Na Dragon Ball Z: Budokai 3 voor de PlayStation 2 kon de Dragon Ball reeks weer serieus genomen worden. Avalance Software kwam vervolgens met Dragon Ball Z: Sagas. Kan deze game de eer voor deze reeks hoog houden?
RPG-elementen?
Voor de game uit kwam werden we lekker gemaakt met toegezegde RPG-elementen binnen de game. Achteraf gezien valt dit allemaal erg tegen. De game begint met simpel schop- en slagwerk, maar door het verzamelen van zogeheten Z-coins kunnen op bepaalde punten upgrades gekocht worden. De Z-coins liggen verspreid door de verschillende levels. Er wordt echter geen geheim gemaakt waar de Z-coins zich precies bevinden omdat ze vaak al zichtbaar zijn en je enkel even iets moet wegblazen of een hoger punt moet zoeken om vanaf te zweven. Ook hier blijkt weer uit dat de maker bang is dat de speler zelf moeite moet doen om iets te vinden.
De upgrades zelf zijn er in verschillende vormen: combinaties van schop- en slagwerk welke een grotere impact hebben op de tegenstander, het ontwijken van aanvallen van je tegenstander, het zien van geheimen of vijanden op je radar, etc.
Hoewel het een misschien onder de RPG-noemer valt, stelt het allemaal niet zo heel veel voor. Het meeste gebruik je niet en zitten eerder in de weg dan dat ze iets toevoegen. Slechts 1 upgrade is echt nodig om verder te komen, de rest is leuk om erbij te hebben maar niet noodzakelijk om de game succesvol te voltooien.

Naast de Z-Coins liggen er door de levels ook rode en gele capsules verspreid. De rode vullen het leven aan en de gele het energielevel. Heb je 10 van deze rode of gele capsules verzameld dan zal de bijhorende balk (links onder in het scherm) iets langer worden waardoor je meer leven of energie krijgt. Op zich is dit misschien een leuk idee, raar hierbij is wel dat het energielevel ook met een knoppencombinatie snel bij te vullen is, waardoor de capsules dus enkel een toegevoegde waarde hebben om de energiebalk te vergroten.
Geen Dragon Ball Z gevoel
Dragon Ball Z is een serie die mij goed heeft vermaakt en helaas kan ik over de game niet hetzelfde zeggen. De omgevingen zijn weliswaar uit de serie afkomstig maar ze geven nergens het gevoel dat je krijgt als je de serie kijkt. Ook andere elementen dragen hier helaas niet aan bij. Met meer open omgevingen en een game die beter aansluit op het verhaal had het heel wat kunnen worden. In plaats daarvan krijgen we een lineaire game voorgeschoteld met collision detection, slechte animaties, irriterende camera, brakke sound en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Avalanche Software heeft het IQ van de gamer ook niet echt hoog zitten aangezien het geen enkele moeite kost om Z-Coins en upgrades te vinden. Hier bovenop komt ook nog dat je binnen een middag wel door de game heen bent en alleen de 2 player mode nog leuk is om de game nog eens voor te spelen.

De fans van Dragon Ball Z zullen zeer teleurgesteld zijn in deze game. Mocht je hem ooit voor een paar euro in de budget pak tegen komen dan kun je het gerust eens uitproberen, alles wat je er meer voor betaald is zonde van je geld.
|