De Italiaanse studio 3DClouds maakte racegames als All-Star Fruit Racing, Race with Ryan en PAW Patrol. Wat dat betreft was de aankondiging van Formula Legends een opvallende eend in de bijt. Blijven ze immers bij de kindvriendelijke benadering, of gaan ze nu voor het meer serieuze werk?
Een eerste blik lijkt te wijzen naar een voortzetting van hun eerdere werk. En toch zit er meer onder de motorkap dan dit cartooneske uiterlijk doet vermoeden. Zaken als het rijden op de ideale racelijn, leren kennen van de rempunten, bandenslijtage en op het juiste moment maken van een pitstop spelen allemaal een rol als je als eerste over de finish wil komen. Althans, als je hiervoor kiest. Want op deze manier racen vraagt nogal wat van je kunde. Er is weliswaar een tutorial om je wegwijs te maken, vervolgens heb je alleen nooit echt het idee volledige controle over je auto te hebben. Onder- en overstuur zijn lastig te verklaren en daardoor moeilijk om op te anticiperen, je rempunten zijn lastig te bepalen en hier zijn ook geen hulpmiddelen voor en meer dan eens raakte ik in een spin zonder te weten waar ik een fout maakte. Overigens is dit aan te passen door bepaalde hulpmiddelen in te schakelen, waardoor je ineens een arcaderacer aan het spelen bent. Een middenweg is eigenlijk niet aanwezig.
Wat ook niet helpt is dat je concurrenten hun eigen race rijden en lang niet altijd over de intelligentie beschikken om te beseffen dat er ook andere coureurs zijn. Hierdoor rijden ze gerust op je in en reageren niet op de acties die jij uitvoert. Op krappe circuits is inhalen vrijwel onmogelijk. Natuurlijk is dit een gegeven bij krappe circuits, hier komt het vooral omdat je tegenstanders hun auto gerust in die van jou parkeren als je een poging waagt. Wat dit extra jammer maakt is dat er ook leuke elementen zijn geďntegreerd. Neem de pitstops, waar je zelf het meest geschikte compound kiest en de bandenwissel uit moet voeren, schade herstelt en bij moet tanken door snel op de triggers en faceknoppen te drukken. Ook het plotseling opzetten van regen vraagt je eigen input door te bepalen of, en zo ja wanneer, je naar regenbanden gaat.
Omdat 3DClouds niet over de officiële licenties beschikt hebben ze hieromheen gewerkt met namen als Charlie LaCreme, Louis Hammerton en Byron Renna, en zijn de veertien aanwezige circuits (met 32 layouts) duidelijk geďnspireerd op echte locaties. Ook DRS bleek verboden terrein en dit is opgevangen door het WRS te noemen. De game richt zich niet alleen op het hedendaagse tijdperk, in plaats daarvan gaan ze terug tot de zestiger jaren en in de periodes die volgen zie je de layout van sommige circuits veranderen. Niet alle content is direct beschikbaar en zal eerst vrijgespeeld moeten worden. Om dit alles aan elkaar te rijgen is er een verhaalgedreven mode, waarin het verhaal eigenlijk ontbreekt. Je gaat simpelweg de verschillende periodes af en iets meer diepgang had welkom geweest. Andere modi zijn Quick Play, Custom, Time Trial en een kampioenschap waarin je zelf de regels bepaalt. Enige vorm van multiplayer is helaas niet aanwezig, en ook een split-screen optie ontbreekt. Wel kun je terecht in de Photo Mode.
Op technisch vlak is er nog wel wat werk te verrichten. Textures laden vaak in een lage kwaliteit in en worden pas later volledig weergegeven. Ook de collision detection is matig te noemen. Meer dan eens vond de game dat ik een muur of een tegenstander had geraakt, ondanks dat er nog ruimte over was. Het meest opvallende moment was dat ik na een crash door de track heen viel en de race opnieuw moest starten. Verwacht overigens niet dat auto’s compleet uit elkaar vallen na zo’n crash. De vleugels en wielen vliegen je niet om de oren, in plaats daarvan is het weergegeven middels een gezondheidsbalk en moet je terug zien te komen naar de pits om je race voort te kunnen zetten. De muziek is leuk verzorgd, met motoren die net even anders klinken in de verschillende periodes en het publiek dat je toejuicht. De soundtrack is daarentegen weinig bijzonder en gaat snel vervelen.
Met een achtergrond van kindvriendelijke racegames heeft 3DClouds getracht met Formula Legends een meer serieuze ervaring te presenteren. Helaas lukt dit slechts deels. Want hoewel er zeker leuke elementen aanwezig zijn schieten ze tekort in hun poging om het als simulatie te presenteren. Althans, dat vermoeden heb ik, want zelf zijn ze ook niet helemaal duidelijk wie ze nu precies aan willen spreken. De game is leuker als arcade ervaring en daar hadden ze wat mij betreft best verder in mogen gaan. Voor een adviesprijs van €19,99 is het leuk om eens op te pakken, de tip is dan wel om nog even te wachten tot de ontwikkelaar enkele van de plooien heeft gladgestreken.
Beoordeling
60
Formula Legends weet niet precies welk type gamer ze aan willen spreken en daar heeft de ervaring onder te lijden. Voor een simulatie schiet het tekort en als arcade hadden ze het juist weer verder door mogen voeren.