Hoewel de nieuwe PlayStation en Xbox consoles nog een jaar op zich laten wachten wil dit niet zeggen dat de geruchten ook uit blijven. Ditmaal gaat het om de Xbox Scarlett, of beter gezegd, de technische details van deze console. Of moeten we zeggen: consoles?
Enkele dagen geleden laaide een oud gerucht namelijk opnieuw op. Te lezen was dat de Xbox Scarlett niet verwijst naar één, maar twee nieuwe consoles. Naast de krachtiger Anaconda zou het gaan om de minder krachtige en daardoor beter betaalbare Lockhart.
De website Windows Central spreekt eveneens over twee consoles en zegt van diverse bronnen technische details ontvangen te hebben over beide systemen. Microsoft zou zich ten doel hebben gesteld om de Anaconda op 12 Teraflops te laten draaien. In vergelijking: de Xbox One X heeft 6 Teraflops en de Xbox One S heeft 1.4 Teraflops. Opvallend genoeg zou de Lockhart 4 Teraflops in zich hebben, op deze manier wil Microsoft het systeem in de markt zetten als de meest betaalbare next-gen ervaring.
Afgaande op cijfers zou je concluderen dat ze een stapje terug doen, toch is dit volgens de website niet het geval vanwege nieuwe, custom technologieën. Hoewel de Lockhart minder ruwe kracht bezit dan de Xbox One X zal het mogelijkheden bezitten die verder geëvolueerd zijn.
Zowel de Anaconda als de Lockhart moeten acht CPU cores bevatten waarbij een ieder 3.5GHz is. De Anaconda heeft wel een hogere 'bit per core' in vergelijking met de minder krachtige Lockhart. In termen van kloksnelheid lijkt het een minimale verbetering, als we kijken naar de inmiddels gangbare verbeteringen zou de Anaconda vier tot vijf keer beter moeten presteren dan de Xbox One X. In termen van cijfers: de Anaconda moet zo'n 13GB aan Ram voor games bezitten en hiernaast nog 3GB aan RAM voor het besturingssysteem. In vergelijking: de Xbox One X heeft maximaal 9GB voor games, een aantal dat varieert afhankelijk van wat het besturingssysteem nodig heeft. Microsoft heeft al eerder aangegeven dat de SSD schijf gebruikt kan worden als een virtueel RAM als dit nodig is.
Gesproken over deze NVMe SSD, dit moet de laadtijden drastisch verlagen waardoor ze vrijwel geheel tot het verleden behoren. Daar waar we vandaag de dag een minuut moeten wachten moet dat met dank aan de SSD schijf gereduceerd worden tot enkele seconden. Kortere laadtijden en betere graphics zijn dan ook twee speerpunten voor de nieuwe generatie.
Microsoft gaf al eerder aan dat de nieuwe generatie console(s) ook Xbox One games af moet kunnen spelen. Hoewel games op meerdere generaties te spelen zijn kunnen we enkel op de nieuwe generatie genieten van features als Ray Tracing voor dynamische reflecties. Ook op het gebied van framerate moeten we verbeteringen zien, daar waar games op de Xbox One X moeite hebben om zestig frames per seconde te behalen moet dit op de Xbox Lockhart en Anaconda geen probleem zijn.
Vooralsnog valt al het bovenstaande onder de noemer 'geruchten', de kans is groot dat zowel Sony als Microsoft pas bij de E3 van 2020 met meer inhoudelijke details komen.
|