Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(1) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Feature:

Zijn Erfenis: Hironobu Sakaguchi


Door Joni Philips op 17-06-2014 om 13:59
Bron: Gamed

Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie. Vandaag staat Final Fantasy-bedenker Hironobu Sakaguchi centraal.

Hironobu Sakaguchi, die geboren werd op 25 november 1962, was al sinds zijn jeugd fan van elektronica. Toen hij na de middelbare school startte aan een opleiding om elektronisch ingenieur te worden was dan ook niemand verbaasd. Die verbazing kwam er echter wel toen hij op 21-jarige leeftijd plots besloot om te stoppen met zijn opleiding in het midden van het semester. Samen met één van zijn vrienden, Hiromichi Tanaka, besloot hij in 1983 te beginnen met werken. Bij ‘Denyusha Electronic Company’ zochten ze namelijk jonge, gemotiveerde werknemers voor een nieuwe subdivisie onder de naam Square waarmee Denyusha videogames wilde ontwikkelen. Tanaka en Sakaguchi waren ideale kandidaten voor de firma, en ze mochten beide als parttime medewerker starten. Onze focus gaat vandaag naar Sakaguchi die heel gemotiveerd leek om goede games te ontwikkelen.

Succesvolle games ontwikkelen deed hij echter niet. Hij debuteerde in 1984 met The Death Trap welke een jaar later een vervolg kreeg in de vorm van Will: The Death Trap II. De games verkochten amper, maar dat probleem was niet uniek aan de games van Sakaguchi. De meeste Square-games verkochten slecht, wat ervoor zorgde dat Denyusha in 1986 Square besloot af te stoten. Als onafhankelijke firma had Square nood aan meer werknemers waardoor Sakaguchi werd aangenomen als fulltime medewerker. Hij werd zelfs bevorderd tot Director of Planning and Development. Dat lijkt een hoge positie, maar veel vrijheid had Sakaguchi niet. Zo wilde hij dolgraag een RPG ontwikkelen, maar zijn bazen verboden dit omdat ze dachten dat een RPG slecht zou verkopen. In de plaats daarvan ontwikkelde hij onder andere Cruise Chaser Blassty waarmee hij Nobuo Uematsu ontmoette, King’s Knight, 3-D WorldRunner en Rad Racer.


De games verkochten uitermate slecht, en Sakaguchi bouwde een reputatie op als strenge baas waardoor amper drie collega’s met hem wilden samenwerken. Sakaguchi had echter geluk, concurrent Enix had gescoord met hun RPG Dragon Quest waardoor Sakaguchi alsnog de kans kreeg om zijn RPG te ontwikkelen. De game zou hierbij origineel de naam Fighting Fantasy krijgen, maar hij besloot de naam later te veranderen naar Final Fantasy. Die naam paste namelijk beter bij de situatie: als de game had geflopt, zou hij de game-industrie hebben verlaten om terug te keren naar de universiteit. De titel was ook relevant voor Square dat op de rand van faillissement stond. Als de game flopte, was de kans groot dat Square zou verdwijnen. Final Fantasy was dan ook uitermate belangrijk voor Square dat zwaar inzette op het project, en besloot een “A-Team” op het project te plaatsen.

Sakaguchi mocht dit “A-Team” zelf kiezen. Designers Koichi Ishii en Akitoshi Kawazu waren zijn eerste keuzes. Ishii werkte samen met freelance schrijver Kenji Terada de basis van Sakaguchi’s verhaal verder uit; terwijl Kawazu verantwoordelijk was voor het vechtsysteem. Hij baseerde zich hiervoor, net als Sakaguchi, op de tabletop game Dungeons & Dragons en de RPG Wizardry. Ook Nobuo Uematsu en illustrator Yoshitaka Amano werden uitgekozen om de game tot een succes te maken. Als laatste kwamen programmeurs Nasir Gebelli, Kiyoshi Yoshii en Ken Narita bij het team. Toen het duidelijk werd dat Final Fantasy een veelbelovend project werd, werd het “A-Team” versterkt met het “B-Team”. Dit team stond onder leiding van Sakaguchi’s goede vriend Tanaka zodat de samenwerking vlot verliep. De leden van beide teams deden hun uiterste best om Final Fantasy tot een succes om te vormen en dat gebeurde uiteindelijk ook.

Het bereiken van het succes was echter niet belangrijk. Binnen Square keek men neer op de ontwikkelaars van Final Fantasy en Sakaguchi moest zelfs smeken om meer exemplaren te verschepen zodat de kans op succes groter was. Ook buiten Square ging het niet goed. Het Japanse magazine Family Computer weigerde bijvoorbeeld te schrijven over het spel. Famitsu daarentegen schreef met plezier over de game waardoor zij duidelijk bijdroegen aan het succes van de game, ondanks de lage 30/40 score die ze het spel in een review gaven. Bij de release werd echter meteen duidelijk dat het harde werk beloond werd. De game was een groot succes voor Square, dat snel gered was. Sakaguchi mocht dan ook meer Final Fantasy-games ontwikkelen en dat deed hij ook duidelijk. Van Final Fantasy II tot Final Fantasy V was hij regisseur van de games.


Na Final Fantasy V kreeg Sakaguchi een grotere rol binnen Square. Hij zou niet langer aan individuele games meewerken, maar hij deed dienst als producer of supervisor op hun belangrijkste games. Zo werkte hij mee aan Front Mission, Final Fantasy Tactics, Tobal, Xenogears, Vagrant Story en Kingdom Hearts. Ondanks die rol als producer vond hij ook tijd om het verhaal te bedenken voor Final Fantasy VI, Final Fantasy VII en Final Fantasy IX. Ook aan Chrono Trigger en Parasite Eve werkte hij nog actief mee. Door zijn combinatie van rollen had hij een stevige hand in elke game die Square maakte tussen 1992 en 2003. Hij beperkte zich echter niet tot games, hij wilde games en films dichter bij elkaar brengen wat leidde tot Final Fantasy: The Spirits Within, een CG-film die een gigantische flop werd en Square opnieuw op de rand van faillissement bracht.

In 2003 besloot Sakaguchi om Square te verlaten, dat daarna gered kon worden door een fusie met rivaal Enix. Zelf vond Sakaguchi onderdak bij Microsoft Game Studios dat hem hielp met de oprichting van een nieuwe studio, MistWalker. De studio werd in 2004 geopend en begon toen met de ontwikkeling van een tweetal Xbox 360 exclusives. Het resultaat zagen we in 2006 met Blue Dragon en in 2007 met Lost Odyssey. De games waren geen hits zoals Final Fantasy, waardoor de samenwerking met Microsoft spaak liep. MistWalker ontwikkelde vervolgens een viertal Nintendo DS-games alvorens over te schakelen naar The Last Story, een Wii-game die Sakaguchi ontwikkelde alsof het zijn laatste titel was, maar waarbij hij beloofde dat het niet effectief zijn laatste game werd. Die belofte lijkt wel gebroken. Ondanks het succes van The Last Story is Sakaguchi de laatste jaren uit beeld verdwenen. We hopen echter dat hij achter de schermen gewoon aan zijn volgende fantastische RPG werkt.


13:59  Murdered: Soul Suspect
13:58  Evolve met tiental screenshots
 Reacties (4)
 Pagina: 1
Snakesonic op 17-06-2014 om 15:00 [Niv: 57 / Exp: 2832]
Mooie artikelen zijn dit. Kan je ook een doen over de maker van de Xeno-games, Tetsuya Takahashi?

Het lijkt dat alle grote japanse developers weg zijn gegaan bij de grote bedrijven verklaart de erbarmelijke staat van de JRPG, square en de japanse game in het algemeen.

The Last Story vond ik niet bijster goed, maar een nieuwe Sakaguchi game sla ik niet over.

Gewijzigd door Snakesonic op 17-06-2014 om 15:01

Joni Philips (Eindredacteur) op 17-06-2014 om 23:00 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
Ik zal zeker eens kijken wat ik over Tetsuya Takahashi kan leren en dan eens kijken.

Snakesonic op 18-06-2014 om 10:31 [Niv: 57 / Exp: 2832]
@ Joni

Cool, ik hoop dat je wat kan vinden.
Ik weet vrij weinig van die man.

Kutabare!!!!! op 18-06-2014 om 23:28 [Niv: 166 / Exp: 8292]
De eens grote Japanse gamesbedrijven zijn nu gewoon slecht bezig, waardoor het grote talent nu wegtrekt om voor hun eigen te beginnen.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden