Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXbox ScarlettAppMisc    
17 November 2019 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
16 November 2019 
(0) 
(0) 
15 November 2019 
(0) 
(1) 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 November 2019 
(0) 
(0) 
(4) 
(3) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(5) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 November 2019 
(2) 
(0) 
(2) 
(7) 
(0) 
(0) 
(1) 
12 November 2019 
(7) 
(5) 
(3) 
(7) 
(4) 
(3) 
11 November 2019 
(4) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
(0) 
(0) 
10 November 2019 
(10) 
(5) 
(4) 
(0) 
09 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(3) 
08 November 2019 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
07 November 2019 
(17) 
(3) 
(0) 
(16) 
(0) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 November 2019 
(5) 
(4) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 November 2019 
(0) 
(0) 
(5) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
04 November 2019 
(5) 
(4) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
03 November 2019 
(7) 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 November 2019 
(0) 
(0) 
01 November 2019 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
[E3] De persconferentie van EA
Review:

Katamari Forever


Door Joni Philips op 25-09-2009 om 08:16
Bron: Gamed

Op de PlayStation 2 en de PlayStation Portable is Katamari Damacy reeds jaren populair, en nu maakt de serie ook de overstap naar de PlayStation 3 met Katamari Forever. Is Katamari nog altijd even leuk of komt er slijt op de formule?

In Katamari Forever keren de King of All Cosmos en zijn zoon, de Prince, natuurlijk opnieuw terug. In deze game heeft de King of All Cosmos zijn geheugen verloren. Nu beleeft hij via flashbacks allerlei oude en nieuwe levels opnieuw. Ondertussen hebben de Prince en zijn neefjes een RoboKing gemaakt die terreur veroorzaakt in het universum en verschillende sterren vernietigt. Hierdoor moet de Prince aan de slag op allerlei planeten om nieuwe sterren te vormen. De game bestaat dus uit een mix van oude en nieuwe levels. De King of All Cosmos levels hebben echter een nieuwe kleurloze stijl gekregen waardoor het zeker geen 1-1 overzetting lijkt. Jij brengt de kleur terug in deze levels door te rollen. Het verhaal zelf is natuurlijk weer compleet melig, maar dat is dan ook weer typisch Katamari. Een groots verhaal moet je nu eenmaal niet verwachten, het is gewoon een excuus om weer Katamari te gaan rollen.

Dat rollen is in ieder geval nog altijd hetzelfde. Met de linker en de rechter analoge stick bestuur je de Prince die de Katamari bestuurt. Door beide sticks tegelijk te gebruiken, ga je vooruit, achteruit en dergelijke met de Katamari. Als je maar één stick gebruikt, beweeg je de Prince rond de Katamari wat zeer traag verloopt. Alle bewegingen uit voorgaande delen zijn overgenomen, maar er zijn ook nieuwkomers. Je kunt nu de Prince Hop doen waarmee je omhoog springt. Hiervoor kun je de Sixaxis of de R2 schouderknop gebruiken, waarbij je keuze snel zal vallen op de schouderknop. De Sixaxis beweging lijkt namelijk niet echt vlot overgezet te worden. Dat gevoel zul je eigenlijk vaker krijgen, wat je soms al in de menu's zult merken. Je zal er geen missies door verliezen, maar het kon duidelijk strakker qua besturing. Die ongemakken zul je echter snel vergeten eens je aan het rollen bent.


In verschillende levels zul je beginnen met een kleine Katamari, een soort kleverige bal waarmee je door je level rolt. Onderweg rol je kleinere items op waardoor jouw Katamari groter wordt waardoor je weer grotere items kunt oprollen. Op deze manier rol je door tot je Katamari groot genoeg is. In de meeste RoboKing levels moet je simpelweg binnen de tijd een bepaalde grootte bereiken, maar andere levels hebben meer specifieke doelen en die zijn spijtig genoeg niet altijd even duidelijk. In een bepaalde level moet je bijvoorbeeld zoveel mogelijk constellaties (sterrenstelsels) op te rollen, maar op welke manier moet je dat verstaan als je gewoon rond rolt in een tuin? Uiteindelijk is dat kwestie van goed geluk. Zelfs als het doel duidelijk is, loopt het niet altijd even goed. In een King of All Cosmos level moet je bijvoorbeeld honderden vuurvliegjes verzamelen en daarna iemand oprollen, maar het level is te donker en je vindt de persoon moeilijk terug.

Katamari Forever is dus zeker niet probleemvrij, maar tegelijk is het zo'n game die je blijft spelen. Eens je verslaafd bent aan Katamari, kun je moeilijk stoppen en dat is weer het briljante aan de formule. De besturing werkt niet mee, je doel is niet altijd duidelijk en de camera strubbelt vaak tegen. Eender welke andere game had nu de kast ingevlogen, maar bij Katamari zit je te denken: 'kan ik nog snel een level doen?' wat komt door de gekke gameplay die ondersteund wordt door al de even gekke graphics en geluiden. De offline multiplayer (in tegenstelling tot Beautiful Katamari is er geen online multiplayer) zorgt hier ook deels voor, maar het herspelen wordt vooral bevorderd door het feit dat je scores kunt krijgen die je steeds moet verbeteren. Er zijn ook enkele extra gameplaymodes zoals Classic en Eternal die je vrijspeelt na het uitspelen van de game. Classic biedt je de originele gameplay en Eternal haalt de tijdslimiet weg.

Qua geluid is Katamari Forever weinig veranderd ten opzichte van de vorige delen en dat is zeker een pluspunt. De soundtrack bestaat opnieuw uit die typische Japanse deuntjes die sinds de originele Katamari Damacy gebruikt worden. Je hoort dus onverstaanbare stemmen met op de achtergrond gekke geluidseffecten. Katamari Nah-Nah is bijvoorbeeld een nummer dat bestaat uit iemand die Nah-Nah zingt terwijl je allerlei geluidseffecten hoort. Op het eerste zicht zou je dan denken dat de muziek waardeloos is, maar het past zeer goed bij de game en je wordt er echt vrolijk van. Die onverstaanbare stemmen worden ook doorgetrokken naar de verschillende filmpjes met de JumboMen. Spijtig genoeg zijn de hoofdpersonages zelf 'stom' wat betekent dat je in hun geval geen stemmen hoort. Buiten de muziek hoor je ook nog de nodige geluidseffecten tijdens het spelen om aan te geven of je een item hebt opgeraapt of niet.


Grafisch heeft Katamari Forever een HD upgrade gekregen, maar eigenlijk ziet de game er nog praktisch identiek hetzelfde uit als zijn voorgangers. De Katamari stijl heeft dat echter niet nodig want de getekende stijl kun je niet echt mooier maken. Mooier kon de game dus niet, maar anders wel. De game gebruikt nu enkele verschillende grafische stijlen zoals de kleurloze levels van de King of All Cosmos, waardoor de game toch kan schitteren. Desondanks zijn er nog enkele punten die Namco heeft genegeerd, namelijk de slowdown en de pop-up. Op drukke momenten durft de game wel eens te vertragen, wat qua gameplay eigenlijk geen effect heeft aangezien je in deze game nergens delicate bewegingen moet uitvoeren. Meer storend is de pop-up waardoor kleinere objecten pas op het laatste moment verschijnen. Deze objecten moet je juist zo snel mogelijk zien want je hebt ze nodig. Het is dan ook spijtig dat deze net de meeste last ondervinden van dit fenomeen. De rest van de omgeving wordt namelijk perfect ingeladen.

We hebben dus veel kritiek, maar toch blijft de game leuk om spelen. Katamari Forever is een game die bedoeld is als tribuut aan de Katamari serie en op dat vlak is Forever zeker geslaagd. Het rollen is nog altijd even leuk als in de vorige delen en ondanks het feit dat veel levels al voorkwamen in We Love Katamari en Beautiful Katamari, blijft het spelen leuk. Het probleem is echter dat Katamari Forever nog altijd dezelfde problemen heeft als zijn voorgangers. De camera en de besturing moeten eindelijk aangepakt worden, maar deze zie je snel door de gaten als je beseft dat Katamari Forever de meest uitgebreide Katamari ervaring is die je kunt kopen. De game vernieuwt de Katamari formule amper, maar is eerder een tribuut aan de serie en is daardoor weer de moeite voor iedereen die sinds We Love Katamari of Me & My Katamari geen Katamari game meer heeft aangeraakt. En na deze Katamari Forever is het tijd om de franchise enkele jaren in de koelkast te steken!
Beoordeling
Gameplay   70
Sound   85
Graphics   70
Replay   85

Katamari´s rollen is ook op de PlayStation 3 een plezier.
78


08:29  Final Fantasy XIII toont gameplaybeelden
08:15  Virtual Console - Week 119
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Wazzim op 25-09-2009 om 18:02 [Niv: 139 / Exp: 6951]
hmmm...

deone11 op 25-09-2009 om 18:34 [Niv: 4 / Exp: 225]
niets voor mij

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Katamari Forever
Type:
Game
Releasedatum:
18-09-2009
Ontwikkelaar:
Bandai Namco
Uitgever:
Bandai Namco
Media:








Meer media