Voor sommige games zullen we nog wat geduld op moeten brengen, neem bijvoorbeeld The Lord of the Rings: Gollum. Het spel verschijnt pas volgend jaar op de PC en nieuwe spelsystemen, wel wil ontwikkelaar Daedalic ons wat meer informatie geven.
In een interview met Edge laten CEO Carsten Fichtelmann en Senior Producer Kai Fiebig zich uit over het project. Het duo benadrukt nogmaals dat het spel is geïnspireerd op de boeken van J.R.R. Tolkien en niet op de films van Peter Jackson. Dit betekent dat Gollum geen overzetting zal worden vanuit deze films, sterker nog, Tolkien gaf zelfs geen referentiekader in termen van grootte voor Golem. In de eerste illustraties betreft het zelfs een groots monsters die uit het moeras komt zetten. Fiebig vertelt hierover:
quote: "We willen de mensen niet tegen het zere been stoten die enkel de films hebben gezet. Maar om een lang verhaal kort te maken; Gollum zal er niet uit zien zoals Andy Serkis. We zijn gestart met de persoon die hij was en hebben hem geëvolueerd. Je kunt zien dat dit ooit als een mens was voordat de Ring hem heeft gecorrumpeerd. We hebben meer mogelijkheden voor verhaalvertelling dan de films dit ooit had en voor ons is het zeer belangrijk om verschillende emoties te laten zien. We hebben iemand nodig van wie je kunt houden en waar je tegelijkertijd erg bang voor bent. En geloof me, op sommige vlak zul je hem vrezen."
Game Designer Martin Wilkes mengt zich ook in het gesprek en hij gaat in op de dubbele personaliteit van Gollum, hetgeen de perfecte basis vormt voor enkele interessante mechanieken en bijhorende keuzes.
quote: "In veel games is het onbedoeld grappig als karakters zeggen: 'Hmmm, hier kan ik niet langs, het staat vol met bewakers.' Wij hebben de mogelijkheid om spelers directe feedback te geven als het gaat om navigeren omdat Gollum voortdurend tegen zichzelf praat. Het is niet enkel keizen of je Sméagol of Gollum bent omdat het voor Gollum als entiteit niet zo eenvoudig is. Iedere persoonlijkheid is aangevallen door de ander en andersom zal deze persoonlijkheid zich ook verdedigen. Je krijgt te maken met misschien twee, drie of vier conflicten per hoofdstuk die uiteindelijk leiden tot een beslissingspunt. Eenmaal daar aangekomen zal het lastiger zijn om bijvoorbeeld voor Sméagol te kiezen als je tot dan toe hebt gevochten voor het standpunt van Gollum."
Als laatste laat Art Director Mathias Fischer weten dat de Nazgûl in de game zitten, alleen gaat het hierbij wel om de 'minder coole' Nazgûl.
quote: "Het was een interessante uitdaging omdat het algemeen bekend is waar ze staan in het bredere perspectief. De vraag was dan ook of we de coolere Nazgûl konden gebruiken, maar ik denk dat die van ons minder cool zijn. Ze zijn als de drummer en de basspeler van de band, maar wij hebben de mogelijkheid om ze populairder te maken."
The Lord of the Ring: Gollum is een stealth action/adventure game voor de PC, PlayStation 5 en Xbox Series X, helaas moeten we nog wachten tot de eerste beelden.
|