Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Hands-On:

Mirror's Edge


Door Rene Groen op 28-09-2008 om 13:44
Bron: Gamed

Een grotere tegenstelling kun je bijna niet bedenken. Dice, de ontwikkelaar achter de Battlefield reeks, die met een game komt waar wapens tot een minimum beperkt zijn. Mirror’s Edge kreeg al veel aandacht en wij konden de game eindelijk aan de tand voelen.

Alvorens we onze eigen ervaringen over de game met jullie delen kijken we eerst nog even naar wat Mirror’s Edge nu precies is. In de wereld van het spel lijkt alles vredig en rustig. Witte gebouwen tot waar de horizon rijkt geeft het geheel van een rustige uitstraling, maar zoals wel vaker in games is niets wat het lijkt. De stad wordt namelijk overheerst door een regime dat geen tegenspraak duldt. Hoofdrolspeelster Faith komt dit al snel op een harde manier te weten wanneer haar zus wordt gearresteerd voor een moord die ze niet gepleegd heeft. Omdat er binnen het regime geen tegenspraak mogelijk is zijn vele vormen van communicatie verboden. Om die reden wordt de Mirror’s Edge opgericht, een groep runners die informatie verspreid door deze zelf af te leveren. De groep heeft het echter niet makkelijk, het bestuur van de stad zet namelijk politie in om het de runners moeilijk te maken, zo niet geheel uit te schakelen. Snelheid en lenigheid is dan ook belangrijk voor de runners, en daar kwamen we in onze hands-on dan ook wel achter.

Eenmaal gesetteld op een loungestoel, waar ik overigens ook een heel verhaal over zou kunnen schrijven, kwam dan eindelijk het moment waarbij ik de game zelf aan de tand mocht voelen. Het level dat we speelden zal vermoedelijk ook de later te verschijnen demo worden, deze vindt zich net na het tutorial level af op daken van diverse gebouwen. Bedoeling is dat je van punt A naar B komt, een weg die aangegeven is door de zogeheten Runners Vision. Een runner ziet namelijk objecten rood oplichten om zo te weten hoe hij bij zijn einddoel moet komen. Mensen die dit zien als een goedkope manier van cheaten hebben niets te vrezen, de Runners Vision kan namelijk ook uitgezet worden en dit maakt het spel meteen een stuk lastiger.


Waar ik me het meeste zorgen over maakte was de besturing van de game, maar gelukkig viel dit alles mee. De belangrijkste knoppen die je nodig hebt zijn die voor het springen en het sliden. Rennen doe je simpelweg door naar voren te drukken, tegelijkertijd dien je over objecten heen te springen of er onderdoor te glijden. Ook na het maken van een sprong dien je de slide te gebruiken, hiermee glijdt je namelijk een stukje door en kun je het tempo vasthouden zonder dat je op je kont terecht komt en kostbare tijd verliest. Dit laatste is belangrijk om de ‘flow’ van de game erin te houden, door de vaart erin te houden kun je namelijk de grotere sprongen maken in één vloeiende beweging. Om je hierbij te helpen kun je ook slow-motion inschakelen, hiermee kun je een sprong beter timen of beter zicht houden tijdens je sprong om niet te pletter te vallen.

Mirror’s Edge is een ervaring apart, zelfs zo apart dat journalisten in het verleden misselijk hun speelsessie uitkwamen. De reden hiervan is dat je Faith in First-person ziet, maar hierbij tegelijkertijd vaak haar handen of voeten in beeld ziet komen, waarvoor overigens driehonderd animaties zijn gebruikt. Om je niet geheel misselijk vanachter je spel te laten komen is er een hele simpele oplossing bedacht: een middenstip. Stel dat je voor dat je over een balk loopt met onder je een diepe afgrond, dan kun je je simpelweg op de middenstip focussen om je balans te bewaren en niet zwalkend naar de andere kant te komen. Het is een zelfde principe bij ballerina’s, ook die richten zich op één punt om hun balans te behouden en niet misselijk te worden. Simpel en doeltreffend.

Naast het rennen heeft Mirror’s Edge wel degelijk actie-elementen. Je hoeft niet bang te zijn dat de game ineens omgetoverd is tot een shooter, maar wanneer agenten je in de weg staan heb je de optie om ze uit te schakelen door een goed gerichte trap of stoot. Mocht zo’n agent een wapen in zijn hand hebben en deze kleurt rood op, dan heb je zelfs de mogelijkheid om deze af te pakken. Bedenk wel: een agent te lijf gaan kost tijd en haalt je uit de eerder genoemde ‘flow’, daarnaast ben je geen Rambo en zul je vrijwel altijd het onderspit delven tegenover meerdere agenten. De ontwikkelaar wil je zelfs belonen om geen wapens te gebruiken, doe je dit de gehele game niet dan staat hier een Achievement of Trophy tegenover. Gelukkig is de actie geen verplichting, je kunt er ook simpelweg van wegrennen en trachten om langs ze te komen. Mocht het toch verkeerd gaan dan zijn er altijd nog checkpoints om het van niet al te ver nog eens te proberen.


Naast onze hands-on ervaring kregen we ook nog een presentatie van het derde level. Het level speelt zich af in een grote waterafvoer van Tokyo en jij dient jezelf omhoog te werken om eruit te komen. Enkele opvallende verschillen ten opzichte van ons gespeelde level is dat de kleuren zwart en groen overheersen en dat dit level indoor was. Nog duidelijker dan bij onze speelsessie kwam naar voren dat er meerdere wegen naar je einddoel zijn, hierdoor moeten de levels ook een tweede keer interessant zijn om te spelen. Het indoor level was overigens een stuk grootser opgezet dan het outdoor level dat we zelf te spelen kregen, maar of dit voor ieder level opgaat is nog niet bekend.

Tevreden stapte ik naar buiten, eindelijk heb ik Mirror’s Edge kunnen spelen. Mijn grootste zorg, te weten de controls, vielen me alles mee. Natuurlijk kun je in een relatief korte tijd nog geen goed beeld vormen over de game, zo donderde ik nog regelmatig de afgrond in, maar we kunnen Dice alleen maar complementeren voor een game die geheel anders is van de Battlefield serie, maar toch weet te overtuigen. Grote vraag die wel overeind blijft staan is of de gehele game kan blijven boeien en of je na een uur spelen niet alsnog hoofdpijn krijgt. Het is een vraag die we op 11 november kunnen beantwoorden, dan zal het spel namelijk in Europa verschijnen.


06:22  Gameplaybeelden uit Saints Row 2
13:26  Screenshots Need for Speed: Undercover
 Reacties (33)
 Pagina: 1 | 2
Nibor op 28-09-2008 om 13:50 [Niv: 144 / Exp: 7223]
Erg leuk gedaan met die overheersende kleuren en grafisch opzich is de game prachtig. Ik kijk erg uit naar deze game

Goeie hands-on trouwens

Stammetje91 op 28-09-2008 om 13:55 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Grappig artikel.

Lawliet op 28-09-2008 om 14:00 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Mirror's Edge was zeer uniek. Ik hoop ook dat het na een uur nog blijft te boeien en naar andere levels te gaan waar je meer of andere mogelijkheden hebt zo als in een park bijvoorbeeld. Dus niet veel van die gekopieerde levels waar hier en daar een beetje anders is. Voor de rest was het een verfrissende ervaring.

Token op 28-09-2008 om 14:02 [Niv: 34 / Exp: 1692]
Dit word denk ik een must have

Jord-O op 28-09-2008 om 14:06 [Niv: 153 / Exp: 7628]
ik heb er zin in!

Gast (80.61.165.xxx) op 28-09-2008 om 14:24
ik heb gisteren een presentatie bijgewoont op firstlook en it realy blew me away :9

Xero op 28-09-2008 om 14:34 [Niv: 17 / Exp: 828]
ik hoop dat ze ook een nachtelijk level in Tokyo hebben en dat je dan over de daken mag rennen en springen! Dat zou geweldig zijn, al die neon lichtjes!
OT: Goed artikel, ik kijk uit naar deze game! Het enige nadeel is dat ik als deze game uitkomt Gears 2 zit te spelen.

Gast (80.61.165.xxx) op 28-09-2008 om 15:20
Ik laat gears graag liggen om dit te spelen want tje het is gewoon zo vet enigigste is dat je nooit precies kan weten hoeveel life je nog heb..

im2 op 28-09-2008 om 15:57 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Dat klinkt erg positief, laat die demo dus maar komen.

Gast (94.208.169.xxx) op 28-09-2008 om 16:10
Deze game is één grote gimmick. Oftewel, lekker wachten tot ie in de budgetbak ligt.

Rene Groen (Eindredacteur) op 28-09-2008 om 16:21 [Niv: 747 / Exp: 37333]
En jij hebt de hele game al gespeeld om tot die conclusie te komen? Of is iedere shooter in jou ogen ook een gimmick, net als een sporttitel, een adventure, etc.?

Gast (94.208.169.xxx) op 28-09-2008 om 17:15
^^^
Deze game leunt gewoon té zwaar op het free runnen, de ernstig lineare gameplay maakt het er ook niet beter op.

Gast (83.160.226.xxx) op 28-09-2008 om 17:27
Fijn dat we gast .169 hebben om met beter uitgewerkte opinies en ervaringen te komen dan dit oninformatief geschreven, inspiratieloze artikel van de Gamed redactie.

...of dan misschien toch ook weer net niet. |(

Gast (82.173.92.xxx) op 28-09-2008 om 17:28
Och Rene maak je niet moe aan dat soort gasten, die hebben een eikenhouten biels voor hun kop en zijn echt niet meer te redden...

Rene Groen (Eindredacteur) op 28-09-2008 om 17:37 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Kan me er ook niet echt druk om maken, ik vraag me echter af waarom mensen altijd dit soort meningen hebben zonder dat ze zich ook maar verdiept hebben in de game, laat staan dat ze de First View gelezen hebben. Als dat laatste namelijk het geval was dan had je al het verschil gelezen tussen het outdoor en indoor level.

Wat betreft de lineaire gameplay vanwege het free runnen: zo kun je een shooter ook een gimmick noemen omdat je alleen maar schiet, een sportgame omdat je alleen maar tegen een bal schopt / een bal gooit, etc.

MarcianoNL op 28-09-2008 om 18:15 [Niv: 217 / Exp: 10864]
Ben erg benieuwd, ben nog steeds een beetje teleurgesteld dat ik geen demotje kon checken want ik kijk hier echt naar uit. Mooi geschreven en heb je toevallig enig idee of het crossair stipje uitkan?

iceko op 28-09-2008 om 18:28 [Niv: 11 / Exp: 572]
2008 word steeds duurder

Rene Groen (Eindredacteur) op 28-09-2008 om 18:33 [Niv: 747 / Exp: 37333]
@ MarcianoNL: Wellicht heb ik het gemist, maar ik heb niet gehoord of de crosshair uit kan.

Gast (84.24.112.xxx) op 28-09-2008 om 18:38
Het crosshair stipje kan uit, werd gisteren verteld bij de FirstLook presentatie

Rene Groen (Eindredacteur) op 28-09-2008 om 19:29 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Ze hadden het over de Runners Vision die uitgezet kon worden, weet je zeker dat ze dit ook over het stipje hadden?

Token op 28-09-2008 om 19:32 [Niv: 34 / Exp: 1692]
Wat moet ik me eigelijk bij dat stipje voorstellen? gewoon net als in [bijv] call of duty een richt punt in het midden van je scherm?

Gast (80.61.165.xxx) op 28-09-2008 om 19:43
dat stipje is er om niet missenlijk te worden d8 ik :?

Rene Groen (Eindredacteur) op 28-09-2008 om 19:55 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Uit het artikel:

'Om je niet geheel misselijk vanachter je spel te laten komen is er een hele simpele oplossing bedacht: een middenstip.'

Divine Rage op 28-09-2008 om 20:52 [Niv: 97 / Exp: 4851]
Deze lijkt me ook wel erg tof te worden! En nu weer verder LBP beta code hunten... euh huiswerk maken...

Gast (84.28.240.xxx) op 28-09-2008 om 21:08
ik ga meteen de runners vision uitzetten als ik dit spel heb

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Mirror's Edge
Type:
Game
Releasedatum:
14-11-2008
Ontwikkelaar:
EA Digital Illusions
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media