Origineel verscheen Shin Megami Tensei: Persona 4 exclusief op de PlayStation 2, maar binnenkort maakt de RPG eveneens de overstap naar de PlayStation Vita onder de naam Shin Megami Tensei: Persona 4 Golden. Overtuigt de Japanse RPG ook in draagbare vorm?
De game begint ongeveer een jaar na Persona 3 FES in de stad Inaba waar de naamloze protagonist gaat samenleven met Dojima en Nanako. Origineel was Inaba een vredige stad, maar na enkele mistige nachten blijken twee personen op mysterieuze wijze vermoord. Op een gegeven dag ontdekt de speler het bestaan van het Midnight Channel, een speciaal televisiekanaal waar hij de identiteit kan ontdekken van de komende doden. Het Midnight Channel is een beruchte wereld binnen de televisie die enkel zichtbaar is op regenachtige dagen en waar het weer steeds omgekeerd is aan het weer in de echte wereld. Op mistige nachten in Inaba worden de mysterieuze wezens in het kanaal extra krachtig en proberen ze iedereen te vermoorden die ze tegenkomen, wat de oorzaak is van de mysterieuze moorden. Samen met zijn vrienden gaat de protagonist de befaamde wereld in om te ontdekken op welke wijze de onschuldige slachtoffers in het Midnight Channel belanden en wie verantwoordelijk is voor de wezens in de wereld.
In tegenstelling tot andere RPGs speelt het dagelijkse leven van jouw personages een grote rol in de game. De game speelt zich af tijdens een typisch schooljaar en de speler moet elke dag een bepaalde activiteit inplannen. Na de lessen kan de speler bijvoorbeeld omgaan met zijn medestudenten om zijn sociale links te verbeteren, gaan werken of een andere activiteit uitvoeren om zijn statistieken te verbeteren. Ondertussen moet je ook het Midnight Channel goed in de gaten houden, als het enkele dagen op rij regent is er namelijk mist op komst en dan zal er iemand sterven. In die dagen moet je de televisiewereld betreden om die persoon te redden, want anders eindigt het spel en moet je opnieuw beginnen. Je zult dan ook uitgebreid moeten trainen om de gevaren in de televisiewereld te overleven. Ten opzichte van het PlayStation 2-origineel zul je subtiele verschillen ontdekken in het verhaal tijdens het spelen van de PlayStation Vita-versie. Zo zijn er nieuwe personages en meer sociale links.
Die sociale links zijn zeer belangrijk, door een goede band op te bouwen met de andere personages krijg je bonussen als je samenwerkt met dat personage. Elke sociale band kan maximaal tot level 10 stijgen waarbij je die sociale link opbouwt door deel te nemen aan allerlei activiteiten binnen en buiten school. Zo kun je een goede band opbouwen met een sportieve klasgenoot door met hem mee te gaan sporten. Het opbouwen van die banden is uitermate belangrijk want in de gevechten gaan personages met een uitstekende sociale band veel beter samenwerken. Ze kunnen bijvoorbeeld krachtigere combinatie-aanvallen uitvoeren. Door een goede sociale band krijg je ook toegang tot krachtigere Persona – de 'summons' van Persona 4 Golden – in het fusieproces in de Velvet Room, waardoor gevechten gemakkelijker kunnen gewonnen worden. Door de fusie kun je opties van verschillende Persona samenvoegen zodat twee tot vijf Persona kunnen samengevoegd worden tot een sterkere Persona, en door het verbeteren van je sociale banden wordt dit proces versterkt.
Dit is allemaal belangrijk voor je bezoeken aan het Midnight Channel, waar je telkens in willekeurig aangemaakte omgevingen terecht komt. Deze omgevingen lopen vol met Shadows, de vijanden van het spel, waarmee je een gevecht start door hen aan te raken. De gevechten zelf verlopen turn-based, waarbij iedereen om de beurt aanvalt. Hoeveel beurten je krijgt, kan echter dynamisch veranderen. Je krijgt namelijk extra beurten als je gebruik maakt van de zwakke punten van de tegenstander, maar let op, zij kunnen natuurlijk hetzelfde doen bij jou. Je sterktes en zwaktes worden hierbij bepaald door je Persona, de vechtvorm van je personage. Elke beurt kan je een gewone aanval uitvoeren, een voorwerp gebruiken of de vaardigheden van je Persona gebruiken. Tijdens een gevecht beschikt elk personage over één Persona die ervaringspunten verzamelt en nieuwe aanvallen leert. Enkel het hoofdpersonage kan hierbij van Persona veranderen. Het vechtsysteem is hierbij eenvoudig om te beginnen, maar uitermate diepgaand zodat het interessant blijft tijdens een 100-uren durende ervaring. Of die ervaring ook leuk om spelen is op de Vita, ontdekken we pas op 22 februari.
|