Recent mochten Valentino en ik de spellen die Codemasters in 2008 voor ons in petto heeft, bekijken. Na de presentatie van praktisch al hun 2008 games hadden ze er nog eentje over. Noem het maar de kers op de taart.
Na een serieuze wandeling door de levende stad met spelende kinderen, werkende mannen, pratende vrouwen, et cetera werd doorgespoeld naar de gevechten in de arena. Jason moet in deze arena drie gevechten winnen en alleen dan zullen de mensen zijn verhaal geloven. In het eerste gevecht word je vergezeld door een handelaar die ook mee moet vechten om zijn onschuld te bewijzen. Voor dat het grote gevecht begint kan je met deze handelaar een praatje maken en hem zeggen hoe hij het best moet vechten om te overleven. Afhankelijk van je antwoord en hoe goed je hem verdedigt tijdens het vechten zelf, zal hij sterven of overleven. Wat dan weer een bepaalde invloed zal hebben op het verhaal.
Het vechten zelf kan je het best vergelijken met God of War, maar dan grauwer en realistischer. Jason draagt een schild, een speer en een soort van knuppel. Mensen die houden van bloed zullen erg tevreden zijn met Rise of The Argonauts. Zo kan je vijanden hun hoofd vermorzelen met je bijl, lichamen doormidden hakken of zelfs alleen een arm afslaan en dit alles gaat gepaard met serieus wat bloed. Het mag dan ook gezegd worden dat alles er enorm indrukwekkend uitzag. Ook de God-powers zijn een belangrijk onderdeel van de gameplay. Tijdens de presentatie kregen we al enkele krachten te zien en ze zagen er allemaal erg indrukwekkend uit. Zo kon je een zwarte wolk tevoorschijn toveren en als je een vijand in de lucht kon slagen, werd deze naar de wolk getrokken en in stukken gereten. Een andere kracht die we te zien kregen was de mogelijkheid om vijand voor een bepaald tijd te verstenen. Al deze krachten zijn toegewezen aan een bepaald knop op je D-pad, zodat ze altijd makkelijk te gebruiken zijn.
Het mag duidelijk zijn dat Rise of The Argonauts een potentiële topper is. Niet alleen blaast deze game een frisse wind door het actiegenre, maar een nieuwe RPG met een gameplay van 25 tot 50 uur is altijd een leuke aanwinst. Als je er dan ook nog rekening mee houdt dat de replaywaarde vrij hoog ligt dan ben je al vrij zeker dat dit waar voor je geld is. Hoewel de presentatie nog enkele minpuntjes toonde zoals de graphics en vijanden die na een tijdje verdwijnen, beloofde de ontwikkelaar dat hier nog grondig aan gewerkt word. PC, PS3 en 360 gamers hebben er in ieder geval een titel bij om naar uit te kijken.
|