Column: Een goede ruil
Door Joris op 29-04-2007 om 00:48
|
Bron: Gamed
|
‘Vind je het spel toch niet zo leuk, dan kun je het binnen 24 uur met bon omruilen voor een ander spel, we geven geen geld terug.’ Ik knikte naar het meisje van de Bart Smit, deze zin had ik al vele malen gehoord. Maar het zou toch niet gaan gebeuren, dat ik mijn aankoop zou ruilen voor een andere game. Want mijn aankoop was het geld dubbel en dwars waard. Dat dacht ik tenminste totdat ik, eenmaal thuisgekomen, SSX Blur in mijn Wii stak.
De afgelopen maanden was ik best wel enthousiast over SSX Blur, zo schreef ik bijvoorbeeld deze preview, waarin ik het behoorlijk zonnig in zag voor de game. Maar nee, inmiddels weet ik wel beter: SSX Blur is een mislukking. Niet persé omdat alle banen te bekend aanvoelen, niet persé omdat de game over sneeuw gaat en het buiten 30 graden is en niet persé omdat de spelfiguren in dit deel al hun persoonlijkheid kwijt zijn, de belangrijkste reden is dat de besturing gewoon niet werkt.
Ja, de besturing werkt gewoon niet lekker, het voelt alsof EA de bewegingssensoren volop wilden benutten en daarom het er maar geforceerd in heeft gestopt. Maar het werkt niet EA, het werkt gewoon niet! Als ik veertig keer de tutorial mode van Übertricks doorloop en het dan nog niet is gelukt het gewenste resultaat te behalen is er gewoon wat mis. Niet met mij, maar met het spel. Ik heb reviews gelezen van verschillende websites waarin de besturing van SSX Blur werd gewaardeerd. Het zou moeilijk zijn om aan te leren, maar als het eenmaal lukt zou het een grotere voldoening geven dan de oude besturing. Belachelijk, voldoening halen uit een gebrekkige besturing. Dat is net zoiets als leren lopen met een gebroken been, als je het eenmaal kan geeft het een goed gevoel, maar ondertussen wil je dat het been zo snel mogelijk is hersteld. Bij de eerdere SSX delen waren er ook grote uitdagingen en was er ook voldoening als het eenmaal lukte. Maar daar was de uitdaging gewoon om zoveel mogelijk punten te halen, iets wat je totaal zelf in de hand had. Niet zoals een besturing die eens in de zoveel tijd doet wat je wil en dan voldoening zou scheppen.
Een kleerhanger tekenen om een Übertrick te doen, het werkt niet EA!
Ik was dus duidelijk ontevreden over SSX Blur en besloot eens om van mijn recht op ruilen gebruik te maken. Ik zei tegen het meisje van de Bart Smit dat de game een beetje tegenviel. ‘Een beetje’, ja, ik maak graag understatements. Het meisje van de Bart Smit zei dat ik dan een ander spel mocht uitzoeken. Er ging een wereld voor me open. Wat zou ik eens kiezen? Eigenlijk waren alle games nu gratis, want vandaag hoefde ik geen geld uit te geven. Uiteindelijk koos ik voor Excite Truck want als zelfs de 'Tony Sony' van de Gamed redactie de game een ruime acht geeft, zal het toch zeker geen slecht spel zijn.
En inderdaad, Excite Truck was geen slecht spel. Het tegengestelde zelfs, Excite Truck is een geweldig spel. Hoewel ik normaal niet van autoracegames hou, ben ik inmiddels helemaal verslaafd aan deze game. Wat voelt het toch goed om de truck met een superboost over de heuvel weg te schieten richting de hemel, wat voelt het toch goed om een extra lange drift te maken en daarmee vijf sterren (het maximum) te verdienen. Wat voelt alles toch goed, omdat de besturing gewoon goed werkt. Het werkt Nintendo, het werkt gewoon fantastisch! En naast een goede besturing kent Excite Truck ook genoeg uitdaging, het voltooien van races in de Super Excite Mode bijvoorbeeld geeft veel voldoening. Veel meer voldoening dan ooit in SSX Blur te vinden zal zijn.
'He jongens, het werkt! Het werkt!
Nintendo bevestigde donderdag dat er geen plannen zijn voor een Excite Truck 2. Dat is zeer spijtig, ik had zonder twijfel het vervolg in huis gehaald. Naar alle waarschijnlijkheid zal er wel een SSX Blur 2 verschijnen, hopelijk pakt EA de besturing dan heel anders aan of kopieert ze die van Excite Truck. Anders, ben ik bang, dat de SSX serie, die ik jarenlang heb gewaardeerd, voorgoed vaarwel moet zeggen.
|
|
|
|
09:31 Saints Row en Lego gaan platinum
21:23 GTR zonder uitgever
|
Reacties (17) |
|
Pagina:
1
|
|
Cain
op 29-04-2007 om 01:34
[Niv: 147 / Exp: 7344]
|
Hmmm. Tja, ik kan niet echt oordelen over beide spellen. Heb ze nog nooit geprobeerd. Maar ik had hetzelfde met Red Steel. Dat lopen en dat richten werkt gewoon niet.
Ubisoft, volgende keer een center cross-hair. Geen stip die alle hoeken van je 80 cm grootte beeldscherm opzoekt terwijl er 10 man met uzi's op je afkomen. Dat werkt niet!
Het spel was geweldig geweest met een échte fps besturing.
|
|
aldger
op 29-04-2007 om 02:30
[Niv: 17 / Exp: 872]
|
bij red steel vond ik het wel werken hoor, et was alleen wennen en exite truck is ook zkr een mooie game met zkr hele goede besturing en de besturing van sonic is ook wel goed.
|
|
Gast (85.191.1.xxx)
op 29-04-2007 om 07:46
|
ik heb niet echt veel problemen met de besturing van ssx
|
|
Gast (82.217.19.xxx)
op 29-04-2007 om 08:53
|
ik heb alleen problemen met de uber tricks en voor het spel maakt dat veel uit
|
|
Gast (86.91.173.xxx)
op 29-04-2007 om 09:12
|
exite truck is wel lache ja....alleen een ietsie pietsie lelijk......maar wel lache, en daar gaat hem om!
|
|
Gast (87.64.164.xxx)
op 29-04-2007 om 12:10
|
Ik heb excite truck ook en vind het ook een geweldige game. Ik had motorstorm ook eens uitgeprobeerd op de PS3 en daar kan je kiezen: de traditionele controls of de SIXAXIS. Ik moet zeggen dat de wii-remote veel beter is uitgewerkt in motion sensing bij excite truck dan de SIXAXIS bij motorstorm. Daar ben ik regelmatig van een clif afgereden omdat de reactietijd daar toch iets trager was (t zijn wel superschone graphics).
|
|
Nelus
op 29-04-2007 om 12:12
[Niv: 526 / Exp: 26310]
|
Red Steel werkt echt niet vind ik. Die crosshair moet inderdaad gewoon in het midden staan. Als er een vijand achter je staat kan je niet snel omdraaien, je moet eerst die crosshair helemaal naar de gewenste richting draaien om echt om te draaien. Ondertussen, als je je hebt omgedraaid ben je dood. Toen deed ik dat zwaardengevecht, die vond ik te kort en te simpel, er zijn maar een paar animaties enzo. Wel jammer, Red Steel had echt goed kunnen zijn.
On-topic:
Excite Truck heb ik ook gespeeld en het werkt inderdaad gewoon goed en simpel. Alleen, ja ik weet niet, het miste misschien diepgang voor mij
|
|
Gideon
op 29-04-2007 om 12:29
[Niv: 163 / Exp: 8165]
|
@Nelus; je weet wel dat je steeds meer moves erbij leert met het zwaarvechten? Je argument dat er te weinig zijn is niet helemaal terecht, gaandeweg de game komen er een aantal toffe en zeer uitdagende zwaardgevechten.
Voor mensen die mn review over Red Steel nog willen lezen: http://www.gamed.nl/view/24568
Gewijzigd door Gideon op 29-04-2007 om 12:35
|
|
Tristan
op 29-04-2007 om 12:50
[Niv: 50 / Exp: 2525]
|
Valt dan toch tegen van SSX jammer
|
|
Nelus
op 29-04-2007 om 12:57
[Niv: 526 / Exp: 26310]
|
@Gideon
Ik heb bij een vriend een paar levels gespeeld (no way dat ik zelf een Wii heb) en daar vond ik die zwaardgevechten te kort, zal dan wel het begin zijn ofzo.
Maar dan blijft dan nog het richten over, wat je het overgrote deel doet
|
|
Gast (82.217.19.xxx)
op 29-04-2007 om 13:10
|
ik vond red steel wel goed besturen eigenlijk beter dan de andere shooters voor de wii. Het is ff oefenen maar dan is het echt wel relaxt. Als je dat niet vond dan heb je niet echt goed gespeeld want bij mij deed alles gewoon goed. Het spel was alleen te kort
|
|
Onna76
op 29-04-2007 om 13:19
[Niv: 372 / Exp: 18579]
|
"En inderdaad, Excite Truck was geen slecht spel. Het tegengestelde zelfs, Excite Truck is een geweldig spel. Hoewel ik normaal niet van autoracegames hou, ben ik inmiddels helemaal verslaafd aan deze game. Wat voelt het toch goed om de truck met een superboost over de heuvel weg te schieten richting de hemel, wat voelt het toch goed om een extra lange drift te maken en daarmee vijf sterren (het maximum) te verdienen. Wat voelt alles toch goed, omdat de besturing gewoon goed werkt. Het werkt Nintendo, het werkt gewoon fantastisch! En naast een goede besturing kent Excite Truck ook genoeg uitdaging, het voltooien van races in de Super Excite Mode bijvoorbeeld geeft veel voldoening. Veel meer voldoening dan ooit in SSX Blur te vinden zal zijn. "
Ben ik helemaal mee eens! Ik heb ook het spel, JP versie, en snap niet waarom bepaalde sites het spel zo afkraken. Ik hoop dat Monster Games Inc met zo'n soort gelijk fantastisch spel op de proppen komt, Excite Truck is het voor mij zeker waard. Ik ben zelf ook normaliter niet zo'n race gamer maar dit spel veranderd het wel, mede dankzij door de remote
Gewijzigd door Onna76 op 29-04-2007 om 13:20
|
|
Sheo
op 29-04-2007 om 16:49
[Niv: 32 / Exp: 1617]
|
Ik vind het wel jammer, net zoals Joris al zegt: "Anders, ben ik bang, dat de SSX serie, die ik jarenlang heb gewaardeerd, voorgoed vaarwel moet zeggen." Ik heb SSX 3 en SSX On Tour uitgespeeld en de games waren te gek.
Misschien als ze nou een PS3 of Xbox 360 versie maken, krijgt de game nog een beetje een normale gameplay. (Driehoeken tekenen om een Übertrick te doen? Waar slaat dat op??)
|
|
marino
op 29-04-2007 om 19:36
[Niv: 90 / Exp: 4520]
|
je bent gewoon een echte sukkel als je ssx blur niet kan spelen, na een half uurtje begin je het door te krijgen en na een uurtje kan je ubertricks. ik doe nu alle tricks in één jump achter elkaar  .
als je die besturing niet onder de knie krijgt, kan je gewoon niet gamen. basta
|
|
Gast (81.206.218.xxx)
op 29-04-2007 om 22:59
|
joris ik heb precies hetzelfde gedaan: ik kocht ook ssx maar dat viel tegen en nu ben ik verslaafd aan het omgeruilde spel excite truck :P
|
|
ApoC
op 30-04-2007 om 10:38
[Niv: 101 / Exp: 5061]
|
Excite truck is idd wel goed ja....
|
|
Hugo
op 03-05-2007 om 13:37
[Niv: 6 / Exp: 316]
|
Als ik het zo hoor zijn de meningen erg verdeeld over ssx..
|
|
Pagina:
1
|
|
|
 |
 |
|
Titel: |
Column |
|
Type: |
Feature |
|
Releasedatum: |
Niet |
|
Ontwikkelaar: |
Gamed |
|
Uitgever: |
Gamed |
|
Media: |
Geen media gevonden
|
|
|