Ontwikkelaar Volition kennen we onder andere van Saints Row 1 en 2, waarbij ze het ook voor elkaar kregen om co-op in deze wereld te integreren. In een gesprek geven ze echter aan dat dit zeker niet makkelijk is.
David Bowring is de designer achter onder andere Red Faction: Guerilla en Saint's Row 2. Gedurende de GDC gaf hij een speech, getiteld "Co-Operative Design for Open World Games", waarin hij ontwikkelaars waarschuwt die co-op in een sandbox game willen integreren. Sterker nog, hij denkt dat ze 'veel pijn zullen hebben en veel zullen lijden'.
In een uitleg geeft Bowring aan dat 37 procent van de bugs in Saint's Row 2 in de co-op zaten. Ontwikkelaars moeten in gedachte houden dat ieder systeem dat ze ontwikkelen vriendelijk moet zijn voor co-op en dat ieder systeem dat ze aanraken deze co-op ook weer kan verbreken. Creëer je een titel zonder deze gedachte, dan zal je tegen vele bugs aan lopen.
Natuurlijk kun je je nu afvragen waarom je, na de bovenstaande waarschuwing, nog wel een co-op in je game wil hebben. Bowring benadrukt echter ook de voordelen, zo hebben gamers die Saints Row 2 in co-op hebben gespeeld meer tijd in de titel gestoken. De toevoeging van een multiplayer, wat bijvoorbeeld een co-op kan zijn, zorgt er verder voor dat mensen sociaal gebonden worden aan de titel en er tevens meer tijd in zullen steken.
|