Nieuws: BioWare: 'Final Fantasy 13 is geen RPG'
Door Simon op 13-05-2010 om 20:45
|
Bron: Strategy Informer
|
BioWare kennen we van hun grootse RPG's als Mass Effect 2 en Dragon Age: Origins. Square Enix kennen we ook van hun grootse (J)RPG's, zoals Dragon Quest IX en Final Fantasy 13.
Hoewel... volgens BioWare kunnen we Final Fantasy 13 geen RPG noemen. Waarom? Omdat je niet eens je eigen personage kunt creëren, je geen keuzes kunt maken die het verhaal beïnvloeden en je ook niet echt mee kunt leven met de personages.
quote: Well, before I address the main point I just want to take a slightly more controversial route: You can put a 'J' in front of it, but it's not an RPG. You don't make any choices, you don't create a character, you don't live your character... I don't know what those are - adventure games maybe? But they're not RPG's.
Wijzelf beloonden de game met een 88 en vonden het een geslaagde RPG. Wat denken jullie?

|
|
|
|
20:50 White Knight 2 verschijnt in juli voor Japan
20:29 Sony koopt rechten Rollercoaster Tycoon film
|
Reacties (51) |
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
Gast (94.209.44.xxx)
op 13-05-2010 om 23:01
|
Vergeet de Zelda reeks niet.
|
|
SCRAP
op 13-05-2010 om 23:17
[Niv: 22 / Exp: 1102]
|
Wat zijn dan de criteria van een RPG? Aan de hand hiervan kan je vrij makkelijk vaststellen wie er gelijk heeft hè. Als Final Fantasy hier niet aan voldoet, prima, dan heeft Bioware gelijk. En anders lullen ze.
|
|
PsYkOfOoL
op 13-05-2010 om 23:53
[Niv: 9 / Exp: 460]
|
@ mercy0001
als je dit spel aan mij gaf zonder einige informatie zou ik zeggen
Is dit een RPG?
vond het ook niet echt een rpg
|
|
Gast (80.126.80.xxx)
op 14-05-2010 om 00:28
|
nou FF is iig een rpg, hoe dan ook. als het een adventure was zoals bioware beweert dan liep je rond te springen en te schieten zoals in Tomb Raider...
|
|
Stammetje91
op 14-05-2010 om 02:21
[Niv: 302 / Exp: 15113]
|
Als je deze criteria aanhoud voor RPG's heeft Square dus nooit een RPG afgeleverd. Beetje onzin imo.
|
|
Gast (145.7.224.xxx)
op 14-05-2010 om 02:26
|
Als ik aan RPG game moet denken, dan denk ik aan Gothic,Oblivion,Risen,Dungeonlord,Wizzardry en de Witcher.
Mass Effect is geen RPG, dat is gewoon een FPS/ACTION en het is saai.
|
|
D:
op 14-05-2010 om 03:44
[Niv: 172 / Exp: 8612]
|
ben het er redelijk mee eens (met bioware)
Afgezien dat je niet perse een character hoeft te creeeren om iets een rpg te kunnen noemen is FF13 geen rpg, het is een action adventure met rpg trekjes, niet meer of minder.
Doodsaai spel dat de FF serie absoluut geen eer aandoet.
Edit ik denk bij nader inzien trouwens dat het weer slecht vertaald is, ik neem aan dat ze met 'create a character' niet 'character creation' maar 'character developement' bedoelen, en dat heeft FF13 inderdaad niet wat een behoorlijke domper is.
Of wil men hier zeggen dat die crystalium grid zo bijzonder was :')
X inhouden, woo vet hoor.
Gewijzigd door D: op 14-05-2010 om 03:49
|
|
Stammetje91
op 14-05-2010 om 04:02
[Niv: 302 / Exp: 15113]
|
Het is sowieso belachelijk dat je na 10 uur gameplay nog steeds geen volle controle hebt over je party. Dat je maar een character kan besturen tot daar aan toe, maar na zo'n lange tijd verwacht je toch wel dat de 'tutorial' afgelopen is.
Zin om verder te spelen heb ik gewoon niet. Denk dat ik morgen FFVIII maar weer 's verder ga spelen of FFIX opnieuw op ga starten.
|
|
Gast (82.176.197.xxx)
op 14-05-2010 om 10:11
|
In ME2 kon je nog steeds je eigen karakter maken en keuzes maken in FF13 veel minder/niet. Hoewel ik een grote Bioware fan ben, klinken ze hier wel een beetje jaloers.
|
|
Gast (24.132.231.xxx)
op 14-05-2010 om 10:53
|
Het is ook totaal niet interessant welk labeltje men aan een spel hangt. Ieder genre heeft zijn toppers. Mass Effect is geweldig, ongeacht welk type spel het is en dat geldt ook voor Final Fantasy. Goede games, of het nou wel of geen RPG's zijn. So what.
|
|
shentairo
op 14-05-2010 om 11:58
[Niv: 20 / Exp: 978]
|
wat een rare reactie zijn ze aan de crack ofzo  het was een geslaagde game alleen ik vond het meer 20 uur gameplay en 20 uur film het was alsof ik in de cinema was maar meer niet XD
|
|
Gast (217.166.139.xxx)
op 14-05-2010 om 12:18
|
Dat Final Fantasy geen RPG is, dat is natuurlijk onzin, maar in sommige aspecten van het verhaaltje kan ik me wel vinden.
JRPG's en WRPG's verschillen heel veel van elkaar. In JRPG's volg je gewoon een verhaal waar je totaal geen invloed op hebt. WRPG's is dit anders. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar WRPG's.
|
|
Zidane007nl
op 14-05-2010 om 13:14
[Niv: 6 / Exp: 278]
|
Wat een onzin van eerste klasse. Ze zijn zeker jaloers dat de FF serie het veel beter doet.
@Gast (94.209.44.xxx): Zelda is geen RPG maar een action-adventure.
|
|
Gast (83.81.220.xxx)
op 14-05-2010 om 13:49
|
Als jij niet beslist wat je karakter doet, of wat hij zegt, dan speel je dus eigenlijk geen 'rol', je bent niet een karakter in die wereld, alleen de bestuurder van 1 in de combat. In dat opzicht is het dus geen RPG, want je speelt geen echte rol in het verhaal.
Het is misschien een beetje arrogant, maar hij heeft wel gelijk.
|
|
Gast (80.61.41.xxx)
op 14-05-2010 om 14:04
|
Ik vond beide games goed maar FF blijft voor mij nummer 1:
FF verhaal was beter die van ME nog al saai eigenlijk.
FF gfx waren beter
FF characters waren beter die van ME kwamen nog al levenloos over.
Dus mijn voorkeur gaat naar FF en ik denk dat ze gewoon jaloers zijn FF is altijd al koning geweest in RPG.
|
|
Digital Knight
op 14-05-2010 om 14:42
[Niv: 12 / Exp: 600]
|
Hmmm matig stukje text die eigenlijk vrij niets zeggend is op het moment !
Er wordt voor een quote gekozen die duidelijk uit een groter interview met een medewerker van bioware komt.Wie dit is wordt op dit moment niet vermeld, en ik welke context dit is gezegd ook niet.
Ik zie het zo : (J)RPGs zijn RPGs die volgens een klassiek concept zijn opgezet, en zich voornamelijk focussen op de evolutie van je hoofdpersonage (skills unlocken en upgraden)
Tevens mikken (J)RPGs zich vaak op het vergaren va n zelfkennis over het karakter.
(W)RPGs en hebben de grenzen binnen het genre aardig opgeschoven. In WRPGs speel je vaak een karakter waar je zelf heel veel controle over hebt, en deze heeft vaak ook een uitgebreid canon verleden binnen de wereld waar de RPG zich afspeelt. Maar ook hier ligt de focus vooral op het evolueren van je karakter, maar een groot verschil is dat keuzes in (W)RPGs een veel grotere impact maken op de spelwereld dan in (J)RPGs, die vaak een veel gescripter pad volgen.
Dus ten dele ben ik het eens met de medewerker van Bioware, ik vind het alleen jammer dat ik niet de volledige context van het artikel heb kunnen terug vinden.
Gewijzigd door Digital Knight op 14-05-2010 om 14:42
|
|
SCRAP
op 14-05-2010 om 15:22
[Niv: 22 / Exp: 1102]
|
Dus als een 'gast' het verhaal van Mass Effect saai vindt, dan is het geen RPG... Dat is de conclusie van enkele gastjes hier. Klinkt logisch.
Ik vind het verhaal van Mass Effect niet saai en daarnaast vind ik het mooier dan FF. Is het nu voor mijn beleving wel een RPG? Geredeneerd volgens deze zelfde onlogische logica.
Nogmaals, so what welk labeltje je er aan hangt. Als het maar goede games zijn en dat zijn het beiden.
|
|
00fabian7
op 14-05-2010 om 19:41
[Niv: 38 / Exp: 1914]
|
@Digital Knight http://www.strategyinformer.com/pc/starwarstheoldrepublic/interview.html daar staat het interview, of klik anders op ''bron'' rechts boven het artikel.
Ben het verder totaal eens met Digital Knight
Eveneens kan ik mij zowel niet als wel vinden in deze uitspraak van Bioware.
Hoewel deze quote zo idd nogal arrogant overkomt ja.
Gewijzigd door 00fabian7 op 14-05-2010 om 19:42
|
|
Gast (83.134.81.xxx)
op 15-05-2010 om 14:04
|
Dit is gewoon bullshit....Final Fantasy 13 is zeker en vast een Role Playing Game. Gewoon jaloezie dunkt mij .
|
|
Gast (84.28.2.xxx)
op 16-05-2010 om 16:40
|
ik als grote ff fan vonf ff13 een enorme telleurstelling.. mass effect 2 vond ik beter. en ik heb overigens ook meer plezier beleefd aan dragon age.
tijd voor SE om teru te slaan met een betere ff de volgende keer. Gewoon weer lekker back to basics. :)
|
|
Gast (81.207.19.xxx)
op 17-05-2010 om 13:56
|
Op consoles ben ik helemaal klaar met JRPG's. Op Eternal Sonata na en een vermeende ToV voor de PS3, is er geen enkel JRPG meer wat me kan bekoren. Star Ocean is schijt lelijk en FFXIII is gewoon bout qua gameplay en verhaal. Het JRPG genre is wat mij betreft gestorven met de PS2 en enkel nog een beetje interessant op de handhelds.
|
|
Gast (81.207.19.xxx)
op 17-05-2010 om 13:58
|
En inderdaad D je hebt gelijk, ze bedoelen character development mee, wederom lekker slecht vertaald gamed. Je karakter kun je niet ontwikkelen dmv EXP of wat dan ook, behalve dat stomme crystarium grid en dat bepaald het spel ook nog eens wanneer je daarmee verder mag.
|
|
Gast (81.207.19.xxx)
op 17-05-2010 om 14:02
|
FFXIII is gewoon voor de 3fixme publiek ontwikkeld, lekker simpel, een compleet dom RPG.
|
|
Gast (77.249.219.xxx)
op 17-05-2010 om 21:18
|
Mass Effect is een RPG.
|
|
Gast (77.249.219.xxx)
op 17-05-2010 om 21:18
|
Dus niet.
|
|
Pagina:
1
|
2
|
3
|
|
|
|