Hoe meer we horen en zien van Cyberpunk 2077, hoe enthousiaster we raken. Tegelijkertijd staat ontwikkelaar CD Projekt RED open voor feedback, zo leren we nu al dat er één belangrijke wijziging is doorgevoerd.
Na de originele gameplay demo, die achter gesloten deuren werd getoond gedurende de E3 van 2018 en later publiekelijk werd vrijgegeven, was er namelijk kritiek op de karaktercreatie. Zoals gebruikelijk in ook andere games gaf de tool een keuze voor de reguliere mannelijke en vrouwelijke opties, tegelijkertijd werd er niet echt aangedrongen op meer progressieve opties. Gezien thema's als transhumanisme binnen een cyberpunk genre werd dit door velen juist wel verwacht en sindsdien heeft de studio dan ook een update doorgevoerd.
Gedurende de Gamescom legt senior concept artist Marthe Jonkers uit dat er in de tussentijd vele opties zijn toegevoegd. Een voorbeeld is dat we nu geen geslacht meer kiezen. Je kiest niet of je een mannelijk of vrouwelijk karakter wil zijn, in plaats daarvan kies je een lichaamstype. Jonkers benadrukt dat ze de speler vrijheid willen geven in het karakter dat ze willen creëren: "Je kunt een keuze maken uit het lichaamstype en twee stemmen; één die mannelijk en één die vrouwelijk klinkt. Je kan deze zelf combineren en samenbrengen op een manier die je zelf wilt."
In een verdere uitwerking kunnen spelers kiezen uit het ras, de huidskleur, haarstijlen, tatoeages en andere gepersonaliseerde items. Jonkers benadrukt dat dit een cyberpunk titel is en kan zich dan ook vinden in de kritieken, het doel is om een game te creëren waar een ieder zich prettig bij voelt.
Cyberpunk 2077 is vanaf 16 april verkrijgbaar op de PC, PlayStation 4 en Xbox One en komt later ook naar Google Stadia.
|