Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
27 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Maart 2024 
(0) 
(2) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
Avatar: Frontiers of Pandora
Crash Team Rumble
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Review:

Dragon Ball Z: Infinite World


Door Rene Groen op 21-12-2008 om 11:00
Bron: Gamed

Enkele jaren geleden heb ik de complete serie van Dragon Ball Z gekeken. Niet omdat ik een animefan ben, wel omdat ik voor Dragon Ball Z een uitzondering maakte en het nog behoorlijk tof vond ook. Om die reden heb ik ook weleens een Dragon Ball Z game aangeraakt, grote vraag is nu of Infinite World hierbij de crème de la crème, de slagroom op de appeltaart en het toetje na de maaltijd geworden is.

Het hoofdverhaal in Infinite World heet Dragon Mission. Alhier beleef je de hoofdmomenten uit Dragon Ball Z en Dragon Ball GT, denk aan de saga’s rondom Vegeta, Frieza, Cell en Buu. Dit klinkt goed in de oren voor mensen die bekend zijn met de serie, maar vormt maar weinig positiefs voor mensen die de serie niet kennen. De game gaat er bij deze mensen namelijk niet voor zorgen dat je Dragon Ball Z, dan wel Dragon Ball GT middels de game leert kennen, daarvoor is de opbouw te vaag en de uitleg te minimaal.

Dragon Mission is opgebouwd uit een map, alwaar je gevechten en minigames in selecteert. Dit alles doe je niet eenmalig, je kunt ze namelijk later nogmaals selecteren, bijvoorbeeld om meer Zeni vrij te spelen. Zeni is het betaalmiddel waarmee je in de Warrior’s Room shop extra upgrades voor je karakter kunt kopen. Groot probleem is alleen dat de minigames allesbehalve leuk zijn om te spelen. Het staat los van de gevechten en lijken er puur in verwerkt te zijn om iets meer variatie in te brengen, maar het gaat dan wel om een variatie die niet gewenst is. De ene keer moet je Bubbles (de aap) vangen, een andere keer een race langs checkpoints doen en een derde keer een quick-time event goed afronden, maar het doet je toch weer verlangen naar de gevechten.



Opvallend bij de gevechten is echter dat deze minder aanvoelen dan bij de Budokai Tenkaichi reeks. De reden hiervoor is dat enkele belangrijke elementen, denk aan Beam Struggles en Dragon Rushes, ineens compleet verdwenen zijn. Het vechten in Infinite World voelt hierdoor aan als een herhalingsoefenening, maar niet als een goede. Daar waar de nieuwkomers al niet mee kunnen in het verhaal, daar zijn ook de gevechten niet gemaakt voor mensen die nog niet eerder een Dragon Ball Z game gespeeld hebben. Zelfs op de makkelijkste moeilijkheidsgraad lijkt je tegenstander flink onder de doping te zitten en schiet deze over het veld, je van alle kanten bestokend met aanvallen.

Om enigszins mee te komen kun je, zoals eerder vermeld, extra upgrades kopen in de shop. Ook hier komt naar voren dat er maar weinig is nagedacht over de logica, de shop is namelijk gelokaliseerd in het hoofdmenu, waardoor je de game dus eerst moet verlaten om je geld uit te geven. Zelfs als je deze ondoordachte logica al wist uit te pluizen zul je nog verder moeten gaan met een zoektocht, nergens staat namelijk goed aangegeven hoe het systeem werkt, noch wat je precies met je upgrades kunt. Ben je hier toch doorheen gekomen, dan kun je de extra aangekochte vaardigheden toewijzen aan je karakter voordat je in gevecht gaat.



Naast het hoofdverhaal kun je ook nog aan de slag in Dragon Duel. Alhier vecht je met meer dan veertig karakters tegen een vriend of computer, waarbij het vechten tegen een vriend naast je op de bank waarschijnlijk nog het leukste element uit de game is. Een derde, geheime mode is Fighter’s Road, alwaar je eveneens tegen de computer moet vechten. Deze mode is vooral bedoeld voor mensen die het onderste uit de kan willen halen, hier verdien je namelijk het meeste Zeni en kun je tevens extra karakters vrijspelen, iets wat je doet door op vier maps meer dan honderd tegenstanders te verslaan.

Grafisch kan het spel vergeleken worden met de andere Dragon Ball Z games die de PlayStation 2 rijk is, waarbij het vooral een overzetting lijkt te zijn van de vorige games. De toevoeging van minigames maakt wel duidelijk dat het gat tussen de oude en nieuwe generatie wel heel groot aan het worden is, of dat de ontwikkelaar simpelweg niet de moeite heeft genomen om het spel netjes af te werken alvorens deze op de markt is gebracht. Het geluid is goed opgezet met zowel Japanse als Engelse stemmen, maar tegelijkertijd is de muziek zeer herhalend, evenals de geluidseffecten.

Infinite World is zeker geen toevoeging ten opzichte van vorige Dragon Ball Z games. De gevechten zijn afgeslankt en de toevoeging van minigames hadden ze beter achterwege kunnen laten. Mocht je toch een groot fan zijn en een PlayStation 2 in huis hebben, haal dan één van de Budokai Tenkaichi games in huis. Je hebt er meer plezier aan en zorgt niet voor enig afbreuk aan de serie die je ongetwijfeld met veel plezier hebt gekeken.
Beoordeling
Gameplay   40
Sound   55
Graphics   55
Replay   35

Slechte toevoegingen + Afgezwakte gevechten = Infinite World
44


11:09  Henry Hatsworth met soundtrack
10:59  War Rock met nieuwe maps
 Reacties (30)
 Pagina: 1 | 2
Gast (83.85.8.xxx) op 21-12-2008 om 11:45
ik ben benieuwd wat ze nu gaan doen voor ps3 en xbox 360 burst limit 2 of wellicht tenkaichi

ps4 op 21-12-2008 om 11:48 [Niv: 36 / Exp: 1799]
ik hoop dat ze een soort rpg maken

Tempt op 21-12-2008 om 12:07 [Niv: 26 / Exp: 1323]
44

Damn dat is wel heel erg laag...
Ik had meer verwacht.

Nibor op 21-12-2008 om 12:08 [Niv: 144 / Exp: 7223]
Ja inderdaad, een dragonball rpg op ps3 en 360

AmazingShikoku op 21-12-2008 om 12:26 [Niv: 129 / Exp: 6459]
Blegh dat RPG idee brengt me terug naar DBZ Sagas op de vorige generatie consoles, brr, dat was pas bagger >.<

Gast (77.166.1.xxx) op 21-12-2008 om 13:10
Ik had hem thuis ook ik zou het 1 20 geven ofzow wat 1 BAGGER game heb hem gelijk omgeruilt tegen Tenkaichi 3 die is echt vet.

MarcianoNL op 21-12-2008 om 13:14 [Niv: 217 / Exp: 10864]
In het begin leek deze heel erg leuk en goed te gaan worden zoals de nieuwe arcade versie in Japan, maar hij valt zwaar tegen. Personages hebben bijna geen emoties in de filmpjes en het is heel erg raar dat ze de vette beam-struggles eruit hebben gehaald. Mocht je nog een DBZ game voor je PS2 willen halen dan raad ik je Budokai 3 of Budokai Tenkaichi 2 aan.

Gast (81.244.23.xxx) op 21-12-2008 om 13:24
Ik ga hier helemaal niet mee akkoord. Ik vond em veel beter dan Tenkaichi 3, daar is juist bijna nix aan. Het enigste voordeel van de Tenkaichi reeks is het aantal characters, maar de meeste daarvan gebruikt toch niemand (kbedoel "Frieza Soldier"? WTF) Infinite World is een voortzetting van de oude 3 budokais en de shin budokais. Die Dragon Rush waar je het over had was er trouwens ook alleen maar in Budokai 3 en die is van 4 jaar geleden, dus echt "Vertrouwd" is dat nu ook weer niet. Kschijn me trouwens te herrineren dat bijna iedereen dat vroeger ook niet leuk vond. Dat de beam struggles weg zijn, is idd wel spijtig.

Rene Groen (Eindredacteur) op 21-12-2008 om 13:47 [Niv: 747 / Exp: 37330]
@ Gast: Ieder zijn mening, maar je weet nog altijd niet naar voren te brengen waarom deze game dan beter is. De gevechten zijn erop achteruit gegaan, de minigames voegen niets toe, grafisch is de game geen vooruitgang t.o.v. de vorige delen ... waar zit dan het voordeel?

Gast (84.82.53.xxx) op 21-12-2008 om 15:27
waar blijft DBZ online (PC/Xbox360) eigenlijk voor Europa??

Joni Philips (Eindredacteur) op 21-12-2008 om 15:29 [Niv: 1181 / Exp: 59053]
Die game is nog niet eens uit in Korea, waar hij ontwikkeld wordt. Je moet hem dus niet snel verwachten.

Gewijzigd door Joni Philips op 21-12-2008 om 15:33

Gast (84.82.53.xxx) op 21-12-2008 om 15:38
dan zijn ze lang bezig sinds 2005/2006? word vast een goede game?

Joni Philips (Eindredacteur) op 21-12-2008 om 15:45 [Niv: 1181 / Exp: 59053]
Geen idee, dat wordt afwachten.

asianck op 21-12-2008 om 16:16 [Niv: 380 / Exp: 19012]
Was te verwachten.
Imo is het, heb je er een, dan heb je ze allemaal wel gezien..

Gast (212.123.170.xxx) op 21-12-2008 om 16:25
waar blijft DBZ online (PC/Xbox360) eigenlijk voor Europa??

hahaha hij komt niet voor de 360 alleen op pc ;)

Gast (77.166.1.xxx) op 21-12-2008 om 16:43
Tot nu toe komt tie nog helenmaal niet naar europa maar aleen nog in korea. als het daar 1 succes is dan hebben we 1 kleine kans dat tie hier ook heen geport woord.

Gast (81.244.139.xxx) op 21-12-2008 om 17:54
@ Rene
Ik zie niet waar de gevechten achteruit zijn gegaan, behalve de beam struggles dan. Die overkwamen mij vroeger trouwens toch bijna nooit. De characters zijn nu veel beter ontwikkeld dan op alle voorgaande spelletjes, op Tenkaichi was bijna iedereen praktisch hetzelfde. Met de moeilijkheidsgraad heb ik geen problemen, ik heb al moeilijker vechtspelletjes gespeeld. Als je dacht dat het nu nog grafisch veel verder ging geraken, dan had je een onmogelijke droom. En wat de mini-games betreft: die met de ringen waren kut, de anderen goed wat mij betreft. Het voordeel zit in de nieuwe characters (tov de oude Budokais en de shin budokais, niet tenkaichi) en hoe dat alle characters nu veel verder uitgebouwd zijn. Ik vind de gevechten hier trouwens veel intensiever dan de tenkaichis.

Gast (84.197.177.xxx) op 21-12-2008 om 18:16
ze hebben dragonball z nu goed genoeg uitgemelkt hoor. Tijd om een echte game te maken die de naam Dragonball Z waard is.

Rene Groen (Eindredacteur) op 21-12-2008 om 20:21 [Niv: 747 / Exp: 37330]
Ik heb nog steeds niet het gevoel dat er een grote variatie is tussen de karakters, op dat gebied zie ik persoonlijk dan ook geen vooruitgang. Dat het spel lastig is zal iets persoonlijks zijn, echter verwacht ik op een Easy mode een veel makkelijkere instapdempel omdat Dragon Ball Z ook door veel niet-gamers is bekeken, en voor hun moet een game een goede instapdrempel hebben.

Betreffende de mini-games: ik vond ze allen aanvoelen als een verplichte toevoeging zodat ze de game daadwerkelijk anders konden noemen dan diens voorgangers. Op zich niets mis mee, maar zorg dan dat het goed uitgewerkt is, en dat vond ik hier absoluut niet het geval.

Ik zeg overigens niet dat ik in huidige PlayStation 2 titels nog een kwaliteit verwacht die God of War II (om maar een goede PS2 titel te noemen) voorbij gaan. Echter is de game hierbij op sommige punten gewoon afgeraffeld, inclusief de bijhorende (technische) fouten.

We verschillen dus duidelijk van mening, maar dat mag natuurlijk, hoop dat je heel veel plezier hebt aan deze titel

Gast (84.82.53.xxx) op 22-12-2008 om 15:37
Gast (212.123.170.xxx) op 21-12-2008 om 16:25
waar blijft DBZ online (PC/Xbox360) eigenlijk voor Europa??

hahaha hij komt niet voor de 360 alleen op pc ;)


Ik zag duidelijk PC/Xbox 360 staan!!

Gast (212.123.170.xxx) op 22-12-2008 om 16:10
Ik zag duidelijk PC/Xbox 360 staan!!

volgens vele sites en wikipedia niet.

Joni Philips (Eindredacteur) op 22-12-2008 om 16:21 [Niv: 1181 / Exp: 59053]
De game werd origineel voor PC en 360 aangekondigd iirc.

remco360 op 22-12-2008 om 21:58 [Niv: 4 / Exp: 200]
maar ze maken denk gewoon burst limit 2

MarcianoNL op 23-12-2008 om 15:37 [Niv: 217 / Exp: 10864]
Het zijn verschillende studio's voor DBZ online en Burst Limit.

NL_Damien1989 op 24-12-2008 om 22:27 [Niv: 0 / Exp: 6]
als je echt een totale verkrachting van de dragonball hype wilt zien dan moet je de trailer maar is kijken van de speelfilm die uit gaat komen die word zo slecht qua personages , bulma met een soort van atomic Tec-9 gun kom op man en goku met heeeeel kort haar
die dragon is gaaf gemaakt opzich maar WTF doet die in los angeles volgens de trailer dan er zijn er meerdere maar deze slaat alles
http://nl.youtube.com/watch?v=7Ig8DTdO2U4&feature=related

 Pagina: 1 | 2

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Dragon Ball Z: Infinite World
Type:
Game
Releasedatum:
05-12-2008
Ontwikkelaar:
Dimps
Uitgever:
Atari
Media:








Meer media