Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
14 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 November 2019 
(2) 
(0) 
(2) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 November 2019 
(7) 
(5) 
(3) 
(3) 
(4) 
(2) 
11 November 2019 
(4) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
(0) 
(0) 
10 November 2019 
(10) 
(5) 
(4) 
(0) 
09 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(3) 
08 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
07 November 2019 
(17) 
(3) 
(0) 
(16) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 November 2019 
(5) 
(4) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 November 2019 
(0) 
(0) 
(5) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 November 2019 
(5) 
(4) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
03 November 2019 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 November 2019 
(0) 
(0) 
01 November 2019 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(9) 
31 Oktober 2019 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(1) 
30 Oktober 2019 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
29 Oktober 2019 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
28 Oktober 2019 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(4) 
(4) 
27 Oktober 2019 
(2) 
(1) 
(2) 
(0) 
26 Oktober 2019 
(1) 
(1) 
Layton's Mystery Journey: Deluxe Edition
Bizerta: Silent Evil
Call of Duty: Modern Warfare
Gamed Interview: Rain of Reflections
Feature:

Grote RPG Cliché Lijst: Deel 33


Door Joni Philips op 12-09-2015 om 09:51
Bron: Gamed

Een groots avontuur om de wereld te redden en het ultieme kwaad te bestrijden, het is een veelvoorkomend cliché in Japanse Role Playing Games. Het zijn echter niet de enige clichés in het genre.

De Grand List of Console Role Playing Game Cliches is een epische lijst die werd opgesteld door Mark Sachs. Hij postuleerde een serie clichés die frequent voorkomen in Japanse Role Playing Games, waarbij hij voornamelijk de succesvolle Super Nintendo, PlayStation en PlayStation 2 generaties viseerde. De grootste klassiekers dienden als inspiratie voor de samenstelling van een lijst die iedere speler bekend in de oren zal klinken. De originele lijst kan bekeken worden op zijn site, maar de lijst telt geen voorbeelden waardoor hij ietwat ontoegankelijk is. Wij werpen dan ook een diepere blik op de lijst om de geheimen erachter te onthullen.

Cliché 122. Missing Master Hypothesis
"Almost every strong physical fighter learned everything he/she knows from some old master or friend. Invariably, the master or friend has since turned evil, been killed, or disappeared without a trace."

Elke sterke vechtersbaas heeft alles wat hij of zij kan, geleerd van een oude meester of vriend. Die meester of vriend is sindsdien overgelopen naar de vijand, vermoord of verdween zonder spoor. Hij is dan ook meestal niet beschikbaar om je verder te helpen. Dit komt voor in Fire Emblem: Path of Radiance waar Griel dienst doet als meester van zijn zoon Ike. Hij wordt vroeg binnen de game gedood. Meester Eraqus uit Kingdom Hearts heeft eveneens pech, hij werd gedood door Xehanort. Het overkomt ook de meester van Montblanc uit Final Fantasy XII en die van Sabin uit Final Fantasy VI. Je bent dus liever geen meester. Het lijstje is eigenlijk redelijk eindeloos. Als er een meester is, dan zal hij binnen bovenstaande categorieën vallen.

Cliché 123. Missing Master Corollary. Sabin Rule
"If a fighter's master merely disappeared, you will undoubtedly find him/her at some point in your travels. The master will challenge the student to a duel, after which the student will be taught one final skill that the master had been holding back for years."

Als de meester van een vechtersbaas simpelweg verdwenen is, dan zal je hem ongetwijfeld terugvinden tijdens jouw avontuur. De meester zal zijn pupil dan uitdagen voor een laatst duel zodat de student zich kan bewijzen tegenover zijn meester. Als je erin slaagt om hem te verslaan, dan zal hij jou een laatste vaardigheid leren. Die vaardigheid heeft hij jarenlang achtergehouden, ondanks het feit dat het de krachtigste vaardigheid is en je deze zeker had kunnen gebruiken in je strijd tot nu toe. Het cliché is genoemd naar Final Fantasy VI waar Sabin leerlinge was van Duncan. Hij leek dood, maar hij was eigenlijk weggevlucht naar de World of Ruin waar Sabin hem kan opzoeken. Ze kan hier haar ultieme Blitz techniek Phantom Rush leren.

Meester Maat uit Final Fantasy XI is nooit verdwenen, maar hij vormt wel jouw laatste obstakel in de training van een job. Wanneer je lang genoeg getraind hebt, en hem dus een tijdje niet gezien hebt, kun je teruggaan naar hem om de level cap te breken. Dit start een duel dat je moet winnen om de level cap te breken, een gevecht dat absoluut niet gemakkelijk is. Pokémon Red & Blue zou iets gelijkaardig gedaan hebben met Professor Oak. Je zag de oude man een groot deel van het spel niet, maar het was de bedoeling dat hij je uitgedaagd zou hebben met behulp van de Pokémon die overblijft nadat Red en Blue op hun avontuur vertrokken zijn. Professor Oak zou hierbij de sterkste trainer van het spel zijn.

Sabin met Duncan
Sabin met Duncan


Cliché 124. Gojira Axiom
"Giant monsters capable of leveling cities all have the following traits: low intelligence; enormous strength; projectile attacks; gigantic teeth and claws, designed, presumably, to eat other giant monsters; vulnerable to weapons 1/10,000th its size; and ecologically sensitive."

Gigantische monsters die capabel zijn steden te vernietigen, delen de volgende eigenschappen: lage intelligentie, enorme kracht, aanvallen van een afstand, grote tanden en klauwen; schijnbaar ontworpen om andere monsters aan te vallen; ecologisch gevoelig; en kwetsbaar tegen wapens 1/10.000ste van zijn grootte. De WEAPONs uit Final Fantasy VII zijn een excellent voorbeeld, zij vallen zelfs expliciet aan omdat de mensheid de omgeving vernietigt; en ze zijn te verslaan met zwaarden en andere wapens die immens klein lijken voor deze monsters. Zelfs Cloud's gigantische zwaard is nu eenmaal nietig in vergelijking met hun grootte. De inspiratie voor deze monsters zijn vaak de Kaiju films zoals Godzilla, iets wat bijvoorbeeld vrijelijk wordt toegegeven door de artiesten van Pokémon. Onder andere Groudon en Hydreigon zijn deels hierdoor geïnspireerd.

Cliché 125. "You Couldn't Get To Sleep Either, Huh?"
"If any character in the game ever meets any other character standing alone at night looking at the moon, those two will eventually fall in love."

Als een karakter in het spel ooit een ander karakter tegenkomt dat 's nachts alleen staat te staren naar de maan en/of de sterren; dan zullen deze twee personages verliefd worden op elkaar. Een bekend voorbeeld is Final Fantasy VII waar Tifa en Cloud elkaar een belofte doen onder een sterrenhemel. Een ander voorbeeld zien we binnen Tales of Graces waar Asbed en Sophie eveneens niet konden slapen, en elkaar tegenkwamen. Skies of Arcadia geeft je iets meer vrijheid. Hoofdpersonage Vyse kan dit cliché zowel beleven met Aika als met Fina. Hij kan in dit geval Fina knuffelen of een kusje krijgen van Aika. Voor een dergelijk nachtje zouden wij ook onze slaap laten; zelfs als we de dag daarna een groot kwaad moeten gaan verslaan.

Cliché 126. Absolute Power Corrupts Absolutely. Althena Rule
"If a good guy is manipulated to the side of evil, they will suddenly find a new inner strength that will enable them to wipe out your whole party with a wave of their hand."

Een goed hoofdpersonage dat wordt gemanipuleerd om de kant van het kwaad te vervoegen, zal plots een innerlijke kracht vinden die het toelaat om jouw volledige team uit te roeien met één hand op de rug. Dit cliché is enigszins logisch want je wilt natuurlijk een vijand die effectief een uitdaging vormt, maar het wordt dan ook lichtjes zuur dat hij die kracht nooit toont wanneer hij jou helpt. Voorbeelden zijn onder andere Ghaleon uit Lunar: The Silver Star, Kain uit Final Fantasy IV, Claus uit Mother 3, Hardin uit Fire Emblem: Mystery of the Emblem, Jowy uit Suikoden II, Riku uit Kingdom Hearts en Faize uit Star Ocean: The Last Hope, die zelfs zo sterk wordt dat hij de eindbaas vormt van het spel.

Sora versus Riku
Sora versus Riku


Cliché 127. All Is Forgiven. Nash Rule
"However, when the trusted member of your party turns against you, do not give it a second thought. They will return to your side after they're done with their amnesia/mind control/hidden noble goal that caused them to give away all your omnipotent mystical artifacts."

Je hoeft je echter geen zorgen te maken wanneer jouw trouwe teamgenoot je verraadt. Hij zal terugkeren naar jouw kant nadat de reden van zijn verraad – bijvoorbeeld geheugenverlies, brainwashing of een verborgen nobel doel – afgelopen is. Je zult hem ook zeer snel vergeven, het verraad is nu eenmaal nooit een groot probleem. Dit wordt bijvoorbeeld duidelijk binnen Kingdom Hearts waar Sora zijn oude vriend Riku meteen vergeeft, ondanks het feit dat hij vrijwillig meerdere prinsessen ontvoerde en probeerde om zijn vrienden te vermoorden. Er is maar één personage dat een probleem maakt van Riku's verraad. Dat is Rikku zelf… Het wordt ook abstract binnen Tales of the Abyss waar vrijwillige spion Anise meteen wordt vergeven, maar een gehersenspoelde Luke compleet wordt verlaten na zijn onvrijwillige verraad dat hij niet kon stoppen.

Het cliché wordt zelfs regelmatig gebruikt binnen de Tales franchise. De verraders van Tales of Vesperia, Tales of Legendia en Tales of Symphonia mogen zonder probleem terugkeren. Hun verraad wordt amper aangehaald. De enige uitzondering is Tales of Xillia waar expliciet wordt verteld dat een personage niet vergeven wordt, hij mag simpelweg terugkeren zodat ze hem in de gaten houden. Het cliché wordt ook volop gebruikt binnen de Final Fantasy franchise. Kain uit Final Fantasy IV, Basch uit Final Fantasy XII, Leon uit Final Fantasy II en Yuffie uit Final Fantasy VII zijn eveneens snel opnieuw verwelkomd.


12:08  Draw A Stickman: EPIC
09:38  Stranger of Sword City komt naar de Xbox One
 Reacties (4)
 Pagina: 1
Gideon op 12-09-2015 om 11:10 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Die screenshot, welke versie van Final Fantasy VI is dat?

Gast (84.156.99.xxx) op 12-09-2015 om 11:30
Jammer van die star ocean spoiler. Meld dit voortaan erbij aub. Heb het spel zelf nog niet uitgespeeld.

Joni Philips (Eindredacteur) op 12-09-2015 om 12:36 [Niv: 1164 / Exp: 58187]
@Gideon: iOS of Android. Spijtig natuurlijk, maar screenshots van de originelen zijn te klein.
@Gast84: Dit is nu eenmaal onmogelijk te schrijven zonder spoilers. Het cliché verraadt telkens het soort spoilers dat je mag verwachten.

Mangartist op 12-09-2015 om 13:39 [Niv: 19 / Exp: 964]
Heb geen probleem met vermiste of dode meesters. Als die gewoon ergens achter blijft te chillen vraag ik mij toch alleen maar af waarom die eikels niet helpen.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Cliché Lijst
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden