 |
|
Nieuws: [Upd.] 'Slechts vier procent van games maakt winst'
Door Rene Groen op 24-11-2008 om 19:27
|
Bron: Video Gaming 247
|
De totstandkoming van een game kost niet alleen veel tijd, maar ook veel geld. Eenmaal op de markt hoop je natuurlijk op grote verkopen, hetgeen genoeg geld binnen brengt om je nieuwe game van te bekostigen, maar dit is lang niet altijd het geval.
De EEDAR is een bedrijf dat onderzoek doet naar verschillende onderdelen binnen de game-industrie voor bedrijven als Ubisoft en Electronic Arts. President Geoffrey Zatkin laat weten dat deze game-industrie echter alles behalve rooskleurig is, volgens hem maakt slechts vier procent van de games die op de markt komt daadwerkelijk winst. Hij geeft ook inzicht in een ander aspect van de ontwikkeling, volgens hem gaat zo'n zestig procent van het budget voor een game op aan het herbewerken of herdesignen van het spel.
[Upd.] EEDAR heeft nu hun cijfers verduidelijkt. Bij games die effectief verschijnen maakt 20% van de games winst, maar uiteindelijk verschijnt ook maar 20% van de games. Natuurlijk is 20% van 20% 4% en daarvan komt dat cijfer dus.
|
|
|
|
19:42 Jumpgate developer: 'Ruimte is saai.'
19:24 Sony niet blij met recente geruchten?
|
Reacties (22) |
|
Pagina:
1
|
|
Gast (83.83.162.xxx)
op 22-11-2008 om 09:54
|
Die 4 procent zijn denk ik EA, Epic Games en Rockstar enz.
|
|
Gast (82.95.199.xxx)
op 22-11-2008 om 09:59
|
lijkt me sterk dat maar 4% winst maakt. Dan zou er ongeveer geen enkel gamebedrijf meer zijn.
|
|
Jelle Havermans
op 22-11-2008 om 10:26
[Niv: 103 / Exp: 5158]
|
at gast 82, indeed...
maar eigenlijk is dit niet een geheel eerlijk panel, want sommige games maken zoveel winst voor 1 bedrijf< neem guitar hero en call of duty 4> voor activision, dat de rest van de games totaal overbodig worden, maar ze wel de risico's kunnen nemen om voorzichtige projectjes of vervolgen van vergeten franchises te starten.
|
|
JasperCLA
op 22-11-2008 om 10:26
[Niv: 94 / Exp: 4675]
|
Nee echt niet
|
|
Gast (212.187.101.xxx)
op 22-11-2008 om 10:51
|
als ze in sommige games meer tijd en geld insteken hebben ze 3keer zo veel winst maar zij denken alleen maar aan lage kosten ik heb zoveel spellen gezien die zo goed konden zijn maar die gwn verneukt was net zoals alone in the dark had een mooie game kunne zijn maar er zate wat grote fouten in :9
|
|
Gast (81.92.182.xxx)
op 22-11-2008 om 11:02
|
Het is gewoon zo dat bepaalde games verschrikkelijk veel verkopen, als je naar Nintendo kijkt, games als Mario Kart, SMG en bijv Brawl zitten allemaal tussen de 8 en de 10 miljoen verkocht units. Dat levert een enorme omzet en winst op. Een niche genre zoals Bijv Metroid Prime 3 die maar 1,5 miljoen verkocht heeft waarschijnlijk verlies gedraait, dat weet ik, gezien het spel en de enorme hoeveelheid tijd die er in is gestoken wel zeker.
Echter moet je als bedrijf je markt verbreden, het moet niet te krap zoals bij Nintendo nu, gamers verlaten massaal de Wii omdat er geen core games zijn en alleen casual crap. Wat je dan beter kunt doen is bijv. 5 miljoen verlies draaien op bijv metroid prime 4 (ff als voorbeeld, bestaat natuurlijk niet) en 25 miljoen winst draaien op Super Mario Galaxy 2 die ook weer net als deel 1 10 miljoen keer verkocht wordt. Console makers maar ook andere bedrijven proberen zo een band te creeëren met gamers zodat ze sneller bij dat bedrijf of console blijven plakken want uit eindelijk koopt de meerderheid toch wel die paar games waar tientallen miljoenen op verdiend wordt en kun je die kleine verliezen wel opvangen.
|
|
BengaBenga
op 22-11-2008 om 11:53
[Niv: 27 / Exp: 1337]
|
@Gast 81.92.
Ik kan je verzekeren dat elk spel dat op de Wii een miljoen of meer verkoopt winst maakt. 1 miljoen verkocht staat ongeveer gelijk aan 20-30 miljoen dollar inkomsten (dus zo'n $20-30 gaat naar de developer+publisher).
Een gemiddeld Wii spel kost zeker geen 20 miljoen. Eerder rond de $7 miljoen. Twilight Princess wordt geschat op 15 miljoen en is Nintendo's duurste project ooit. De HD games zijn een stuk duurder om te maken, sommigen zullen zeker meer dan een miljoen moeten verkopen om winstgevend te zijn. GTAIV kostte bijv. $100 miljoen.
Ik vindt die 4% moeilijk te geloven, maar het is wel zo dat van de 20 grootste game bedrijven er maar 10 winst maken en Nintendo maakt meer winst dan alle ander bedrijven bij elkaar.
|
|
Sutefuu
op 22-11-2008 om 11:59
[Niv: 17 / Exp: 856]
|
ja, maar als je ziet hoeveel spellen er uit komen, en hoeveel daarvan toppers zijn (dat je ze iig kent) dat is maar 1 of 2 procent, niet meer (correct me if im wrong) en als die 1 of 2 procent 5x de productiekosten terugkrijgen, kunnen 20 andere spellen wel wat verlies draaien
|
|
Goof
op 22-11-2008 om 12:53
[Niv: 96 / Exp: 4804]
|
4 procent is wel heel weinig. Ik zou iets gokken van 20 procent. Slechts een klein deel van alle bedrijven gaat failliet, dus zo erg lijken deze verliezen me niet.
|
|
Joni Philips
(Eindredacteur)
op 22-11-2008 om 13:18
[Niv: 1183 / Exp: 59165]
|
@BengaBenga: En de meeste winst van Nintendo komt niet uit hun games.
@Goof: Soms gaan bedrijven ook failliet zonder veel media-aandacht.
|
|
Nibor
op 22-11-2008 om 21:30
[Niv: 144 / Exp: 7223]
|
Leuk geprobeerd maar ik weet wel beter, mijn tante werkt bij een reclamebureau en doet regelmatig reclamecampagnes voor onder andere Sony en grote gamebedrijven die in nederland willen adverteren, die bedrijven maken misschien met games maar 4% winst maar men moet ook kijken naar alles eromheen. Die winsten lopen in de miljoenen.
|
|
Gast (86.91.244.xxx)
op 23-11-2008 om 16:18
|
Wat is eromheen dan? Rockstar doet volgens mij niet veel anders dan games uitbrengen?
|
|
Goof
op 24-11-2008 om 19:30
[Niv: 96 / Exp: 4804]
|
Dus dan had ik eigenlijk toch nog goed gegokt.
|
|
Gast (94.210.83.xxx)
op 24-11-2008 om 19:35
|
[upd.2] Slechts één procent van de games maakt winst
|
|
Gast (62.195.242.xxx)
op 24-11-2008 om 19:41
|
Onzin...
|
|
Nibor
op 24-11-2008 om 19:48
[Niv: 144 / Exp: 7223]
|
aha dus die miljoenen komen dus ergens vandaan
|
|
konnichiwa
op 24-11-2008 om 19:54
[Niv: 153 / Exp: 7652]
|
Moest het toch effe herlezen amaai =p.
|
|
Jonezy
op 24-11-2008 om 20:11
[Niv: 192 / Exp: 9611]
|
Whaha vond het al zo'n raar bericht tenzij al die spelletjes op internet meegeteld werden
|
|
im2
op 24-11-2008 om 21:00
[Niv: 574 / Exp: 28719]
|
20% is eigenlijk nog best weinig, vind ik...
|
|
eehbiertje
op 25-11-2008 om 09:35
[Niv: 76 / Exp: 3825]
|
btw was het budget voor gta 4 geen 100 miljoen
|
|
Niels
op 25-11-2008 om 17:03
[Niv: 46 / Exp: 2279]
|
Tja, als de games die winst halen da miljoenen binnehalen compenseert het wel weer he... Het gebeurt toch vaker dat ze "paradepaardjes" met verlies maken maar zo wel klanten lokken voor hun andere games.
|
|
AmazingShikoku
op 26-11-2008 om 00:32
[Niv: 129 / Exp: 6459]
|
Lol als er echt maar 4% van de games winst zou maken zou de gamesindustrie wel heel onaantrekkelijk worden tenzij je meewerkt aan enorme projecten
|
|
Pagina:
1
|
|
|
|
|
|