Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Gamed Gamekalender April 2024
Gamed Gamekalender Maart 2024
Wo Long: Fallen Dynasty - Complete Edition
Gamed Gamekalender Februari 2024
Review:

Bloodborne


Door Joni Philips op 10-04-2015 om 11:07
Bron: Gamed

Sony Computer Entertainment ontwikkelde ooit samen met From Software het PlayStation 3 spel Demon's Souls. Demon's Souls was een exclusieve topervaring die dankzij een grandioze stommiteit van Sony kon uitgroeien tot de succesvolle multiplatformfranchise Dark Souls. Sony wil nu echter hun fout rechtzetten met de PlayStation 4 game Bloodborne.

Sony kon de plooien met From Software gladstrijken waardoor ze een nieuwe samenwerking konden aangaan. Demon's Souls en Dark Souls producer Hidetaka Miyazaki - de grote baas van From Software - liet Dark Souls II schieten om zelf aan de slag te gaan met Bloodborne. Het mag dan ook niet verbazen dat Bloodborne ondanks de naam duidelijk 'Souls' DNA in zijn bloed heeft. Bloodborne is een nieuwe Souls game, een game die je op het puntje van je stoel laat plaatsnemen omdat elke vijandelijke confrontatie je volledige aandacht eist. Elk gevecht met een baas is bloedstollend met de duidelijke verwachting dat je ook nu weer ettelijke keren zult sterven alvorens zijn patroon meester te worden om hem te kunnen verrassen. De game heeft nu zelfs nog een duidelijkere horrortint om de angst verder op te drijven, hoewel de moeilijkheidsgraad net iets lager ligt dan bij Demon's Souls. Het is nog echter sowieso nog steeds een helse ervaring die qua moeilijkheidsgraad op het niveau van Dark Souls II staat. Als Souls game is Bloodborne dan ook zeker geslaagd.

Bloodborne is gelukkig meer dan een simpele kopie. From Software veranderde de setting van Middeleeuws Europa naar Victoriaans Engeland waarbij het verhaal met weinig subtiele religieuze tonen op succesvolle wijze naar de voorgrond wordt gebracht en de gameplay ook een wijziging zag. De Souls serie kun je continu terugtrekken achter je schild om te verdedigen tegen vijandelijke aanvallen en toe te slaan wanneer het mogelijk was. Bloodborne heeft geen echte schildoptie. Bloodborne draait daarentegen rond bewegen, je zult vijandelijke aanvallen moeten ontwijken of hen onderbreken door tijdige schoten met je pistool, de vervanging van het schild. Je moet dan ook geen rekening meer houden met het gewicht van je schild. Ook de staminabar is een kleinere bekommernis, zodat je effectief meer kunt bewegen. Draaide Dark Souls nog rond verdedigen, dan draait Bloodborne dus duidelijk rond aanvallen. Je kunt je oude strategieën dus niet hergebruiken. Het is een verandering die ervoor zorgt dat beide games duidelijk naast elkaar kunnen bestaan zonder in herhaling te vallen wat gezien de korte tijd tussen Bloodborne en Dark Souls II: Scholar of the First Sin zeer handig is voor From Software.


Het nieuwe vechtsysteem is onder andere verschillend in het gebruik van het pistool. Je hebt amper kogels zodat het nutteloos is om vijanden te beschadigen. Je kunt met een slim schot echter een vijand onderbreken om dan tijdens zijn pauze een snelle tegenaanval te plaatsen. Het is een leuk strategisch element dat ook tegen jou kan worden gebruikt. Je zult dus geen vijanden gaan neerknallen, maar je beschikt wel over meerdere wapens omdat je primaire wapen kan transformeren. Tijdens het transformatieproces geeft het wapen zelfs extra voordelen als een soort hybride van de twee types. Ook het nieuwe gezondheidssysteem zorgt voor een verandering. Als je nu wordt aangevallen door een vijand, heb je de kans om wat gezondheid terug te winnen als je voldoende snel reageert. Men verminderde tegelijkertijd het nut van magische spreuken door ze te vervangen door voorwerpen, wat betekent dat melee nu echt je belangrijkste optie is binnen een strijd. Gevechten zijn dankzij deze systemen juist wat sneller dan in de Souls serie zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit. Het werkt namelijk allemaal vloeiend en het is onderling goed gebalanceerd.

De game behoudt tegelijkertijd wel enkele systemen, zoals het verzamelen van Souls. Ze heten hier weliswaar Blood Echoes, maar het idee blijft hetzelfde. Je moet hen verzamelen door vijanden te verslaan zodat je jouw statistieken kunt verbeteren of voorwerpen kunt kopen. Als je sterft, blijven deze Blood Echoes achter op de grond zodat je moet terugkeren naar het monster dat je heeft verslagen om ze alsnog te recupereren. Als je gelukkig hebt, heeft dat monster die Blood Echoes gewoon op de grond laten liggen. Als je pech hebt, heeft hij ze echter opgezogen zodat je geen andere keuze hebt dan hem nu wel te verslaan. Bloodborne vraagt je dus net zoals zijn voorgangers impliciet om regelmatig terug te keren naar de hub om op deze manier je Blood Echoes veilig te stellen. Het is aan jou hoe moedig je bent. Je zult gelukkig nog steeds regelmatig hints van andere spelers vinden, zodat je enigszins weet hoe 'veilig' je bent. Er staat zelfs af en toe een grafsteen die toont hoe een andere speler is omgekomen op een plek die je passeert.


Het is een manier om samen te werken zonder de andere speler ooit te zien, maar de game beschikt ook over echte multiplayermogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld andere spelers uitnodigen in je spel om te helpen met een moeilijke baas. In de Souls serie was dit steeds een groot risico, die spelers kunnen namelijk ook beslissen om jou aan te vallen, iets wat ook nu nog mogelijk is. Bloodborne heeft echter een wachtwoordoptie, zodat je ervoor kunt kiezen om alleen specifieke spelers uit te nodigen. Het is een handige toegeving zodat je zonder risico aan de slag kunt met een vriend. Je hebt met de Chalice Dungeon nu ook een mode die opgezet lijkt voor de coöperatieve multiplayer. Het is mogelijk om de willekeurig aangemaakte dungeons alleen aan te vatten, maar je kunt ook als een groepje van maximaal vier spelers een poging wagen om hier te overleven. Gezien de monsters hier een pak gevaarlijker zijn, werkt het sowieso best om deze mode met vrienden te betreden. Player versus Player vechten is ditmaal sowieso minder interessant door een hogere focus op melee en hier heb je wat vaker last van lag, zodat gevechten niet zo vlot verlopen als ze zouden moeten.

Het eerdergenoemde horrortintje is natuurlijk deels een neveneffect van de zenuwslopende gameplay, maar het is ook deels een opzettelijke beslissing die voortkomt uit de duistere omgevingen, de angstaanjagende monsterontwerpen en het sounddesign. Het is met name die laatste die ervoor zorgt dat je af en toe denkt in een Lovecraftiaans horrorverhaal beland te zijn. De felle geluiden en de stille fluisteringen zullen je zelfs af en toe doen terugdenken aan de veiligheid van de Hunter's Dream hub. De wereld van Bloodborne is gelukkig ontworpen om verkenning te belonen. De hele wereld is met elkaar verbonden, waarbij er overal shortcuts en andere verborgen wegjes zijn naar nieuwe omgevingen. Het zorgt voor een grote wereld met veel variatie die toch compleet aan elkaar is verbonden. Het heeft minder variatie dan Dark Souls II dat heel diverse omgevingen had, maar er is hier een grotere samenhang zodat je nooit gaat denken dat je plots in een ander spel bent beland. Het is een andere aanpak, elk met hun eigen voordelen waarbij de ene niet beter is dan de andere.


De omgevingen zijn redelijk detailrijk waarbij ze ook opgeluisterd worden met allerlei licht- en vuureffecten. Het briljante is echter dat het detail nooit puur versiering is. Er zitten vaak kleine hints naar het overkoepelende verhaal zodat opletten een must is als je alles wil begrijpen, wat de inspanning van From Software toont. We kunnen tegelijkertijd niet ontkennen dat het grafische succes een zekere prijs heeft: laadschermen, lange laadschermen. Je zult vaak een halve minuut wachten om van de ene naar de andere omgeving te gaan als je teleporteert of sterft. From Software werkt aan een oplossing, maar het is op dit moment toch wat vervelend. Even vervelend zijn framerate-problemen die met name opvallen wanneer je met andere spelers aan de slag gaat. Het wordt nooit te storend voor de gevechten, maar het is spijtig dat ze een probleem vormen gezien het spel voor de rest wel een pareltje is.

Bloodborne was op het eerste zicht simpelweg een nieuwe, exclusieve Souls game maar het spel weet gedurende veertig uur - met voldoende redenen om hierna een New Game+ te proberen - een bloedstollend geheel te bieden dat danig verschilt van zijn voorgangers. Het spel doet je opnieuw met ontzag kijken naar de bazen die je opwachten, maar het verwacht niet dat je hun aanvallen één voor één opvangt. Bloodborne doet je eerder rond de vijanden dansen in schuchtere pogingen om een opening te vinden zodat je zelf een tegenaanval kunt lanceren. From Software heeft het aantal magische aanvallen scherp teruggebracht en het schild compleet nutteloos gemaakt, maar het heeft dit gedaan zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit door nieuwe alternatieve strategieën aan te bieden. Het bedrijf maakte hier en daar wat schoonheidsfoutjes met onder andere de Player versus Player lag, de framerate en de laadtijden - men werkt hiervoor wel aan een patch - maar het leverde met Bloodborne desondanks een echte topervaring af. Het zou alvast niet verbazen moest Bloodborne uiteindelijk de beste PlayStation 4 game van 2015 blijken te zijn.
Beoordeling
Gameplay   93
Sound   93
Graphics   90
Replay   90

De PlayStation 4 game van 2015?
92


16:26  Team Ninja maakt Dissidia: Final Fantasy
07:06  Dark Souls II: Scholar of The First Sin
 Reacties (14)
 Pagina: 1
Gast (217.119.236.xxx) op 10-04-2015 om 11:42
Veruit de beste game deze generatie so far!

Gast (84.167.79.xxx) op 10-04-2015 om 12:30
Bloodborne heeft geen echte schildoptie. Bloodborne draait daarentegen rond bewegen, je zult vijandelijke aanvallen moeten ontwijken of hen onderbreken door tijdige schoten met je pistool, de vervanging van het schild. Je moet dan ook geen rekening meer houden met het gewicht van je schild.

is er nu wel een schild of niet ?

Joni Philips (Eindredacteur) op 10-04-2015 om 13:04 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Dat is in vergelijking met 'voorganger' Souls waar het schild en zijn gewicht belangrijk was zoals alle voorgaande zinnen aangeven. Bloodborne heeft trouwens wel een schild, maar het is een joke item waarmee je onmogelijk de gameplay van Souls kunt nabootsen.

Gewijzigd door Joni Philips op 10-04-2015 om 13:08

Gast (212.78.200.xxx) op 10-04-2015 om 13:23
Goede hack en slash game, want aan het einde van de dag is dat het gewoon. Moet wel zeggen dat ik van het verhaal echt geen ene hol meekrijg. Maar dat is natuurlijk ook ondergeschikt. .je komt om het bloed te laten vloeien.

Mafusto op 10-04-2015 om 13:45 [Niv: 115 / Exp: 5756]
@Gast(212.78.200.xxx)

Uiteindelijk is Bloodborne te sloom om een hack and slash genoemd te worden. Al moet ik je toegeven dat 1 vs 1 gevechten gewoon niet heel uitdagend zijn, juist doordat de combat zo snel is.

Het verhaal is vooral verstopt in itembeschrijvingen en gesprekken met NPC's. Desalniettemin is het verhaal goed aan te versmaden mits je moeite doet om het verhaal te ontdekken.

thenativedude op 10-04-2015 om 15:09 [Niv: 137 / Exp: 6865]
Ben nog steeds bezig vind m echt geweldig en dit komt van iemand die nooit dark souls of demon souls heeft gespeeld en zo moeilijk vond ik het niet tot ik bij die rot spin kwam dat was huilen.

Gast (212.78.200.xxx) op 10-04-2015 om 15:50
Die spin is hel...

Gast (66.249.81.xxx) op 10-04-2015 om 15:51
40 uur is wel krap. Met echt exploren en alle bazen/locaties was ik er 70 bezig.

Gast (212.78.200.xxx) op 10-04-2015 om 15:51
Die spin is hel...

GrimHeroAce op 11-04-2015 om 00:26 [Niv: 41 / Exp: 2028]
multi IS crap though

Gast (94.213.55.xxx) op 11-04-2015 om 10:28
Maar ik heb wel een hele nare glitch. Doordat een bepaald elevator niet werkt, kan ik niet bij een bepaalde boss komen. Lullige is dat die boss 'verplicht' is om te verslaan...

Gast (81.68.152.xxx) op 11-04-2015 om 16:00
Alles tot de spin is zeer goed. Daarna gaat het bergafwaarts.

Gast (66.249.81.xxx) op 11-04-2015 om 16:15
In vergelijking met DeS en DaS vind ik bloodborne eigenlijk makkelijker... Kan ook de Souls ervaring zijn...

Joni Philips (Eindredacteur) op 11-04-2015 om 21:48 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Het is nu eenmaal geen Souls game zoals de recensie aangeeft.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Bloodborne
Type:
Game
Releasedatum:
25-03-2015
Ontwikkelaar:
From Software
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media