Wanneer je een game maakt die zich laat vertalen tot ‘Eekhoorn met een geweer’ dan laat je weinig aan de verbeelding over. En dus hierbij mijn review over een eekhoorn, mét een geweer.
Als ik wat feitjes over eekhoorns opzoek lees ik dat ze acrobatisch zijn, een pluimstaart hebben en de wereld bekijken vanuit hun grote, zwarte ogen. Ook kunnen ze tegen je opklimmen als ze hulpbehoevend zijn en bijten als ze stress ervaren. Nergens lees ik dat ze zich bewapenen met geweren en de nek omdraaien van toevallige voorbijgangers, en laat dat nou net de bizarre insteek zijn van Squirrel with a Gun.
De naamloze eekhoorn valt aan het begin van de game in een geheim, ondergronds complex. Aangetrokken door een gouden eikel weet hij een beveiligingssysteem uit te schakelen, een geweer te bemachtigen en een agent te overmeesteren die duidelijk is geïnspireerd door gejat van Agent Smith uit The Matrix. Na de nodige platformsecties overwonnen te hebben staat hij weer buiten, gedreven om nog meer gouden eikels aan zijn verzameling toe te voegen.
Als je Squirrel with a Gun al ergens mee kan vergelijken dan is dit ongetwijfeld Goat Simulator. Weliswaar wisselen we een geit in voor een eekhoorn, alleen zijn beide games een samenraapsel van ongein. In dit geval speelt het zich af in een woonwijk, waar diverse uitdagingen voor je klaar staan en je belonen met eikels, cosmetics, fotofilters en, zoals de titel al verklapt, wapens om op te pakken. Met deze wapens schiet je de agenten in het gezicht, bedreig je omstanders zodat ze hun eikels aan je afstaan of zet je ze in om platformsecties te overwinnen. De eekhoorn kan weliswaar geen dubbele sprong uitvoeren, door je pistool naar de grond te richten bereik je een soortgelijk effect. Of je pakt een granaatwerper en blaast jezelf de lucht in.
Er zijn een handjevol van deze wapens, ieder met hun eigen finishing move als je ze inzet tegen de agenten. Een grof gegeven, maar dan wel zonder bloederige taferelen. En ook zonder al teveel variatie, zo ziet iedere agent er hetzelfde uit en omdat er slechts één animatie per wapen is ben je deze al snel zat. Want hoewel ontwikkelaar Dee Deel Creations een grappig concept heeft bedacht blijven ze duidelijk achter op de technische uitwerking. Het is een slechte shooter en matige platformer, omstanders reageren amper op je acties, grafisch is het ondermaats en geluidseffecten zijn grotendeels afwezig.
Ondanks deze kritieken had ik best wel wat lol in de game door de totale absurditeit. Als een eekhoorn vechten tegen een tank of een helikopter of rondrijden in een speelgoedautootje is immers niet iets wat je dagelijks doet. Toch verdwijnt dit gevoel weer snel naar de achtergrond als de controls niet meewerken, of je na een vastloper een deel opnieuw moet doen omdat er geen autosave aanwezig is. Om Squirrel with a Gun uit te spelen ben je ongeveer drie uur bezig, en je kunt er nog wat extra uren in stoppen door alle gouden eikels en andere collectibles te verzamelen. Of je dit gaat doen is maar de vraag, want ondanks een leuk uitgangspunt verdwijnt de glimlach al snel door de slechte optimalisatie.
Beoordeling
50
Squirrel with a Gun lijkt bedacht te zijn met een drankje op, het is alleen jammer dat deze kater nog niet weggespoeld leek te zijn toen ze de game daadwerkelijk gingen ontwikkelen.