Wanneer een serie eenmaal gevestigd is, blijven de makers zich vaak aan dezelfde speelstijl houden. Niet dat daar iets mis mee is, Devil May Cry en Metal Gear Solid doen bijvoorbeeld hetzelfde, maar erg spannende veranderingen krijgen we na drie delen meestal niet. Houdt Soul Calibur IV zich ook aan een veilig concept of probeert het iets nieuws uit?
De graphics zijn in ieder geval van de gebruikelijke kwaliteit die je op een nieuwe generatie console verwacht. De bijna realistische karakters knokken in een kleur- en detailrijke omgeving en alles ziet er tot in de puntjes verzorgd uit. Mijn enige kritiek is dat de borstomvang van de dames met elke generatie lijkt toe te nemen. Wellicht dat Namco met de PlayStation 5 de voorgevels als slagwapen wil gebruiken, maar ik heb liever dat ze ermee nokken.
Aan de gameplay heeft Namco wel wat veranderd. Spelers die graag veel blokken en counteren krijgen nu een probleem. Het harnas van de karakters is namelijk te breken, wat betekent dat continu verdedigen niet meer veilig is. Naast de levensmeter staat een juweel die de toestand van je bepantsering aangeeft. Wordt hij rood dan staat er op het punt iets af te breken. Na drie breuken valt je bepantsering compleet uit elkaar en is het flink incasseren geblazen.

Bij de eerste en tweede breuk komt de tegenstander namelijk met een ‘Guard break’ door je verdediging heen en kan hij vervolgens nog een paar flinke tikken uitdelen. De derde is zelfs fataal. A la Guilty Gear is het daarna mogelijk om een Instant-Kill uit te voeren. Het voordeel is dat de game mensen dwingt niet continu te blokken, maar eerlijk gezegd hadden de veteranen daar nooit echt moeite mee. Hoe cool deze feature verder ook klinkt, de balans slaat daardoor misschien teveel naar het offensief, waardoor beginnelingen worden weggevaagd.
Overigens zijn niet alleen de harnassen maar ook de objecten in de arena’s breekbaar. In hoeverre dit ook extra schade aan de speler zal toedienen is onbekend. Helaas lijkt Soul Calibur zich nog steeds op een vlak af te spelen. Dus geen tegenstanders de trap of balustrade afslaan om op een lager niveau het gevecht voort te zetten, zoals in Dead or Alive. Verder kunnen gamers weer het gebruikelijke grote arsenaal aan moves en Guard Impacts verwachten.

Verder kent Soul Calibur IV – naast de bekende mensen - een aantal nieuwe karakters. Ten eerste zijn er Amy en Hilde. De eerste het vriendinnetje van Raphael, de tweede een doorgewinterde krijger in fraai harnas. Daarnaast komen, zoals bekend, Yoda en Darth Vader een bezoekje brengen samen met twee andere gastkarakters Sheherezade en Angol Fear. Op dit moment zijn er zo’n 28 karakters bekend. Fighter fans zullen er dus lang zoet mee zijn.
Om gelijk maar mijn vraag te beantwoorden: nee, Soul Calibur vindt niet opnieuw het wiel uit. Afgezien van een aantal interessante karakters, meer interactiviteit en een Instant-Kill systeem is het grotendeels dezelfde fighter als vanouds, alleen mooier gepresenteerd. Anderzijds hoef je aan een goed glas bier ook weinig te veranderen om er van te genieten, dus aankomende zomer kunnen we weer een toptitel verwachten.
|