Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(6) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Gamed Gamekalender Mei 2025
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Gamed Gamekalender April 2025
Review:

Dragon Ball Z: Sagas


Door Rene Groen op 10-05-2005 om 16:31
Bron: Gamed

Na Dragon Ball Z: Budokai 3 voor de PlayStation 2 kon de Dragon Ball reeks weer serieus genomen worden. Avalance Software kwam vervolgens met Dragon Ball Z: Sagas. Kan deze game de eer voor deze reeks hoog houden?


Dragon Ball Z

Dragon Ball is een anime die zijn oorsprong vindt in 1984. In het tijdschrift Shonen Jump kwam er een manga welke het verhaal van Dragon Ball vertelde. De maker van deze manga is Akira Toriyama. Door het succes van de manga kwamen er uiteindelijk een drietal animeseries: Dragon Ball, Dragon Ball Z en Dragon Ball GT. De series heten Dragon Ball omdat deze binnen de serie centraal staan: wanneer 7 Dragon Balls verzameld worden kan er een draak opgeroepen worden welke een wens vervult voor degene die de draak aanriep.

Dragon Ball Z
Dragon Ball Z


Dragon Ball Z, de tweede serie van de drie, is de bekendste serie. Oorspronkelijk wordt de serie in het Japans opgenomen, later zal deze ook naar het Engels worden dankzij Sabam en Funimation.

Het verhaal


De serie Dragon Ball Z wordt opgedeeld in verschillende sagas. Elke saga heeft zijn eigen bad guy en hier komt de naam van de game dan ook vandaan. De mensen die denken dat ze nu alle sagas mogen spelen komen bedrogen uit; de game begint bij de Saiyan Saga en eindigt direct na de Cell Games. Dit is ongeveer twee derde van het hele verhaal, waardoor we dus weer niet heel Dragon Ball Z door mogen spelen.

Juist omdat het spel het verhaal volgt lopen we meteen tegen een groot nadeel aan: mensen die Dragon Ball Z reeds gezien hebben (of in ieder geval de sagas welke doorlopen worden) zullen niet te maken krijgen met verassingen. Door middel van zeer korte tussenfilmpjes, welke rechtstreeks uit de serie komen, wordt het spel aan elkaar gepraat. Juist doordat deze filmpjes zeer kort zijn is het voor mensen die niet bekend zijn met deze reeks soms erg lastig om de game te volgen. Sommige stukjes die er naar mijn mening in hadden moeten zitten worden vergeten waardoor het geheel niet lekker loopt. Om hier een klein voorbeeld van te geven: Android 16 wordt neergezet als vernietigingsmachine, gebouwd om Goku (één van de speelbare helden van het verhaal) te vernietigen. Spelen we echter iets verder dan zien we dat Android 16 zonder enige uitleg aan de goede kant staat en onze helden probeert te helpen.

Een ander voorbeeld zien we bij de eindbazen. Je speelt tegen een eindbaas en nadat je deze verslagen denkt te hebben, zie je een filmpje dat totaal niet aansluit bij wat je net gespeeld hebt. Meer of langere tussenfilmpjes of juist een aanpassing in het spel, hadden het verhaal dan ook goed gedaan.



Zo lineair als een breinaald

Wanneer we de game voor het eerst spelen lijken we een behoorlijke mate aan vrijheid te hebben. Al snel blijkt dit echter valse hoop te zijn. Onzichtbare muren beperken ons in de vrijheid waar we maar gaan en staan willen. Buiten deze muren staan echter wel objecten die kapot kunnen waardoor de scheidingslijn tussen wel en niet begaanbaar gebied doorgaans erg vaag is. Hierdoor worden we van punt A naar B geleid binnen een gebied dat groot lijkt, maar het vaak niet is.

Nu hoeft dit nog niet eens een heel groot probleem te zijn als er binnen de begaanbare gebieden genoeg actie is om de speler bezig te houden. Ook hierin faalt Avalanche Software echter jammerlijk. In het stuk wat je van A naar B loopt is de opbouw steeds precies hetzelfde: je loopt een stukje en wordt aangevallen door wat vijanden met het IQ van een strijkijzer. Met wat simpel Beat-'Em-Up-werk loop je hier echter gemakkelijk doorheen.

Er wordt ook geen moeite gedaan om deze vijanden verrassingsaanvallen te laten doen of enigszins na te laten denken, ze komen namelijk altijd van voren én je ziet ze vanaf een afstand al uit de grond of vanuit de lucht aan komen.

Hoewel de eindbazen meer tegenstand lijken te bieden worden ook deze met wat simpel schop- en slagwerk opzij gezet. Het maakt hierbij weinig uit of je tegen Radditz of tegen Cell vecht, Avalanche Software heeft namelijk niet de moeite genomen om de speler denkwerk te laten verrichten om één van deze eindbazen te verslaan, dezelfde aanpak tegen elke vijand is voldoende.

Mocht je toch het onderspit delven tegen een eindbaas dan zorgen de senzu-beans (tot een maximum van 3) ervoor dat je levensbalk weer wordt aangevuld en zo verder kan. Ga je echter dood zonder dat je deze senzu-beans in bezit had dan wordt je zonder pardon teruggezet aan het begin van het level en moet je weer door heel het level heen om het voor de tweede keer te proberen.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   38
Sound   45
Graphics   36
Replay   25

Dragonball Z: Sagas kan op geen enkel punt imponeren
34


17:44  Nintendo en IGN zorgen voor online netwerk DS
16:13  Super Mario Stadium: Miracle Baseball release
 Reacties (80)
 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4
Gast (77.248.93.xxx) op 02-10-2007 om 17:20
Dit is een reactie voor Gast (81.164.101.xxx) op 29-07-2005 om 12:17.

Waar slaat dat nou weer op, waarom elke keer als er kritiek word gegeven worden we per direct naar afrika door verwezen. Get real buddy, dit is hoe het werkt met games. Je speelt je geeft kritiek en zij maken er dan waarschijnlijk een beter product van. Ik vind het lullig voor de mensen in Afrika, maar als je je schuldig voelt moet je geld naar een organisatie sturen, wat moet we anders hier een beetje gaan treuren omdat het ergens ander minder goed gaat. Je moet niet constant Nederland met Afrika vergelijken dat is unfair, daarmee geef je ons een schuldgevoel omdat wij het hier beter hebben. Een beetje respect graag vriend. Nogmaals zo is het hoe het werkt met games.

Dus stuur een check als je schuldig voelt reageer dat niet op ons af omdat we onze mening geven over een game.

Gast (81.11.210.xxx) op 20-12-2007 om 11:56
dragonball z tenkaichi 3 is de leukste game van heel de universum. dragonball z ruled!!! _O_ *D

Gast (217.231.95.xxx) op 22-01-2008 om 14:41
_O_

Gast (77.250.236.xxx) op 24-02-2010 om 15:24
weet iemand hoe hiruidrugarn die monster ontstaat ???

Gast (77.250.236.xxx) op 24-02-2010 om 15:25
weet iemand hoe hiruidrugarn die monster van dragonballz ontstaat

 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Dragon Ball Z: Sagas
Type:
Game
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Avalanche Software
Uitgever:
Atari
Media:
Geen media gevonden