Het begrip Unreal Tournament gaat al bijna tien jaar mee en sindsdien is er veel veranderd. De meningen verschillen sterk over deze veranderingen. De ene groep gamers noemt het verbeteringen, de andere groep gamers vindt dat Unreal Tournament sinds het eerste deel niet meer hetzelfde is. Unreal Tournament III is inmiddels al een tijdje uit voor de PC, maar bijzonder aan deze versie (sinds het eerste deel) is dat deze ook twee consoles aandoet.
Deze tijd heb je in Unreal Tournament III op de PlayStation 3 meer dan in de PC versie. De game is namelijk een flink stuk langzamer dan op de PC en dat merk je meteen. Natuurlijk is dit een logische beslissing van Epic: met een controller is het allemaal wat lastiger schieten dan met toetsenbord en muis. Gelukkig is de besturing met de controller nagenoeg perfect en is daar dus helemaal niets op aan te merken. Tevens is de mogelijkheid tot gebruik van toestenbord en muis aanwezig. Hoe je dit echter, al zittend op de bank, wil gebruiken moet je zelf even uitvogelen. De snelheid blijft echter iets waarover iemand, die Unreal Tournament veel op de PC heeft gespeeld, best eens kan struikelen. Alles komt minder intens en bliksemsnel over en dat is juist een kracht van Unreal Tournament. Toch went het snel en is de beslissing om het wat langzamer te doen niet meer dan logisch.
In Unreal Tourament III vinden we nog iets nieuws, namelijk een singleplayer campaign mode. Hierbij moet je je niet teveel voorstellen. Het achtergrondverhaal waarbij het buitenaardse Necrisras de grote bedreiging vormt voor de mens is flinterdun en de manier waarop de ‘campaign’ is georkestreerd stelt ook weinig voor. In de reeds aanwezige maps worden enkele gevechten met bots gestreden en daar omheen wordt een verhaaltje geknutseld. Wel geeft dit enige drive om alleen de maps even goed te verkennen en je zo, op een iets extra vermakelijke wijze, klaar te stomen voor het echte gebeuren: online. Dat onlinegebeuren werkt overigens prima, op enkele potjes met wat lag na heb ik persoonlijk geen hinder ondervonden. Groot pluspunt is eveneens dat de PS3 versie open is voor mods en nieuwe maps. De game kent daarbij een praktisch oneindige hoeveelheid content, zoveel er op het harde schijfje past natuurlijk. De maps die al op disc staan zijn van wisselend niveau: enkele zijn moeilijk van te genieten, anderen (vaak de remakes van oude maps) zijn ware pareltjes. Dit is eigenlijk een gemiste kans.
Wat krijgen we weer mooie plaatjes voorgeschoteld van Epic. Net als Gears of War voor de Xbox 360 een benchmark was laat Unreal Tournament III ook maar even mooi zien wat de PlayStation 3 kan. De game ziet er oogstrelend mooi uit, kent grote maps en loopt altijd op een vloeiende dertig frames per seconde. Toch is er een klein minpuntje in de vorm van texture pop-in. Aan het begin van een match zijn textures nog niet helemaal ingeladen en het kan tot maximaal tien seconden duren voor ze er eindelijk zijn. Tevens zijn de textures niet helemaal van het niveau Gears of War, maar dat is dan ook een heel ander type game. Over het algemeen is het gewoon een uitstekende game op technisch vlak. Dit geldt eveneens voor het geluid want de effecten knallen weer uit je speakers.
Unreal Tournament III is wederom een lekkere evolutie van de serie. De graphics zijn ongekend mooi (zeker ten opzichte van eerdere delen) en de klassieke gameplay is weer aanwezig. Toch zijn de veranderingen in dit derde (of eigenlijk vierde) deel niet helemaal positief. De game kent enkele mislukte maps en over het algemeen is er toch iets te weinig fris aan het concept. Never change a winning team, I know. Voor de PC gamer zal het tempo in deze versie een obstakel zijn, maar dit is na verloop van tijd wel te overwinnen. De modding community kan deze game op de PS3 heel groot maken. Laten we dan ook maar hopen dat deze community er is en zal blijven, de game zelf verdient het namelijk.
|