Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Preview:

Remember Me


Door Rene Groen op 18-04-2013 om 11:51
Bron: Gamed

Mijn voorjaar was geweldig. Nog maar nauwelijks ingeschreven bij een loterij won ik meteen enkele miljoenen. Van het geld kocht ik een vakantiehuis, een sportwagen en betaalde ik de huizen van mijn familie af om ook hun een onbezorgd leven te geven. Werken is niet meer nodig, vanaf nu hoef ik me enkel nog zorgen te maken over waar ik mijn geld aan uit zal geven.

Het is een herinnering die zomaar opgeslagen kan zijn in Memoreyes. Deze corporatie voert de controle over herinneringen van mensen, waardoor deze gewist, toegevoegd of geruild kunnen worden. Mijn voorjaar was namelijk niet zo spectaculair als hierboven beschreven. Toch had ik het zo kunnen beleven wanneer deze gedachte in mijn hoofd was gebracht. Het maakt Memoreyes tot een gevaarlijk instituut, toch is dit de realiteit in Parijs in het jaar 2084. Om het werk gedaan te krijgen worden zogeheten memory hunters ingezet, personen die in de gedachten van mensen kunnen kruipen en hier veranderingen in aan kunnen brengen. De futuristische stad, ook wel naar verwezen als Neo Paris, kent echter niet alleen maar voorstanders van deze werkwijze. Een groep activisten onder de naam The Errorists trachten de heerschappij van geheugencorporaties omver te werpen, waarbij ze hulp krijgen van hoofdkarakter Nilin. De vrouw startte weliswaar als een elitesoldaat van Memoreyes, maar wordt aan het begin van de game wakker in een gevangenis terwijl ook haar geheugen gewist is.


Omdat je niet terug kunt vallen op je verleden blijven vele vragen open staan. Waarom zijn de herinneringen van de oud-medewerker ontnomen en is het werk dat zij deed echt wel zo zuiver als door haar geloofd werd? Het zijn vragen waar je gedurende het spel antwoorden bij zoekt, maar waarin je zeker niet machteloos staat om ze te verkrijgen. Nog altijd heeft Nilin de speciale mogelijkheden die ze vroeger had. Stel dat een helikopter het vuur aan je schenen legt, dan kun je inbreken in het geheugen van de piloot om deze neer te laten storten. Ook de situatie waarbij je een moord onschuldig moet laten lijken kan op deze manier worden opgelost door steeds weer op verschillende manieren te spelen met de mogelijkheden.

Een voorbeeld is een man die aan de telefoon zit. Hoewel de relatie met zijn ex vredig is beëindigd is dit niet de gedachte die Nilin bij hem programmeert. Ze laat hem geloven dat hij zijn ex-vriendin vermoord heeft en uit een emotionele reactie pakt hij een pistool en beroofd zichzelf van het leven. Het is slechts één van de mogelijkheden, zo had Nilin de situatie ook anders aan kunnen pakken en kunnen falen in de uitkomst. Gelukkig worden dit soort situaties als een diorama gepresenteerd waarbij je delen terug kunt spoelen om je doel alsnog te realiseren.


Naast dit soort verhalende elementen is er tevens voldoende ruimte voor platforming en actie. Het is hierbij verfrissend dat het nu eens niet draait om wapens, maar om het maken van vechtcombinaties. Dit doe je door zelf keuzes te maken in het Combo Lab waar vier zogeheten Pressens centraal staan. Door vijanden te verslaan en combo's te creëren vergaar je Procedural Mastering Power (kortweg PMP) die je kunt besteden in de vier Pressens-takken. Het gaat hierbij om Regen Pressens (je aanvallen doen minder schade, maar regenereren een stukje gezondheid), Power Pressens (zware schade en activeert finishers), Cooldown Pressens (verkleinen je cooldownperiode tussen special moves, maar doen niet veel schade) en Chain Pressens (dupliceert de eerdere Pressens in de keten en verdubbelt het effect).

Wanneer je genoeg combo’s weet te maken verdien je steeds een stukje Focus. Eenmaal genoeg hiervan verzameld kun je special moves activeren, de S-Pressens genaamd. Deze speciale bewegingen komen in een vijftal en kunnen door de speler geselecteerd worden, waarbij het gaat om Fury (freeflow van vijand naar vijand, waarbij je grotere afstanden kunt overbruggen en harder toe kunt slaan), D.O.S. (laat de hersens van vijanden stil vallen, hetgeen ze verlamd doet raken, onzichtbare vijanden laat zien en speciale krachten annuleert), Camo (Nilin wordt onzichtbaar en kan direct een finisher toepassen), Logic Bomb (een explosieve aanval die door schilden breekt en grote schade toebrengt) en Rest In Pieces (robots worden vriendelijk en vallen vijanden aan).


Hoe interessant het vechtsysteem ook lijkt te gaan worden, vraag is of ze er niet iets te ver in doorslaan. Het bovenstaande is namelijk nog niet eens alles, het wordt nog verder doorgeveord. In totaal kun je vier actieve combo’s samenstellen, zodat je zelf kunt kiezen in welke situatie je ze toepast. Volgens de ontwikkelaar kun je op deze manier meer dan 50.000 combinaties uit het Combo Lab voort laten vloeien. Om je te helpen verschijnt het Dynamic Combo Display in je scherm die spelers direct feedback geeft op hun acties.

Grote vraag is nog of het op het oog interessante verhaal van Remember Me aan zal sluiten bij de gameplay. Niet voor niets staan er nog enkele vragen open: hoeveel vrijheid krijgen we bijvoorbeeld in de eerder beschreven verhalende secties? En is het vechtsysteem niet dermate ingewikkeld gemaakt dat het te overdonderend gaat worden? Hoewel het Neo-Parijs verder indruk maakt was dit vroeger, toen het spel nog Adrift heette, een open wereld die nu is vervangen door meer lineariteit. Kortom: ontwikkelaar DONTNOD Entertainment heeft voldoende plannen, maar het is afwachten tot 7 juni of deze ook goed naar voren zullen komen. Het antwoord op die vraag krijg je tegen die tijd in onze review.


15:17  Microsoft brengt TV-serie Heroes terug?
08:58  Journey krijgt retail-release
 Reacties (3)
 Pagina: 1
raxus07 op 18-04-2013 om 12:09 [Niv: 60 / Exp: 3017]
ben wel nieuwsgierig

asianck op 18-04-2013 om 13:10 [Niv: 380 / Exp: 19012]
Heb het gevoel dat er totaal geen hype is voor dit spel en dat het slecht gaat verkopen.

Female protagonist, check. Cyberpunk, check. Interesting story, check. Maar op de een of andere manier wordt ik er niet warm of koud van. :\

MaartenL (Redacteur) op 20-04-2013 om 16:26 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Lijkt me wel een interessante titel maar dat hele Presens/combo gedoe gaat misschien teveel tijd vergen om echt te kunnen genieten van het spel zelf.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Remember Me
Type:
Game
Releasedatum:
07-06-2013
Ontwikkelaar:
Don't Nod
Uitgever:
Capcom
Media:








Meer media