Google is vaak verweten dat ze nieuw opgezette projecten al snel in het afvoerputje gooien. Toch zou dit voor hun streamingplatform Google Stadia zeker niet het geval zijn, zo benadrukten ze in het verleden meermaals.
[Update] Laten we toegeven, echt een verrassing is het sluiten van Google Stadia natuurlijk niet. Toch is het opvallend te noemen dat ontwikkelaars het nieuws over de sluiting vanuit het nieuws moesten vernemen en niet persoonlijk op de hoogte zijn gebracht. Eén van deze namen is Tom Vian, ontwikkelaar van Tangle Tower, en game die morgen op Google Stadia zal worden uitgebracht.
Een andere game die nog naar Google Stadia moest komen is afkomstig van uitgever No More Robots. Spreekbuis Mike Rose laat via Twitter weten dat de uitgever meermaals gevraagd is om hun games op Google Stadia uit te brengen dat dit nu exact de reden is waarom ze hier niet altijd gehoor aan hebben gegeven.
Ook hij moest het nieuws vernemen via dezelfde kanalen als ons en hij heeft op voorhand dan ook geen enkele informatie gekregen over hoe het af gaat lopen met hun games, deals en andere gerelateerde zaken. Op de vragen die hij per e-mail heeft gestuurd volgde - vooralsnog - ook geen reactie.
[Eerder bericht] Deze belofte blijkt weinig waard te zijn, vandaag is namelijk bekend geworden dat de dienst op 18 januari zal gaan sluiten. Vanaf deze datum is het niet langer mogelijk om games via Stadia te spelen, een keuze die is gemaakt omdat het platform te weinig mensen wist te trekken en daarmee niet het succes is wat Google voor ogen had.
Mocht je Google Stadia hardware hebben aangeschaft dan zal je een terugbetalen ontvangen, hetzelfde gaat op voor de games die je hebt gekocht. Google verwacht deze terugbetalingen rond half januari afgerond te hebben.
De achterliggende techniek gaat overigens niet verloren, Google is van plan om dit in te gaan zetten in andere takken van hun bedrijf, waaronder YouTube, Google Play en Augmented Reality. Eerder zou Google al in gesprek zijn geweest met ontwikkelaars als Bungie en Capcom over het integreren van Stadia's cloudtechnologie binnen hun games, zonder dat Google Stadia hiervoor vereist was.
Vorig jaar maakte Google al bekend dat alle interne ontwikkelstudio's werden gesloten en dat de focus in zijn geheel verschoven zou worden naar samenwerkingen met third-party studio's. Blijkbaar is dit niet voldoende geweest om de dienst te kunnen redden.
|