Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
16 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juni 2025 
(0) 
13 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Juni 2025 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
10 Juni 2025 
(0) 
(0) 
09 Juni 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
06 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
05 Juni 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Nintendo Switch 2 - Welcome Tour
Gamed Gamekalender Juni 2025
The Precinct
Nintendo Switch 2 - De games
Nieuws:

Kline: 'Bioshock kon makkelijk falen'


Door Rene Groen op 24-06-2008 om 11:06
Bron: Gamasutra

Met Bioshock heeft 2K Games een game neergezet waar ze trots op kunnen zijn, toch had het even goed de andere kant op kunnen gaan, zo legt programmeur Chris Kline uit.

In 2002 bestonden de eerste plannen voor een remake van System Shcok 2. Kline was het hier echter niet mee eens, een gehele game baseren op System Shock 2 zou volgens hem geen succes zijn. De game moest onder andere op het gebied van AI gaan innoveren, de ontwikkeling kwam echter stil te liggen en werd pas twee jaar later weer opgepakt.

Toen de game weer werd opgepikt kwam een ander probleem boven drijven: hoe overtuig je uitgevers van de ontwikkeling van een sequel op een game die niet succesvol was? Dit probleem werd opgevangen door Gamespot een System Shock 2 retrospective te geven voor hun vijfjarige verjaardag, hiermee hoopten ze dat het leek alsof System Shock 2 wel degelijk een populaire game was geweest. Het doel was op dat moment nog om een System Shock 2 remake te maken waarbij de fouten uit het origineel aangepakt zouden worden.

Eén van de nieuwe plannen voor het spel was dat je als speler niet alleen op vijanden af zou gaan, maar dat vijanden ook op elkaar zouden jagen. Kline was het hier niet mee eens, de artworks van de designers draaiden namelijk teveel op de creatie van monsters en niet langer op de game zelf. Iedereen ging gedurende deze tijd ook een andere richting in met de game, het design van de 'gatherers' (later de Little Sisters) werden bijvoorbeeld vormgegeven als insecten. Het resultaat was onder andere een kikker met een fles en een hond in een rolstoel.

Het team maakte een grote sprong voorafgaande aan de E3 in 2006. Er werd eindelijk besloten dat de samenwerking van het gehele team belangrijk was en dat het gevoel van de speler centraal moest staan wanneer ze in de game zouden stappen. Helaas was het veranderde concept niet genoeg om de interesse van gamers te krijgen, de marketing werd vervolgens dan ook omgegooid en er werd besloten om de game meer als shooter te presenteren. Hoewel het team en de game verder exact hetzelfde waren wist het dit keer wel de interesse van gamers te trekken.

Ondanks de interesse moest er nog steeds een grote implementatie van elementen plaatsvinden. Het geld versus Adam principe, de mechaniek van het opslaan, de aanmoediging om plasmids te gebruiken, de balans in de game, de framerate en zelfs het script: veel ontbrak er nog.

Kline verteld nu dat het hele proces Bioshock gemaakt heeft tot wat het nu is. Voortdurend je eigen spel omgooien en releasedata verschuiven zijn de succesfactoren voor wat Bioshock uiteindelijk geworden is, een goede les die Kline graag aan wil houden voor volgende games.


11:09  Halo boek niet alleen te lezen
11:00  Meer Inazuma Eleven scans
 Reacties (12)
 Pagina: 1
Gast (57.67.153.xxx) op 24-06-2008 om 11:16
Een hond in een rolstoel, jammer dat ze die niet er
in hebben gelaten

GekooktEi op 24-06-2008 om 12:13 [Niv: 483 / Exp: 24134]
inderdaad jammer

im2 op 24-06-2008 om 12:32 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Ik wist niet dat ze van zo ver kwamen. Maar wat was het vroeger dan als het geen shooter was?

Rene Groen (Eindredacteur) op 24-06-2008 om 12:43 [Niv: 752 / Exp: 37605]
Waarschijnlijk was het al een shooter, maar hebben ze de nadruk op andere elementen gelegd.

Robert op 24-06-2008 om 13:05 [Niv: 206 / Exp: 10294]
System Shcok = System Shock*

ik heb sys shock eigenlijk nooit gespeeld maar het schijnt bijna het zelfde te zijn, iemand met ervaring hier??

Gast (57.67.153.xxx) op 24-06-2008 om 13:16
^^^
Ja ik heb System Shock 1 en 2 gespeeld. Het is vrij soortgelijk qua gameplay.

Gast (82.94.134.xxx) op 24-06-2008 om 13:40
Bioshock heeft mij niet kunnen sidderen, weet niet waarom. :'( had eigenlijk best iets moois verwacht, natuurlijk het is voor velen een topgame maar het heeft mij niet kunnen bekoren.. Misschien moet ik maar eens even doorbijten.

MarcianoNL op 24-06-2008 om 14:52 [Niv: 217 / Exp: 10864]
Ik vond Bioshock ook niet echt geweldig toen ik de demo speelde was ik echt enorm enthosiast omdat ik dacht dat het echt heel mooi en filmisch was maar ik vond het een gewone shooter met wat krachten (dat stuk dat je in het water licht met al dat vuur om je heen was echt geweldig, dacht dat het een filmpje was )

Gast (82.168.240.xxx) op 24-06-2008 om 16:34
Beide System Shock titels waren wel gaaf, maar wel flink moeilijker dan BioShock vond ik. Je leven hing daar altijd aan een zijden draadje.

spartans op 24-06-2008 om 18:01 [Niv: 205 / Exp: 10270]
ja want bioshock is gewoon een gruwelijke game.

JasperCLA op 24-06-2008 om 23:49 [Niv: 94 / Exp: 4675]
Bieshock heeft mij ook nooit kunnen overtuigen omdat ik graag slaap 's nachts denk ik. Dan heb ik liever de gedachten om een ziekenhuis in te stappen en daar iedereen hun hersenen over de vloer heen te dweilen(GTA IV, mijn manier van spelen na de 100%) dan achterna gezeten te worden door een akelig klein meisje.


Gast (80.201.4.xxx) op 25-06-2008 om 16:35
nou vindt het een overhyped spel en was zeker zijn geld niet waard, gekocht en na een week weer de deur uit.

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Bioshock
Type:
Game
Releasedatum:
17-10-2008
Ontwikkelaar:
Irrational Games
Uitgever:
Take Two Interactive Benelux
Media:








Meer media