Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 November 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
27 November 2020 
(2) 
26 November 2020 
(9) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
25 November 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(3) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
24 November 2020 
(4) 
(1) 
(0) 
(3) 
(2) 
(1) 
(0) 
23 November 2020 
(6) 
(1) 
(0) 
(2) 
(4) 
22 November 2020 
(1) 
(0) 
21 November 2020 
(0) 
(6) 
(0) 
(3) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
20 November 2020 
(3) 
(1) 
(1) 
(0) 
(3) 
19 November 2020 
(3) 
(1) 
(3) 
(0) 
(8) 
(0) 
(10) 
(0) 
18 November 2020 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
(6) 
17 November 2020 
(7) 
(6) 
(5) 
(1) 
(0) 
(2) 
(3) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
16 November 2020 
(0) 
(0) 
(7) 
(1) 
(0) 
15 November 2020 
(7) 
(2) 
(0) 
14 November 2020 
(1) 
(0) 
13 November 2020 
(2) 
(0) 
(0) 
(8) 
(0) 
12 November 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
11 November 2020 
(14) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(10) 
10 November 2020 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 November 2020 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
08 November 2020 
(1) 
(16) 
(0) 
(0) 
07 November 2020 
(3) 
(5) 
(3) 
(0) 
(3) 
(0) 
(5) 
(5) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 November 2020 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Devil May Cry 5: Special Edition
NBA 2K21
Call of Duty Black Ops Cold War
Observer: System Redux
Feature:

De redactie over de Xbox Series X


Door Rene Groen op 29-07-2020 om 17:10
Bron: Gamed

Nadat Sony ons een blik op de toekomst gaf met haar PlayStation 5 presentatie lag de bal weer bij Microsoft. Vorige week lieten ze ons een uur lang kennis maken met hun toekomstige games en onze redactie laat weten wat zij hiervan vonden.



Microsoft heeft indruk gemaakt in de eerste voorstelling van hun Xbox Series X - de demonstratie dat hun doos er nu effectief uitziet als een doos was dat zeker niet - door de grote hoeveelheid van eigen games. Sony koos ervoor om een mengelmoes van first- en third-party games naar voren te brengen, maar Microsoft bracht eigenlijk alleen de eigen spellen mee. Dat men daarmee gemakkelijk een uur kon vullen was een stevig bewijs dat Microsoft geleerd heeft uit het verleden en hard gewerkt heeft aan het opbouwen van een eigen netwerk.

Dat men daarbij veel vaker heeft gekozen voor singleplayer avonturen - traditioneel geen kracht van Xbox Game Studios - doet me zeker uitkijken naar de console. Met name Tell Me Why kon mijn aandacht trekken, maar dat is logisch aangezien ik recent nog Life is Strange speelde. Deze lijkt meer van datzelfde plezier te brengen. Ook Obsidian werkte mijn interesse op, het is fantastisch om Honey I Shrunk the Kids te zien - sorry, Grounded - en met Avowed lijkt de studio echt een topper in aantocht te hebben. Daarnaast was ik het meest onder de indruk van The Medium, een game die echt lijkt te profiteren van de kracht van de nieuwe console. Die kracht wordt niet alleen gebruikt om betere graphics op het scherm te zetten, maar ook om een unieke game-ervaring neer te poten. Dat is iets dat ik nog meer wil zien met de verandering van generatie.

Naast positieve uitschieters waren er ook negatieve, en de grootste is toch zonder twijfel Forza Motorsport. Een racegame is perfect om de grafische kracht van een console te tonen. En dan slaag je er niet in om in-game beelden te tonen... Voor een game die binnen nu en een jaar moet verschijnen is dat geen goede vertoning. Ook Ori was een teleurstelling, want waarom tijd verspillen aan een oude game? Er was genoeg om te tonen. Halo Infinite kon me ook weinig schelen, ooit was het een echt uithangbord, maar nu doet de game me nog weinig, zeker omdat de game haastig lijkt overgezet van de Xbox One naar de Series X. Men schrapt features om de lancering te halen, en ze spreken nu al over een tien jaar plan. Alsof dat motiverend is om een game in 2020 te kopen.

Desondanks hou ik een heel goed gevoel over aan deze presentatie. Microsoft wist veel overtuigende games te tonen waardoor ik nu weet dat de komende twee jaren heel leuk worden, zeker aangezien er nog heel wat moet worden getoond in de toekomst. Tegelijkertijd mag men de communicatiestrategie herdenken. Zo werd er een pre-show georganiseerd, een complete verspilling van tijd voor iedereen die deelnam. Geen goede manier om mensen te hypen voor je grote reveal. Ook tijdens de presentatie zelf ging er te veel tijd naar de tussenstukken, zeker aangezien de presentator erbij stond alsof het hem niet interesseerde. Zo'n slechte lichaamstaal. Dat zegt gelukkig alleen iets over de kwaliteit van de presentatie, en weinig over de console.



Deze redacteur was een kwartier te laat voor de aanvang van de Xbox Game Showcase, waardoor ik het eerste wapenfeit had gemist. Dat was - natuurlijk - Halo: Infinite. Wat ik zag was zeker Halo te noemen, tegelijkertijd kreeg ik hier geen next-gen gevoel bij. Dat valt echter 343 Industries niet kwalijk te nemen, daar de game ook op de Xbox One verschijnt. Een merkbare visuele verbetering, maar hoe de gameplay in elkaar steekt blijft nog even in het midden. Ook gemist was het tot dan toe onbekende Exomecha, een battle royale shooter welke nu aan populariteit wint. Oogverblindende beelden, maar ook pas een release eind 2021, en ook voor Xbox One. Een groot vraagteken rust dus nog op deze game.

Frappant genoeg konden de vele third party titels mij meer bekoren. Zo was Warhammer: Darktide een logisch vervolg van ontwikkelaar Fatshark, welke echter wel veel raakvlakken vertoont met 'die andere' Warhammer 40k titel die al eventjes uit was: Space Hulk: Deathwing. Opvallend: Die game verscheen destijds voor PC en PlayStation 4, maar niet Xbox. Rare's Everwild kwam voorbij, met een rijk kleurenpalet liet het duidelijk zien dat de Rare magie van vroeger meer en meer terug aan het komen is. Ook Forza kwam voorbij welke er bijzonder goed uit zag. Voor mij was echter het hoogtepunt Obsidian's Avowed. Een eerstepersoons RPG die in het Pillars of Eternity universum afspeelt en 'Skyrim, volgens Obsidian' dient te worden, voor PC en Series X. Voorts kwam ook Remedy bovendrijven met CrossFire X. De bekende multiplayer shooter (Een Counter Strike kloon) krijgt een (betaalde?) singleplayer campagne, welke weer eerder op een Call of Duty kloon leek. Wel bijzonder waren de beelden: Remedy's Northlight technologie, welke al zijn sporen had verdiend in Quantum Break en Control, levert ook hier weer bijzonder sfeervolle beelden af.

Het eerder genoemde Obsidian kwam ook aanzetten met Outer Worlds DLC en Grounded, maar een ander hoogtepunt voor mij betrof S.T.A.L.K.E.R. 2. Al jarenlang wordt er gesmeekt op een nieuwe game in de reeks, en hoewel er 2 jaar geleden de eerste aankondiging was, blijft het bijzonder dat Microsoft deze game als eerste voor de nieuwe generatie heeft kunnen aankondigen. Een opmerkelijke winst dus, want Sony liet er tijdens zijn presentatie niets van zien. Over dat later meer. Aan variatie was er dus geen gebrek, en qua third party vond ik Microsoft dan ook sterker dan Sony zelf. Wel stemt het mij teleur dat het o zo gehate console launch exclusive-beleid nadrukkelijk aanwezig was bij de meeste trailers. Het is iets waar ook Sony schuldig aan is, en eigenlijk is het een praktijk waarvan ik had gehoopt dat deze juist zou afzwakken of zelfs zou verdwijnen bij de nieuwe consoles. De consument wordt namelijk 'gepest' door deze te dwingen om voor een bepaalde console te gaan, al dan niet tijdelijk, of ze dienen dan extra lang te wachten. Zij (de consument) wordt daar niet beter van, voor de bedrijven is het een mooie manier om (mis) bruik te maken van de 'hype', waardoor consumenten toch sneller een titel zullen aanschaffen. Een kwalijke zaak.

Nu de Xbox Game Showcase getoond is dienen we dan ook de balans op te maken met de presentatie van Sony. Deze laatste werd een stuk beter bekeken op YouTube, en ergens is dat dan ook begrijpelijk. Sony kon uitpakken met allerlei exclusives (het grote pijnpunt voor Microsoft) en daarnaast ook nog de console zelf onthullen. Microsoft had zijn console al onthuld en vrijwel alles was daarover al bekend, waardoor het bedrijf uit Redmond daar niet voor verrassingen kon zorgen, zeker omdat zij vooraf al aankondigden geen nieuwe hardware (Zoals een Series S/Lockhart) te tonen. Dat betekent echter niet dat Xbox gelijk knockout op de grond in de ring lag, integendeel. Op het gebied van third party vond ik de line up sterker dan die van Sony, ook al zullen de meeste getoonde titels ook daarop verschijnen. Puur naar de presentatie bekeken, was de Xbox Game Showcase op dat gebied gewoon de betere in mijn optiek.

Wat zegt dit nu over beide bedrijven? Naar mijn mening blijven de genoemde voor en nadelen van ieder bedrijf die zij deze generatie hebben getoond op de drempel van de nieuwe generatie nog behouden. Sony scoort ouderwets sterk met exclusives die gamers echt verkopen op het 'next-gen' argument, Microsoft bied echter een completer totaalpakket: veel (third party) titels tonen, maar ook diens gehele ecosysteem er op in stellen dat de meeste Xbox games ook op Series X probleemloos zullen draaien. Zodoende is Microsoft weliswaar een klap toegebracht, maar geven zij dan ook een stevige por terug naar het andere kamp.

Tegen de vooravond van de nieuwe generatie staan beide kemphanen dan ook nog recht overeind. De vraag is echter of je met stevige porren op de langere termijn de wedstrijd gaat winnen, of dat je met een enkele, sterkere slag telkens de overhand kan krijgen. Duidelijk is dat beide bedrijven een andere koers varen, ondanks de vele gelijkenissen. Wie de nieuwe generatie op zijn naam zal schrijven moet ik nu nog in het midden laten, maar zowel de presentatie van Sony als die van Microsoft liet zien dat er wel degelijk meerdere wegen naar Het Nieuwe Rome zijn.



Ik ben achteraf pas toegekomen aan het kijken van de Xbox Game Showcase. De console zelf was al onthuld en daarmee was een groot deel van de next-gen spanning al ontnomen. Het helpt ook niet dat ik al twee generaties verknocht ben aan Sony’s platformen en de meeste Xbox titels doorgaans niet mijn aandacht hebben. Desalniettemin was ik onder de indruk van deze Showcase, waarin een gevarieerd aanbod aan interessante titels werd gepresenteerd.

Openen met Halo lijkt een strategische zet, maar voor iemand die weinig met de serie heeft was het niet iets om enthousiast over te worden. De overgang van de openingsscčne naar gameplay was abrupt, er lijkt weinig logica of opbouw te zitten in waar vijanden zich begeven en de spelwereld komt ontzettend kaal over. De gameplay, voornamelijk in multiplayerstand, zou misschien nog kunnen overtuigen. Verhalend – wat veelal mijn voorkeur geniet – loop ik hier nog niet warm voor.

Waar heb ik dan wel echt van genoten deze stream? S.T.A.L.K.E.R. 2, die een heerlijk duistere toon wist neer te zetten. De troosteloosheid van deze regio, het paranormale en het angstaanjagende avontuur dat hiermee gepaard gaat. Dontnod’s Tell Me Why wist ook indruk op te maken. Als fan van Remember Me en Life is Strange ben ik benieuwd welk verhaal – of eigenlijk verhalen - de studio binnen de kille Alaskaanse omgeving gaat vertellen. Het meest enthousiast werd ik van The Medium, die echt een uniek gameplayconcept naar voren haalt door twee parallelle werelden simultaan te presenteren aan de speler. Er zijn enorm veel kansen voor rijke en intrigerende gameplay en ik ben benieuwd wat Bloober Team hiermee gaat doen. Tot slot ook een vermelding voor Fable, die gewoon een ontzettend leuke teaser had.

Naast deze persoonlijke hoogtepunten werden er meer interessante projecten getoond. Een nieuwe volwaardige Obsidian RPG in de vorm van Avowed. Tetris Effect: Connected, waarbij de multiplayermodi het enige grote gemis waren in deze anders fantastische game. Psychonauts 2 ziet er tof uit. Een sequel op Senua’s Saga kan ik ook enkel aanmoedigen. Van The Gunk en Everwild zou ik graag eerst meer gameplay zien, maar afgaande op deze beelden is er genoeg potentie.

Dat wat ik nu niet noem heeft simpelweg niet mijn interesse weten te wekken tijdens deze presentatie. Er is echter genoeg wat mij enthousiast heeft gemaakt en daarmee gaf ook deze Showcase een stevige impuls aan de volgende consolegeneratie. Dat met het zeer betaalbare Xbox Game Pass en Smart Delivery de meeste nieuwe titels op dag één te spelen is wat mij betreft ook echt een systemseller.



Om half 7 zat ik al helemaal klaar om de pre-show te aanschouwen. Immers, Microsoft had aangegeven aldaar ook met enkele aankondigingen te komen. Met namen als Dragon Quest XI S, Exomecha en Balan Wonderworld bleek dit geen leugen, toch was het een valse start. Een opzet waarin Geoff Keighley aan YouTubers vragen stelt over Halo Infinite en amper in gaat op de getoonde games zorgde voor een rare opening. En ook het daadwerkelijke begin met Halo Infinite wist deze zurige smaak niet weg te spoelen. De titel waar ze groots mee inzetten en zelfs de show af mocht trappen gaf me nergens een wow-gevoel waar ik zo op gehoopt had. Het vervolg met State of Decay 3 en Forza Motorsport, twee games waar we geen gameplay van te zien kregen, deed me de moed in de schoenen zakken.

Gelukkig was het vervolg, in ieder geval voor mij, een stuk interessanter. In rap tempo vochten namen als Tell Me Why, As Dusk Falls, The Medium en Psychonauts 2 om mijn aandacht. En dit moesten ze dit ook nog eens delen met games als Obsidian's RPG Avowed, S.T.A.L.K.E.R. 2 en Fable. Stuk voor stuk games waar ik vandaag nog mee aan de slag zou willen gaan. Toen dit enthousiasme weer naar normale waarden was gezakt kwamen er alleen ook vragen naar voren. Had Microsoft immers niet gezegd dat hun games de eerste twee jaren ook op de Xbox One zouden verschijnen? Betekent dit dan dat een game als Fable nog zo lang op zich laat wachten? En waarom gaf ontwikkelaar Rare in een interview aan dat ze nog spelen met ideeën voor Everwild? Is dit omdat de game nóg later uit gaat komen? Daar waar ik Microsoft eerder geprezen heb omdat ze gamers steeds stukjes informatie aanbieden over hun nieuwe Xbox zijn ze tegelijkertijd koning in het achterwege houden van informatie of deze later in interviews juist nog onduidelijker maken. Op dit vlak heeft Sony toch een betere boodschap: op de PlayStation 5 speel je nieuwe games.

Na het bekijken van de Xbox Showcase is mijn mening over de nieuwste generatie consoles overigens niet anders geworden. Nog altijd wil ik een PlayStation 5 én een Xbox Series X in huis halen. Gamen op de PC doe ik niet en het vooruitzicht naar mooie games die snel laden maakt me enthousiast. Zeker met alle games die er op beide systemen speelbaar gaan zijn. Want ondanks de bovenstaande kritiek op Microsoft moet ik hun beleid ook prijzen. Met name door één uitspraak tijdens de presentatie die met hoofdletters in beeld gebracht had mogen worden: alle getoonde games worden beschikbaar gesteld via Game Pass. Als er dan ook één winnaar aangewezen mag worden na het bekijken van de presentatie dan is het geen game maar een service. Het is alleen te hopen dat Microsoft met termen als Xbox One X, Xbox Series X, Smart Delivery, Game Pass, Xbox Live, Xbox Ultimate en xCloud niet te ver doorslaat en hun boodschap duidelijk en helder over weet te dragen. Iets waar ze tot nu toe niet erg in lijken te slagen.


17:39  Private Division weet drie indie studio's te binden
16:27  Google Stadia Pro voegt nieuwe titels toe
 Reacties (6)
 Pagina: 1
Gast (80.200.188.xxx) op 31-07-2020 om 22:43
Af en toe iets leuk gezien, maar overall disappointed.

Gast (85.144.67.xxx) op 01-08-2020 om 12:01
Mensen die dit nog weten goed te praten neem ik niet serieus. MS heeft niets laten zien waarvan ik dacht, hey dit ziet er goed uit of wil ik spelen.Ze hebben de eerste slag al verloren...

Gast (107.161.23.xxx) op 02-08-2020 om 13:24
Sony ook niet.

Gast (51.89.178.xxx) op 02-08-2020 om 17:20
Inderdaad 107. Ben het met Gabe Newell eens, de Series X is gewoon een betere machine. 85 is waarschijnlijk zo'n paupertje die zijn enige mogelijke aanschaf moet verantwoorden op het internet omdat niemand in het echte leven het met hem kan vinden.

Rene Groen (Eindredacteur) op 02-08-2020 om 17:26 [Niv: 727 / Exp: 36374]
Gast (85.144.67.xxx)
Wat moet er goed gepraat worden dan? Je zegt het namelijk goed: JIJ zag niets wat je wilde spelen. Moet dat dan meteen de geldende norm zijn?

Gast (82.176.7.xxx) op 04-08-2020 om 07:53
Het anti Sony volk is het meest kinderachtige volk op deze site, schelden beledigen .
Ik hoop dat de series x het goed gaat doen , al gaan echte seriesx games voorlopig nog niet uitkomen. Minimaal 1,5 jaar moeten we daar nog op gaan wachten. Tot die tijd kan je het met de pc en andere consoles af
Het is gewoon tijd voor een nieuwe generatie

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Xbox Series X/S
Type:
Hardware
Releasedatum:
10-11-2020
Ontwikkelaar:
Microsoft
Uitgever:
Microsoft
Media:








Meer media