Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Augustus 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Augustus 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
31 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
30 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
29 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
28 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Juli 2025 
(0) 
26 Juli 2025 
(1) 
(8) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
23 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
21 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
20 Juli 2025 
(1) 
(2) 
19 Juli 2025 
(5) 
(0) 
18 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 Juli 2025 
(0) 
(1) 
(2) 
16 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
15 Juli 2025 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
14 Juli 2025 
(6) 
(1) 
(1) 
(0) 
12 Juli 2025 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
11 Juli 2025 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
10 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Juli 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
08 Juli 2025 
(0) 
RoboCop: Rogue City - Unfinished Business
Eriksholm: The Stolen Dream
Tony Hawk Pro Skater 3 + 4
Ruffy and the Riverside
Preview:

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl


Door Rene Groen op 09-01-2007 om 00:52
Bron: Gamed

Op 23 maart is het dan eindelijk zover: S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl ziet na meerdere jaren van ontwikkeling het levenslicht. Heeft het genoeg in petto om ons na al die jaren nog te kunnen bekoren?

Op de pagina hiervoor hadden we het al over de kunstvoorwerpen die je kunt vinden en verkopen. Kunstvoorwerpen zijn echter ook op andere manieren bruikbaar, het zijn namelijk substanties van vreemde energieën die in vele vormen en maten voorbij komen. Door deze vorm hebben ze niet alleen een geldwaarde, maar kunnen ze tevens van pas komen in andere situaties. Deze vormen van energie zijn op je riem te plaatsen en hebben daarbij verschillende uitwerkingen. Een voorbeeld is de ‘Stone Blood’, een energie bestaande uit planten, grond en botten. Als de speler deze draagt zullen wonden sneller helen, maar maakt het de huid tegelijkertijd wel dunner waardoor je eerder schade zult incasseren. Een ander voorbeeld is de ‘Flash’, een energie die het uithoudingsvermogen verbetert en weerstand geeft tegen elektriciteit. Ook deze energie heeft echter zijn keerzijde, in het gebied ben je namelijk kwetsbaarder voor stralingen. Hoewel je veel van deze kunstschatten zult vinden, zullen ze zeker niet allemaal veel geld waard zijn. Bovenstaande twee voorbeelden zul je veel vinden en daardoor kennen ze een lage waarde, andere zullen echter weer lastiger op te sporen zijn en daardoor meer waard zijn. Vraag blijft natuurlijk of je ze liever zelf houdt of doorverkoopt.



Het gebied van het spel bestaat uit dertig vierkante kilometer, verdeelt in achttien gebieden. Ieder gebied is ongeveer anderhalve vierkante kilometer groot en je kunt er vrij tussen reizen. De gebieden worden in één keer geladen, waardoor je niet naar laadtijden hoeft te zitten staren. Op de vorige pagina las je al dat er in dit gebied verschillende groepen zitten, één hiervan is de Duty groep. Deze groep bestaat uit ex-militairen en hebben het zich ten doel gesteld om de wereld te behoeden van een mutanteninvasie. Door samen te werken met deze (en andere) groepen kun je missies spelen die anders niet beschikbaar zijn of aan wapens komen die niet bij de normale handelaren te koop zijn. Hoewel je niet de controle krijgt over een groep, kan het dus zeer gunstig zijn om je bij deze groep aan te sluiten en er je voordeel mee te doen.

Over wapens gesproken, het spel heeft in totaal dertig realistische wapens, van een mes tot een granatenwerper. Wapens zijn ook nog eens aan te passen, denk aan sniper scopes of silencers. Eenmaal een wapen gevonden dat je bevalt dan is dit geen zekerheid voor de rest van het spel. Niet alleen kunnen je kogels op raken, een wapen kan ook nog eens slijten. Een wapen dat versleten is, richt bijvoorbeeld minder nauwkeurig, wat tot vervelende situaties kan leiden. Andere zaken als massa, snelheid en de omgeving zijn allen meegenomen in de ontwikkeling. Een schot over langere afstand zorgt er bijvoorbeeld voor dat de kogel zijn snelheid verliest en een minder grote impact heeft op het doel. Een keuze van het wapen wordt ook bepaald door het gewicht. Draagt een speler meer dan 40 kilogram aan items en wapens met zich mee, dan zal deze niet langer in staat zijn om te rennen.



Hoewel het spel alweer enkele jaren in ontwikkeling is beloven de ontwikkelaars ons hetzelfde als waar ze mee begonnen, te weten een grootse wereld met veel leven, vrije avonturen en vele opdrachten en gebieden. Uiteraard heeft dit wel de nodige ontwikkeltijd gekost, toch hoeven spelers met zowel een low-end als high-end PC niets te vrezen. Met de X-Ray engine worden ons mooie lichteffecten, een dynamisch dag- en nachtsysteem, dynamische watereffecten (als regen, wind, mist, etc.) en een krachtige engine beloofd die voertuigen, objecten en personen mooi weergeeft. Voor de mensen die van getallen houden: er worden ons tot 1.000.000 polygonen op het scherm beloofd. We moeten nog iets meer dan twee maanden wachten of de ontwikkelaars hun woorden waar kunnen maken en of we daadwerkelijk te maken hebben met een spel dat het lange wachten waard geweest is.
Pagina: 1 | 2


10:08  Eileen versus El Blaze in Virtua Fighter 5
00:21  Opnieuw gerucht: UT2k7 naar 360
 Reacties (7)
 Pagina: 1
Lukas op 09-01-2007 om 15:21 [Niv: 27 / Exp: 1340]
Ziet er goed uit!

Alain op 09-01-2007 om 15:56 [Niv: 3 / Exp: 129]
'Eindelijk' is nog zwak uitgedrukt. }>

Nelus op 09-01-2007 om 16:56 [Niv: 526 / Exp: 26310]
De gameplay klinkt erg leuk. Ik had zelf iets anders verwacht en ik had een andere indruk van het spel door al die trailers. Namelijk dat je allemaal mutanten moest dood maken om te overleven ofzo. Maar deze gameplay klinkt echt heel erg goed. Ik vraag me af of de graphics nog net zo goed zullen zijn als tevoren, dit tijdperk zijn we al weer meer gewend en verwachten we meer, dus ik hoop dat ze ook oog-genot kunnen leveren.

im2 op 09-01-2007 om 17:25 [Niv: 574 / Exp: 28719]
En hoe low is een low-end pc?

Joker op 09-01-2007 om 19:48 [Niv: 67 / Exp: 3369]
Laat maar komen

LUPUS op 09-01-2007 om 23:04 [Niv: 81 / Exp: 4043]
Ik hoop nog steeds op een Xbox 360-versie, maar laat die maar zitten eigenlijk. De release is bij voorbaat te laat. Wel toffe preview verder, het concept spreekt me (weer) aan!

Gast (62.132.151.xxx) op 19-02-2007 om 12:16
Ik heb nu een AMD 64 3800 met 2 Gig werkgeheugen, Geforce 7900 GT 256 MB en hoop wel ff nog mee te kunnen. Net in geinvesteerd!

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Chernobyl
Type:
Game
Releasedatum:
23-03-2007
Ontwikkelaar:
GSC Game World
Uitgever:
THQ Inc.
Media:








Meer media