Het is mij tijdens mijn biologielessen nooit verteld, maar egels schijnen bloedsnel te zijn. Ze sjezen over takken, onder water, door loopings en zelfs dwars door hun vijanden. Onderweg stelen ze nog gouden ringen ook... en als je een Nintendo DS hebt is er zelfs een kans dat er zo eentje over beide schermen rent!
Nu is ook de rest van het spel niet helemaal in 2D; Sonic en Blaze zijn namelijk in 3D geanimeerd en de eindbaasgevechten zijn volledig in 3D gemaakt. Deze eindgevechten zien er behoorlijk goed uit en laten zien dat de DS tot mooie 3D graphics in staat is. Ze verlopen typisch op z'n Sonics: de eindbaas doet een aanval die je moet ontwijken om vervolgens een tegenaanval in te zetten. Zo is er een gigantische robotvogel die jou met zijn snavel probeert te pikken. Als je zijn aanval ontwijkt blijft zijn snavel in de grond vastzitten, zodat je even de tijd hebt hem snel op zijn kwetsbare kop te springen. Alhoewel ze vaak weinig van elkaar verschillen zijn deze gevechten toch leuk en uitdagend.
Sonic in gevecht met een eindbaas
Nieuw is de Rush Meter. Deze vul je door vijanden te verslaan en allerlei trucs uit te voeren zoals salto's en het grinden over rails. Dan schiet de altijd haastige Sonic, na een druk op de Y-knop, met een rotvaart vooruit als ware hij een blauwe bliksemschicht. Dit is niet alleen handig om snel op topsnelheid te komen maar ook om dwars door je vijanden te knallen. Als je met een volle Rush Meter een bepaalde hendel tegenkomt, waarvan er in elk level één is te vinden, kun je een speciaal level openen. Deze levels zijn niets meer dan een halfpipe vol obstakels, waarin je Sonic met het touchscreen doorheen dient te sturen. Zodra je dat lukt (en geloof me, dat is niet makkelijk!) krijg je een diamant, een zogenaamde Chaos Emerald. Als je ze alle zeven hebt gevonden krijg je niet alleen een alternatief einde te zien maar ontvang je ook een extra level. Als Blaze zijnde krijg je de Emeralds door simpelweg het level te halen.
Als je een level hebt gehaald kun je deze ook in de multiplayer mode spelen. Hierin is het de bedoeling het einde van het level sneller te bereiken dan je tegenstander. Met verschillende items kun je het hem moeilijk maken, bijvoorbeeld door hem te vertragen. Het is mogelijk om met slechts één exemplaar van het spel tegen elkaar te spelen, maar je zult liever iemand vinden die het spel zelf ook heeft. Voor iemand die de levels voor het eerst onder ogen krijgt is het haast een onmogelijke opgave om van jou te winnen.
|