Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Maart 2024 
(0) 
(2) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
Rise of the Ronin
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Review:

Silent Hill: Downpour


Door Rene Groen op 04-04-2012 om 14:03
Bron: Gamed

Nog maar nauwelijks bekomen van de Silent Hill HD Collectie wil Konami ons wederom schrik aanjagen met een geheel nieuwe Silent Hill titel onder de naam Downpour. Niet alleen de game is nieuw, de ontwikkelaar achter het project is eveneens nieuw voor de serie.

Hoewel Vatra Studio nog geen grootse titels achter zijn naam heeft staan, de ontwikkelaar werd zelfs pas drie jaar geleden opgericht, kreeg het het vertrouwen om van Silent Hill wederom een angstaanjagend oord te maken. Centraal hierin staat Murphy Pendleton, een gevangene die aan het begin van het spel overgeplaatst wordt naar een andere gevangenis. Op deze nieuwe bestemming arriveren doet hij echter nooit, de bus waar hij in zit komt tegen een boom tot stilstand en Pendleton vlucht de bossen in voordat hij ingerekend kan worden. De achtergrond van het personage is een redelijk ongeschreven blad, pas naarmate de game vordert leren we meer, zo ook waarom net hij in Silent Hill terecht komt.


Over deze stad gesproken, veel gamers die bekend zijn met Silent Hill zullen elementen hieruit herkennen, echter is er genoeg verandering aangebracht om een vernieuwde indruk achter te laten. Het betreft hierbij geen open wereld, hoewel vele gebouwen wel te betreden zijn waardoor de game alsnog een open uitstraling heeft. Onder andere een klooster, bibliotheek en bioscoop duiken op vanuit de mist, waarbij gamers tevens in de Otherworld terecht komen, een dimensie die parallel loopt en ons vooral laat vluchten voor het kwaad. De gameplay in beide gebieden is hierbij grotendeels gelijk gebleven in vergelijking met de eerdere Silent Hill titels, hetgeen zowel een zegen als een vloek is. De oudere gamers voelen de bedrukkende sfeer ook vanuit de gameplay, echter lijkt deze tegelijkertijd uit een vorige generatie gestapt te zijn.

Om met monsters af te rekenen zullen we regelmatig in een tweestrijd verkeren: de confrontatie kiezen of ze de rug toekeren en vluchten? Een echte man kiest natuurlijk voor het eerste, waarbij we aangewezen zijn op de verschillende objecten die we tegen komen. Het zijn echter geen zekerheden, na verloop van tijd verliezen de objecten hun kracht totdat deze zelfs geheel onbruikbaar worden, een vervelend gegeven wanneer dit te midden van een gevecht gebeurt. Helaas is het gehele systeem slecht uitgewerkt, je hebt te weinig het idee controle te hebben over je aanval, waardoor je regelmatig liever een stapje terug doet dan er één vooruit zet. Wat ook niet meewerkt is het oppikken van items, wat allemaal met dezelfde knop gebeurt. Wanneer je met een sterk wapen loopt en deze per ongeluk verwisselt met een ketchupfles, terwijl je juist het item ernaast op had willen pikken, kun je deze frustratie begrijpen. Gelukkig zijn er ook sterkere elementen, veel regen roept bijvoorbeeld meer monsters op en wanneer je gespot bent door de aanwezige spookpolitie is het eveneens een goed moment om te vluchten.


Het vechten is echter slechts één van de onderdelen, ook nu dienen we weer puzzels op te lossen die vaak onlogisch lijken, maar goed doordacht zijn wanneer de oplossing eenmaal gevonden is. Hoewel deze puzzels vaak onderdeel zijn van het hoofdverhaal kun je tevens vele sidequests afwerken, waarbij je je af kunt vragen waarom iemand vrijwillig langer in de stad wil verblijven. Het loont echter wel degelijk de moeite, het geeft meer inzicht in zowel het verhaal als de achtergrond van de stad en we krijgen extra items om te gebruiken, waarbij de opdrachten divers zijn en mede daardoor variëren in kwaliteit. Ditzelfde merken we bij de keuzes waar het hoofdkarakter op momenten mee te maken krijgt, een leuk concept ware het niet dat de keuzes amper invloed hebben.

Dat de Silent Hill franchise en het element horror hand in hand gaan mag na al die jaren geen verrassing meer heten, grote vraag is echter hoe je dit wil bereiken. De voortdurende dreiging dat er een monster om de hoek kan staan zorgt ervoor dat je met samengeknepen billen aan het spelen bent, echter blijft de techniek achter op het verder goede idee. Grafisch is de game zeer gemengd, daar waar de ene omgeving indruk maakt kun je je een volgend moment weer afvragen of er nog werk verricht had moeten worden aan deze sectie. Het is helaas niet het enige probleem, pop-up van textures en een haperende framerate komen zo nu en dan eveneens voorbij.


Het is te makkelijk om de game om bovenstaande punten af te rekenen, sterker nog, gamers die genoegen nemen met een technisch mankement op zijn tijd zullen met Downpour een ijzersterke Silent Hill titel in huis halen waar veel uit te halen is. Behoor je echter tot de groep waarbij de beleving vooral beďnvloed wordt door het technische aspect, dan is de kans groot dat je je op momenten gaat irriteren. Denk hierbij naast de grafische fouten eveneens aan de eerder beschreven gameplay. Deze groep mist echter wel een game met een juiste sfeer, sterke soundtrack van nieuwgediende Daniel Light en zo’n twaalf uur gameplay, wanneer je tenminste alle sidequests wenst af te werken.
Beoordeling
Gameplay   75
Sound   80
Graphics   65
Replay   75

Silent Hill: Downpour geeft old-school horror, inclusief diens limitaties.
75


14:10  Harmonix kondigt Rock Band Blitz aan
09:36  3DS Virtual Console - Week 35
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Kutabare!!!!! op 05-04-2012 om 19:39 [Niv: 166 / Exp: 8292]
Van hetgeen ik tot nu toe gezien heb, lijkt me echt een zaadspel. R.I.P. Silent Hill (1999-2004)

Stammetje91 op 05-04-2012 om 19:58 [Niv: 302 / Exp: 15113]
Ik wil hem echt heel graag spelen, maar helaas is hij (nog?) niet op PC te verkrijgen. Op de console vind ik hem momenteel nog wat te duur.

Kutabare!!!!! op 08-04-2012 om 22:02 [Niv: 166 / Exp: 8292]
Bij de FRS verkopen ze hem voor 50 Euro. Goedkoper dan de gemiddelde spel, maar dan nog zou ik het er niet voor uitgeven.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Silent Hill: Downpour
Type:
Game
Releasedatum:
16-03-2012
Ontwikkelaar:
Vatra Studio
Uitgever:
Konami
Media:








Meer media