke game, jammer alleen dat hij zo kort is en vrijwel geen replay value heeft.

Gast (145.116.116.xxx) op 08-12-2008 om 10:49
op zaterdag halen en maandag ruilen voor gears2 :)

Zanar op 08-12-2008 om 12:18 [Niv: 21 / Exp: 1051]
Hij was leuk, maar ging snel vervelen.

MaartenL (Redacteur) op 08-12-2008 om 12:21 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Zal hem wel eens halen als ie aan budgetprijs komt.

En damn, weer helemaal slechte herinneringen opgerakeld van Ninja Gaiden 2: Death by rockets.

Devuna op 08-12-2008 om 12:49 [Niv: 16 / Exp: 776]
Waarom word er over WoW gepraat alsof iedereen levenloos is??

Martijn Steinpatz op 08-12-2008 om 13:35 [Niv: 25 / Exp: 1231]
Nee, we praten over WoW alsof ze geen andere game meer kunnen spelen.

im2 op 08-12-2008 om 13:42 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Als ze de pc-versie nog wat aanpassen dan haal ik 'm wsl wel

Nelus op 08-12-2008 om 15:15 [Niv: 526 / Exp: 26310]
Ik haal hem waarschijnlijk nooit want ik wist al dat die bout werd, zoals ik altijd al heb gezegd. Ze denken dat ze met één nieuw dingetjes gelijk een heel spel kunnen bouwen en voor de rest dingen er uit laten. Fucking saai dus

Nibor op 08-12-2008 om 16:40 [Niv: 144 / Exp: 7223]
Veel te hoog cijfer naar mijn mening, strakke graphics en uiterlijk maar daarachter steekt een repetitieve gameplay die te kort en snel saai wordt.

reptile op 08-12-2008 om 17:27 [Niv: 33 / Exp: 1654]
vreselijke game!

GekooktEi op 08-12-2008 om 18:58 [Niv: 483 / Exp: 24134]
Die repetetieve gameplay had ik al wel verwacht van dit spel, verder, zo te horen geen Triple A-game maar toch nog een 8 he .

kubus op 08-12-2008 om 20:29 [Niv: 26 / Exp: 1310]
Ben het absoluut oneens met de negatieve reacties. Ikzelf heb er meer dan 10 uur over gedaan (alternatieve routes e.d.) en ben nu bezig met speedtest te halen op alle chapters. De gameplay is niet repitief want je komt in verschillende soorten plekken terecht. Een riool, een boot, de stad, een bouwplaats, etc. Je voert misschien steeds dezelfde moves (springen, wallrun, etc) maar dat is juist wat het zo leuk maakt. Het is immers een parcour game.

Zeuren over het FPS gedeelte is wat overdreven. Faith is een runner, geen getrainde militair of wat dan ook. Het gun systeem is wat klungelig maar ik heb er verder geen tot weinig last van. Bovendien moedigt het spel je aan om GEEN guns te gebruiken. Je kan er zelfs meerdere achievements mee scoren.

Het is maar net of je een time trial persoontje bent. Ik in ieder geval wel en dat is ook een reden dat ik het spel gekocht heb. De story mode was echt fantastisch om te spelen, en daarna kan je het nog op hard proberen (als je dat combineert met een no-guns run dan heb je pas echt een grote uitdaging). De speedruns halen is ook leuk (mits je van veel trial&error houd) en online competeren met time trials is ook leuk, vooral het racen tegen ghosts.

Maar dat zijn mijn paar centen.
Ik zou trouwens het spel persoonlijk ook rond de 8 geven, maar zeker niet lager dan een 7.5.

Goede review verder

MarcianoNL op 08-12-2008 om 20:41 [Niv: 217 / Exp: 10864]
De demo was erg vermakelijk en ik haal hem ook zeker, alleen nu nog niet. Goede review.

Nibor op 08-12-2008 om 21:23 [Niv: 144 / Exp: 7223]
@ kubus

Dat bedoel ik nou wat ik storend vind, de omgevingen zijn steeds anders maar qua afwisseling is et niets. Steeds springen over dingen heen en ik weet dat de game daar om draait maar het zijn constant dezelfde sprongen, dezelfde hijskranen die bewegen en dezelfde vlaggenstokken waaraan je slingerd. Ik heb de game in 6 uurtjes uitgespeeld en had nog tijd om hem voor LBP te ruilen.

Mijn cijfer: 6.5

kubus op 08-12-2008 om 21:48 [Niv: 26 / Exp: 1310]
@Nibor:
Dan vind je Zelda zeker ook niets? XP Zijn ook steeds dezelfde puzzels. Eigenlijk kan je dat over elk spel zeggen, behalve... LBP dan eigenlijk XD. Tja het ligt er maar net aan of het je stoort of niet. Mij absoluut niet :3. Als het werkt en leuk is, waarom zou je het dan veranderen?

Gewijzigd door kubus op 08-12-2008 om 21:50

Gast (84.198.178.xxx) op 09-12-2008 om 00:26
zijn jullie gamers ??? , er komen GEEN slechte games meer uit . Het is nu al het 2de previeuw van deze kerel die op geen ballen trek en waar hij de game met de grond gelijk maakt maar toch een 8 geeft heb daar vele ??????????? over.

Gast (94.209.63.xxx) op 09-12-2008 om 00:32
@ kubus

eigelijk is lbp ook veel van hetzelfde in een andere setting, springen en trekken xD ik snap echt niks van die levels maken btw :p

Nibor op 09-12-2008 om 14:22 [Niv: 144 / Exp: 7223]
@ kubus

Zelda heeft veel meer afwisseling naar mijn mening, ME vond ik gewoon constant dezelfde handeling herhalen. Iets wat bij Zelda absoluut niet het geval is.

Gast (94.209.241.xxx) op 09-12-2008 om 18:16
de demo was behoorlijk kut en lelijk.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Mirror's Edge
Type:
Game
Releasedatum:
14-11-2008
Ontwikkelaar:
EA Digital Illusions
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media