Forza Motorsport 2 moet dé realistische racer van de Xbox 360 gaan worden. Een vergelijking met Gran Turismo lijkt dan niet vergezocht. Toch verschilt Forza Motorsport 2 op wat vlakken.
Forza Motorsport 2 zal zo'n 60 circuits zal tellen, waarvan 13 officieel gelicenseerde banen. Ook zal het aantal auto's niet gering zijn: zo'n 300. De framerate moet ook een goed getalletje weer gaan geven: 60 frames per seconde. Alle kleine details van de auto zijn aan te passen, waardoor meer realistisch aan de auto gewerkt kan worden. Ook tijdens het racen zullen temperatuur, bandendruk en dergelijke van invloed zijn.
Dit realisme gaat niet op voor de schade, de makers meldden dat we in de nieuwe generatie ook geen productieauto's hoeven te verwachten die total loss gaan tijdens een race. Dit heeft met de makers van de wagens te maken, die liever niet zien dat hun wagens compleet aan diggelen gaan. Wel heeft het team een uitgebreid schademodel af die aan de producenten van de echte auto's wordt getoond, op basis hiervan kunnen ze zeggen of ze deze virtuele schade wel of niet toestaan bij hun productiemodellen. Toch weet men te zeggen dat de wagens een stuk meer visuele schade zullen kennen dan in Forza Motorsport 1. Ook de physics zullen een grote sprong nemen.
In een interview met IGN lezen we nog de volgende dingen:
- In Forza kun je racen met meer dan 50 Ferrari's, Porsches en Lamborghini's. Ook is de McLaren F1 vertegenwoordigd. Het merk Scion zal tevens worden toegevoegd.
- In totaal zullen er meer dan 300 wagens in de game zitten, waaronder ook gewone productiemodellen als de Golf R32 en de Honda Civic. Klassiekers zijn ook aanwezig zoals de 68'er Ford Mustang.
- Forza Motorsport 2 is niet alleen gericht op het winnen van races en kopen van betere en snellere auto's. Ook de wagen die minder snel is kun je zodanig verbeteren dat je de snellere wagens niet zo snel hoeft aan te schaffen. Het doel hiervan is de speler meer met de wagens zelf bezig te houden dan met de hoeveelheid wagens die ze in hun bezit hebben.
- In de game zullen meer dan 400 races zitten. Is elke auto op zo'n 100 punten aan te passen en zal er een uitgebreid scoreboard systeem zijn. Toch vinden de makers van Forza 2 het Marketplace systeem erg leuk. Er wordt echter niet gezegd of er gebruik van gemaakt gaat worden.
- Ongeveer de helft van de banen in de game bestaan in het echt. De andere helft van de banen hebben de makers zo interessant mogelijk gemaakt.
- Het schadesysteem is uitgebreid, zoals eerder gezegd, maar men moet, volgens de ontwikkelaar, ook denken aan factoren als hoogteverschil in banen enhet materiaal van de ondergrond. Deze beïnvloeden het rijden sterk. Niet alleen zul je het aan de rij-eigenschappen waarnemen. Ook de visuele weergave moet volgens de makers oogverbluffend worden dankzij speciale effecten.
- Naast deze mooie effecten loopt de game op een constante 60 frames per seconde met 12 volledig gedetailleerde wagens in het scherm. Om dit te halen is niet zozeer het gebruik van veel polygonen het belang, maar meer het gebruik van shaders en mapping.
- Forza 2 zal het aankomende Xbox 360 stuurwiel volledig ondersteunen en de Force Feedback in dat stuur zal volledig benut worden.
|