De PlayStation 3 wil haar best gaan doen om geen kopie te worden van de Xbox 360. Toch zijn er wel degelijk zaken onder de motorkap die we met elkaar kunnen vergelijken. Hieronder volgt een overzicht.
Xbox 360
Wat opviel bij de Xbox 360 was dat de OS voortdurend op de achtergrond door liep, zelfs wanneer er games gespeeld werden. Dit werd gedaan om de volgende redenen:
- Je eigen muziek in spellen
- Het vereenvoudigen van de ontwikkeling van online games
- Het updaten van games wanneer de Xbox 360 een connectie heeft met het internet
- Voice chat tijdens games
- Het sturen van berichten en notificaties tussen spelers, zelfs wanneer deze aan het spelen zijn
Uiteraard is dit niet zonder gevolgen:
- 32mb van de 512mb GDDR3 ram is constant in gebruik
- 3% van de CPU op Core 1 en 2 is constant in gebruik (er is geen gereserveerde ruimte op Core 0)
In totaal wordt 2% van het totale CPU gebruikt en 6.25% van de totale beschikbaarheid aan RAM.
PlayStation 3
De PlayStation 3 wil dit anders aan gaan pakken. Zo zullen ze 1 van de 7 beschikbare SPE's op de Cell Processor gaan gebruiken voor de OS. Net als op de Xbox 360 zal deze voortdurend op de achtergrond draaien. Er komt een apart panneer welke rechts op het scherm verschijnt wanneer er activiteiten vanuit deze OS zijn. Het volgende is hierbij ingegrepen, maar echter niet toe gelimiteerd:
- Voice chats met meerdere gebruikers, zowel binnen als buiten games
- Video chats met meerdere gebruikers, zowel binnen als buiten games
- Het sturen van berichten en notificaties tussen spelers, zelfs wanneer deze aan het spelen zijn
Ook bij de PlayStation 3 komt dit natuurlijk met een bepaalde prijs:
- 64mb van de 256mb XDR memory wordt gebruikt van de Cell CPU
- 32mb van de 256mb GDDR memory wordt gebruikt van de RSX chip
- Eén van de zeven SPE's is voortdurend gereserveerd
- Eén van de zeven SPE's moet gebruikt kunnen worden ter ondersteuning. Games moeten deze dan ook opgeven wanneer hierom gevraagd wordt
Hoewel dit laatste vervelend klinkt moet dit voor gamers weinig hinder ondervinden. Daarentegen brengt het wel een moeilijkheidsgraad voor de ontwikkelaars mee.
In totaal wordt 14% van de beschikbare Cores van de CPU gebruikt, 12.5% van het beschikbare RSX geheugen en 25% van het XDR Cell geheugen.
|