Twee maanden geleden verscheen Star Wars Jedi: Fallen Order, een game die vooral draaide om de gevechten met een lightsaber. Toch had het ook heel anders kunnen lopen als we Stig Asmussen mogen geloven.
De Game Director heeft aangegeven dat ontwikkelaar Respawn hun best moest doen om LucasFilm te overtuigen om melee combat in de game te verwerken in plaats van enkel op blasters te vertrouwen. In gesprek met de AIAS Game Maker's Nobtebook podcast blikt hij terug op de vroege gesprekken tussen de twee waarbij LucasFilm weerstand bood tegen de eerste ideeën:
quote: "They weren't super comfortable with the idea. I pitched, 'Hey what if we do a game about Jedi and Force powers', and they were not super comfortable with that. They threw it back and said, 'What about blasters and bounty hunters?' That's not the background of the team we've built; you might as well ask me and us to start building a racing game at this point. I don't think anybody's going to be happy with the results of that."
Ontwikkelaar Respawn had al ervaring met shooters door hun werk aan Titanfall en Apex Legends en EA DICE leek het pad dat LucasFilm wilde benaderen al gelopen te hebben met de Battlefront serie. Vanwaar dan toch hun verzoek? Asmussen laat hierover weten:
quote: "What I came to learn is for them, Jedi is the Holy Grail. To make a game about Jedi, you gotta earn it. There was a little bit of a back and forth but they could see where I was coming from."
In het vervolg van het gesprek gaat hij in op de 'gevechten' met LucasFilm aangaande de creatieve richting die ze wilde bewandelen met Jedi: Fallen Order. Enkele ideeën van Respawn werden afgeschoten en hoewel Asmussen begrijpt dat ze uiteindelijk het laatste woord hebben zorgde het wel voor frustratie bij de studio.
Meer over de game lees je terug in onze review.
|