Shooters zijn er genoeg deze generatie, dat is zeker. Toch probeert elke shooter zijn eigen inbreng in het genre mee te nemen. De ene game lukt dit beter dan de andere. BioShock slaagde er in 2007 heel behoorlijk in om als een frisse shooter uit de hoek te komen. Metro 2033 kon dat ook wel eens gaan doen.
Metro 2033 is een shooter gebaseerd op een Russisch boek van Dmitry Glukhovskiy. Het verhaal gaat over het leven van de inwoners van de metrotunnels van Moskou in de toekomst. In 2013 heeft er een enorme ramp plaatsgevonden waardoor het leven op het oppervlak van de Aarde niet meer mogelijk is. Om te overleven zijn de bewoners van Moskou het uitgebreide metronetwerk van die stad ingevlucht. Het bijzondere aan een deel van het metronetwerk van Moskou is dat het in het echt ook zo ontworpen is dat mensen erin kunnen overleven als er sprake is van een nucleaire ramp of explosie in of rond de stad. Veel ruimte is er niet, maar alles is beter dan doodgaan op het Aardoppervlak.
Games gebaseerd op literatuur, we hebben het vaker gezien. Dante’s Inferno verscheen al eerder, welke heel (heel) losjes gebaseerd was op La Divina Commedia van dichter Dante Alighieri. Meer in het straatje van Metro 2033 was de game S.T.A.L.K.E.R., die ook gebaseerd was op een Russisch boek. De gelijkenis met S.T.A.L.K.E.R. houdt daar echter niet op. Veel mensen die werkten aan S.T.A.L.K.E.R. zijn onder de ontwikkelaar 4A Games bezig aan Metro 2033, dat op 19 maart op de PC en Xbox 360 zal verschijnen. Wat gameplay betreft lijkt Metro 2033 niet echt op S.T.A.L.K.E.R. aangezien er in Metro 2033 veel aandacht wordt gegeven aan verhaal, personages en sfeer.
In Metro 2033 speel je met één van de bewoners van het ondergrondse metrosysteem, Artyom. Hij woont in een rustig deel van het systeem. Echter is het niet overal even rustig en vredig. Verschillende partijen (hardcore communisten, nazi’s) en een groep genaamd The Dark Ones vormen een grote bedreiging voor het vreedzame deel van de ondergrondse gemeenschap. De dreiging wordt steeds groter en het is Artyoms taak om de veiligheid te waarborgen. Dit leidt ertoe dat hij op pad moet naar verschillende stations in het systeem om zo de verschillende groepen te bevechten. Tijdens zijn reis zal Artyom verschillende keuzes moeten maken die effect hebben op het uiteindelijke verloop van het verhaal.
Metro 2033 doet wat denken aan BioShock als je kijkt naar de presentatie van de game. De game probeert een beangstigende, benauwende sfeer weer te geven. De game is erg donker en de dreiging is aanwezig op elke hoek van elke tunnel. Of het uiteindelijk de impact zal geven die BioShock creëerde ligt er volledig aan of Metro2033 een spannende sfeer aan weet te houden gedurende de uren dat je de game speelt. Hiervoor heeft de game voldoende unieke momenten nodig. Urenlang ronddolen in dezelfde tunnels gaat natuurlijk een keer vervelen. De ontwikkelaar heeft inmiddels al duidelijk gemaakt dat dit in ieder geval niet zo zal zijn: er zullen bijvoorbeeld momenten zijn dat je in treinkarretjes zit en vijanden van je afschiet. Ook maak je uiteindelijk de reis naar buiten en zie je wat er boven de grond van de stad Moskou over is.
Simpelweg wat vijanden doodschieten zou van Metro 2033 ook geen boeiende game maken. Daarom hebben ze wat elementen bedacht die Metro2033 spannend en origineel moeten maken. Als eerst is er het wapen- en ammosysteem. Wapens zijn er in twee categoriën. Allereerst de wapens die gemaakt zijn vóór ‘de grote knal’. Deze wapens zijn krachtiger en hebben betere ammotypes. De wapens die onder de grond gemaakt zijn hebben minder kracht, maar zijn voordeliger en hebben voldoende ammunitie. De afweging die je in de game moet maken zit hem dus in het type wapens dat je wil gebruiken. De keuze wordt moeilijker gemaakt door de waarde die ammunitie heeft gekregen in de game. Van ammunitie kun je namelijk nieuwe dingen kopen. Bovengronds gemaakte ammunitie is krachtiger, maar levert ook meer op als je het verkoopt. Gasmaskers voegen een tweede stuk spanning aan de game toe. Zonder gasmasker heb je geen overlevingskansen boven de grond dus je moet zuinig zijn op je gasmasker en de lucht die er in zit. Deze elementen lijken de game iets unieks te brengen, maar de uitwerking moet natuurlijk ook goed zijn. Dit zullen we merken in de uiteindelijke game.
Mooie graphics, een sterke sfeer, wat originele gameplay-elementen en een sterk verhaal gebaseerd op een roman: een game kan een slechtere basis hebben. Of Metro 2033 uiteindelijk een topper wordt hangt ervan af of de gameplay-elementen uiteindelijk goed werken, de combat leuk blijft en het verhaal en de sfeer genoeg afwisseling weten te bieden om interessant te blijven. Als dit het geval blijkt, dan zou Metro 2033 wel eens een stiekeme topper kunnen worden. Op 19 maart weten of dit zo is.
|