Feature: Wij? Bevooroordeeld?
Door Martijn Steinpatz op 21-03-2009 om 15:28
|
Bron: Gamed
|
Resident Evil 5 veroorzaakte in een jaar ontzettend veel rumoer over vermeend racisme, gebrek aan horror en zelfs het gebrek aan Resident Evil. De discussies leverden interessante vraagstukken op, die ik de komende weken wil behandelen. RE5 staat centraal, maar het gaat veel dieper dan alleen de game. Vandaag het eerste deel: racisme en stereotypen.
De reden is niet racistisch maar economisch. Het grootste gedeelte van de gamemarkt ligt op drie continenten, (West-)Europa, Noord-Amerika en Azië. De eerste twee gebieden hebben weliswaar een groot aantal minderheden, de meerderheid is nog steeds blank. Om een game (of ieder ander product) te kunnen verkopen moet de consument er affiniteit mee hebben. Hoewel de tolerantie hoger ligt dan een halve eeuw geleden, spreekt een blanke held nog steeds meer aan dan iemand met een andere huidskleur. Vandaar dat Laura Cruz Lara Croft werd. Latina’s zijn ‘sexy’ maar een Britse is vertrouwelijker.
Voor minderheden klinkt dit wellicht beknepen en wellicht toch racistisch, maar dit soort verwachtingspatronen zijn niet alleen in de game-industrie te vinden. De sportwereld stikt er bijvoorbeeld van. Ajax staat voor mooi voetbal, Feyenoord en Utrecht voor hard werken. Vraag een Europeaan naar een Amerikaan en je krijgt snel ‘dik, dom en oorlogzuchtig’ te horen. Andersom is het ‘oud, elitair en laf’. Arabische tv-zenders overspoelen je met Zionistische en Amerikaanse complotten tegen het Midden-Oosten. Iedereen heeft een vast wereldbeeld waar vaak moeilijk aan te toornen blijkt.

Daarom is het ook niet makkelijk om dit soort problemen aan de kaak te stellen. Zoals N’Gai Croal zelf toegeeft: een discussie over ras is een hele moeilijke. Daar branden de meeste mensen zich liever niet aan – laat staan een gamer die dit soort vraagstukken als een aanval op zijn hobby ziet. Velen zagen zelfs het probleem niet van de Resident Evil 5 trailer. Iedereen kon toch zien dat die mensen bezeten zijn door plaga parasieten? Dat iedereen die niet bekend is met de serie hele andere gedachten over dat filmpje konden hebben, drong tot weinigen door. Ook ik moest een jaar na het zien van de trailer Croal gelijk geven: het had anders gekund.
Er gaan stemmen op om dit probleem op een confronterende manier aan te pakken. Als spellen inderdaad kunst zijn, zouden developers dan geen harde statements moeten maken? Helaas werken zulke boodschappen averechts of helemaal niet. Ubisoft probeerde met Far Cry 2 de zinloosheid van oorlog aan te tonen. Dat lukte bij mij, maar dan op de verkeerde manier. De game werd zo eentonig, dat ik er het liefst de brui aan wilde geven. Fallout 3 zit vol met boodschappen, maar iedereen zal meer bezig zijn geweest de omgeving af te stropen naar buit dan er serieus veel aandacht aan te besteden.
Daar komt bij dat games altijd een vlucht uit de realiteit zijn geweest. Voor moeilijk verteerbare vraagstukken als ras en discriminatie is vaak gewoon geen of een hele beperkte plaats. Het is al ontiegelijk moeilijk om in Ninja Gaiden II in leven te blijven. Laat staan dat je dan ook nog - bij wijze van spreken - aandacht zou moeten geven aan de rechten van demonen op een vreedzaam leven bestaan. Mensen willen niet ‘hard’ geconfronteerd worden met de gruwelijkheid of onrechtvaardigheid van het bestaan. Confronterende tegendraadse boeken verkopen ook niet goed. Tenzij de waan van de dag erom vraagt.
Mensen kunnen wel veranderen, de stereotypen van vandaag de dag zijn een stuk genuanceerder dan jaren geleden, maar het zal niet plotseling gaan. Waarom was 2007 zo’n succesvol jaar voor innovatieve First Person Shooters? Omdat iedereen, na jaren dezelfde soort shooter te hebben gespeeld, toe was aan iets nieuws. Als de consument dezelfde stereotypen zat is, vraagt hij vanzelf voor meer diepgang en haken de developers daar zo op in. Een duwtje in de goede richting helpt zeker, maar de klant bepaalt nog steeds hoe hard die duw zal zijn.

Het is geen bevredigend antwoord, maar na een week filosoferen kan ik op geen betere komen. Anderzijds, vergelijk de schranzende en simpele Samoaan King Hippo (Mike Tyson’s Punch Out) eens met de intelligente en sympathieke Alyx Vance of Sheva Alomar en je kan niet beweren dat we zijn stil blijven staan. Uiteindelijk is de Westerse samenleving open en geïnteresseerd genoeg om andere culturen een plaatsje te geven, maar dit soort dingen zullen nooit hals over kop gaan – hoe graag we het ook zouden willen.
Toch zijn we met Resident Evil 5 weer een stapje verder. De trailer leverde discussie en interessante meningen op, waar developers wellicht meer aandacht aan stereotypen zullen besteden. Ook kwam Capcom met een aardig uitgewerkt karakter uit Afrika – en dat was tot nu toe een zeldzaamheid. Nu is het enkel wachten tot de eerste zwarte man in Silent Hill psychologisch uit elkaar wordt getrokken – en niet als een Chris Rock er door heen banjert. Wellicht komt die dag sneller dan we denken.
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
16:33 Wormen komen volgende week
15:21 Call of Duty: World at War in opspraak
|
Reacties (29) |
|
Pagina:
1
|
2
|
|
Gast (195.240.11.xxx)
op 21-03-2009 om 16:13
|
'Arabische tv-zenders overspoelen je met Zionistische en Amerikaanse complotten tegen het Midden-Oosten.' - Citaat
Elke blinde drol kan zien dat dát onomstotelijk waar is.
|
|
drieske
op 21-03-2009 om 17:08
[Niv: 10 / Exp: 477]
|
ik ga eens iets schokkends zeggen!!! er komen zwarte mensen voor in RE5 omdat... het zich in afrika afspeeld, dat schokt ons dat er daar mensen met een donkere huidskleur wonen,
|
|
Gast (213.84.151.xxx)
op 21-03-2009 om 18:45
|
Zodra er IETS aan de hand is met moslims negers of iets wat als racisme kan worden beschouwt staat de wereld op zen kop -.-.
Ik zag laatst bijvoorbeeld een aflevering van SouthPark die daar over ging. Er was een aflevering met Mohammed erin bij Family Guy. Dus stond heel South Park op zen kop en zag je nieuws beelden waar je pissige moslims enzo ziet. In een aflevering knalt Jezus de kerstman neer ofzo. En dan hoor je er niks over :S.
|
|
360spin!
op 21-03-2009 om 19:46
[Niv: 63 / Exp: 3149]
|
Zou dat misschien komen omdat we weten dat het van blanke mensen afkomstig is (over dat South Park gebeuren)?? Misschien reageren we wel anders als een soortgelijk programma dat bijv. in Arabisch gebied gemaakt is dat soort dingen bevat over blanken  Je weet maar nooit.
Gewijzigd door 360spin! op 21-03-2009 om 19:46
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 21-03-2009 om 19:50
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
Ik geloof dat de meeste blanken iets te politiek correct willen zijn en daarom alles wat iets zegt over een andere godsdienst al als negatief ziet. The Passion of the Christ bijvoorbeeld werd door heel Amerika als anti-zionistisch bestempeld.
|
|
endwar
op 21-03-2009 om 19:50
[Niv: 16 / Exp: 808]
|
ik heb Resident Evil 5 op demo vet
|
|
Gast (77.249.135.xxx)
op 21-03-2009 om 20:43
|
Ik ben Resident Evil 5 op dit moment aan het spelen en hij bevalt me prima.
|
|
Jelle Havermans
op 21-03-2009 om 21:33
[Niv: 103 / Exp: 5158]
|
mooi stukje  , persoonlijk vind ik het prachtig als films, games of boeken de harde realiteit van de wereld weergeven, in de manier dat mensen er echt van geschokt zijn. Dat betekent dat de game een psychologische kracht heeft, die niet zo vaak voorkomt. Zo werd ik geraakt door het killen van Andrew ryan in Bioshock maar ook door de groffe intro van World at War.
Die Intro die de stomme roze kutwolk van volwassenen en christenen (..vrede en aardig zijn, dat zijn de moralen die je leert op de basischool..)
verpulvert en o.a kinderen laat zien hoe het echt zit. En niet hoe het ZOU MOETEN zitten.
Ik denk dat de wereld daar meer van leert (bijv. zodat we een 3e wereld oorlog kunnen voorkomen) dan dat we dat soort onderwerpen verzwijgen. (JA NEGERS ZIJN JAREN LANG GEDISCRIMEERD, MAAR LEER ER MEE LEVEN!, EN NEE JODEN WERDEN NIET ''geececuteerd"" MAAR WERDEN OP GROFFE EN ZEIKE MANIER AFGESLACHT!)
Maar waarschijnlijk word mijn bovenstaande tekst niet eens begrepen door de gemiddelde gamer, die gewoon een toffe game wil spelen, negers of niet.
Gewijzigd door Jelle Havermans op 21-03-2009 om 21:34
|
|
Gast (81.11.205.xxx)
op 21-03-2009 om 21:42
|
Negers mogen blanken afknallen in games.
Meestal zijn het altijd blanken in horror-games is dat dan ook racisme?
Btw moslims zijn pas de grootste racisten die er zijn, en de eerste die klagen dat een ander racist is.
Zet een moslim tegenover een jood en je hebt het bewijs.
|
|
Gast (77.251.192.xxx)
op 21-03-2009 om 22:21
|
Ongelofelijk hoeveel reclame er wordt gemaakt voor de moslims, hahaha!
Dit is super, zogenaamd moslims haten maar overal waar ik kom wordt er over moslims gepraat.
Ik zou zeggen, ga zo door! :P
Trouwens, moslims zijn geen racisten, hoe kom je DAAR nou weer aan? :?
|
|
Gast (84.195.109.xxx)
op 21-03-2009 om 22:52
|
Ach, zelfs al speelde de makers van deze game in op stereotypen... who cares? Als ze dat al deden, dan is dat voor één reden en dat is omdat we dat het liefste zo zien.
|
|
Joris
op 21-03-2009 om 23:13
[Niv: 60 / Exp: 3009]
|
Erg goede column! Ik hoop van harte dat games zich net als films zullen evolueren, waar inmiddels ook de meerderheid geen 'standaard blanke gespierde held' meer heeft, maar personages die moeilijk te doorgronden zijn van allerlei afkomsten en opgegroeid in allerhande milieus. Een boedhist die alles moet doen wat tegen zijn geloof in gaat om de wereld te redden in RE6? Laat maar komen, zou ik zeggen. Maar dan kom je waarschijnlijk op het punt dat games sowieso nog niet zo diep gaan. Maar naast dat, meer van deze columns graag
|
|
Zuigertje
op 22-03-2009 om 12:08
[Niv: 118 / Exp: 5884]
|
Jouw beeld over hoe het allemaal in elkaar zit is wel leuk om te lezen. Leuke column.
Moet toch even mierenneuken tho.
"De makers van Dead Space discussieerden urenlang over de identiteit van Isaac Clark en besloten hem uiteindelijk eruit te laten zien als een ‘alledaags persoon’. Die bleek wel blank te zijn, hoewel dat pas aan het einde van de game duidelijk werd."
Je ziet aan het begin van het spel al voordat hij zijn helm opdoet dat de hoofdrolspeler blank is.
|
|
P-Bwoy
op 22-03-2009 om 14:03
[Niv: 26 / Exp: 1299]
|
Haha, gamed.nl dat Eurogamer 'zwak' noemt. Het moet niet veel gekker worden...
|
|
Martijn Steinpatz
op 22-03-2009 om 14:53
[Niv: 25 / Exp: 1231]
|
P-Bwoy: Ik heb geen moeite met de reviews of de journalistiek van EG. Maar als je tijdens een hands-on zo'n ophef maakt, vervolgens ook in de reacties roept dat er nog meer controversiële dingen waren waar je niet over mag praten en tenslotte er geen woord meer over in de uiteindelijke review rept, ja, dat vind ik dat zwak.
Al besteed je er maar een alinea aan, je mag best toegeven dat je fout zat of het tegenovergestelde zeggen. Maar roep dan niet niets.
Zuigertje: Ooepsie. Je hebt gelijk. My bad.
|
|
P-Bwoy
op 22-03-2009 om 18:01
[Niv: 26 / Exp: 1299]
|
Misschien heeft het iets te maken met het feit dat Dan Whitehead de recensie niet heeft geschreven? De zaken die in die hands-on aan bod komen, komen op mij erg subjectief over. Het zijn persoonlijke impressies. En blijkbaar deelt degene die de daadwerkelijke recensie heeft geschreven die niet. Daarnaast blijkt uit de recensie dat ze wel belangrijkere aspecten van de game te bespreken hebben volgens mij.
Ik wil hier niet zitten als advocate of the EuroGamer maar ik vind het een erg kinderachtig statement van je om een beetje kritisch over te komen.
|
|
Martijn Steinpatz
op 22-03-2009 om 19:18
[Niv: 25 / Exp: 1231]
|
Dat maakt niets uit. Dan Whitehead maakte voor EG een groot statement, daar moet je als follow-up ook (al is het maar één zin) aandacht aanbesteden. Je begint een discussie. Maak hem af. Ik hoef geen knieval. Al blijven ze net zo ongerust als bij de hands-on, dat vind ik alleen maar klasse. Ga alleen niet doen alsof er nooit iets is gezegd - al heeft iemand anders hem geschreven.
Ik snap trouwens niet waarom ik kinderachtig doe. Ik bekritiseer EG op één punt, maar geef Whitehead wel gedeeltelijk gelijk over wat hij probeert te zeggen. Lijkt mij een vrij volwassen aanpak van waar het uiteindelijk over gaat: stereotypen.
|
|
Zuigertje
op 22-03-2009 om 19:37
[Niv: 118 / Exp: 5884]
|
P-Bwoy:
Je wilt nu toch niet zeggen dat een EG niet bekritiseerd mag worden door een met een lagere status (gamed.nl).
|
|
P-Bwoy
op 22-03-2009 om 19:42
[Niv: 26 / Exp: 1299]
|
Het gaat niet om gelijk of ongelijk, ik begrijp niet dat je een gehele website(en niet zomaar een website, maar de enige gamessite waar nog op een fatsoenlijk niveau wordt geschreven en gerapporteerd) "zwak" noemt omdat een recensent niet terug komt op iets wat een collega heeft geschreven. De recensent heeft ook een hands-on voor RE5 geschreven waarin hij niks zegt over het eventuele racisme, blijkbaar ziet hij het niet of is het geen punt voor hem. Moet hij dan namens zijn collega een discussie gaan afmaken? Eurogamer probeerde geen statement te maken, of een discussie te starten, het is maar een piepklein stukje in die hands-on. Jij bent degene die het is opgevallen en puur alleen omdat jij een stukje wilde schrijven over racisme in videogames en daarbij geforceerd op zoek moest naar voorbeelden. Vervolgens hebben ze geen conclusie(wat gezien de omstandigheden niet onlogisch is) en mis jij je mooie voorbeeld en uit teleurstelling noem je dat zwak. Ik noem dat niet eerlijk en kinderachtig.
Overigens een interessant dicussie en een leuk stukje.
|
|
P-Bwoy
op 22-03-2009 om 19:46
[Niv: 26 / Exp: 1299]
|
Zuigertje: in principe mag iedereen natuurlijk bekritiseren wie hij/zij wil. Maar als je er mee begint moet je wel goed nadenken waar je precies aan begint en om welke redenen. Zoals ik zeg vind ik dit niet echt slim, en duidelijk persoonlijk.
Ik denk dat je vaste EuroGamer lezer een hoop meer op gamed aan te merken heeft dan andersom. Met alle respect uiteraard. Het is natuurlijk appels met peren vergelijken. Want een site als gamed kan niet concurreren met zulke grote sites.
|
|
Zuigertje
op 22-03-2009 om 20:10
[Niv: 118 / Exp: 5884]
|
Ik ben het wel met je eens.
Maar met dit soort opmerkingen (Haha, gamed.nl dat Eurogamer 'zwak' noemt. Het moet niet veel gekker worden... ) wil je slechts een discussie uitlokken over een punt die totaal onboeiend is (blijkbaar niet voor jouw) en die niks te maken heeft de "ontopic" discussie.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 22-03-2009 om 20:30
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
< Eurogamer probeerde geen statement te maken, of een discussie te starten, het is maar een piepklein stukje in die hands-on. >
En waarmee heel het internet overhoop gezet werd. Iedereen heeft dat stuk gezien. Net omdat Eurogamer zo groot is, moeten ze op elk detail letten. Als je bij één van de grootste releases van 2009 over racisme gaat spreken wat nog altijd één van de meest shockerende dingen is vandaag de dag, dan moet je weten dat iedereen er over gaat spreken. Dat is zoals GameSpot dat Gerstmann ontslaat wegens het geven van een 6 aan K&L en dan verbaasd zijn dat het hele internet het weet.
Gewijzigd door Joni Philips op 22-03-2009 om 20:31
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 22-03-2009 om 20:49
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
En P-Bwoy, vijf alinea's in een hands-on is geen kleine stukje. 1/3 van de hands-on gaat over het racismefeit. En in een van hun latere nieuwsberichten verwijzen ze wel nog een specifiek naar het feit dat het schreven in die preview. En daarin zeggen dat ze er zeker nog op terugkomen.
Gewijzigd door Joni Philips op 22-03-2009 om 20:50
|
|
P-Bwoy
op 22-03-2009 om 23:16
[Niv: 26 / Exp: 1299]
|
Maar nu doe je alsof EuroGamer is begonnen met de hele racisme kwestie. Sinds de eerste filmpjes van RE5 sprak iedereen als over racisme! De hands-on van EG is gewoon de mening van 1 journalist, die toevallig voor EuroGamer schrijft. Dat ze(hij?) er later nog naar refereren en zeggen op terug te komen heb ik niet gezien, maar dat is waarschijnlijk gevolg van de media overflow. Maar als ik me niet vergis was deze hele discussie al lang voor de release doodgebloed, vandaar dat de recensent er waarschijnlijk geen aandacht aan heeft besteed.
Damn, het lijkt wel alsof ik voor EG werk  Zuigertje heeft gelijk, ik had moeten weten waar ik aan begon...
|
|
Pagina:
1
|
2
|
|
|
|