In het verleden ontwikkelde Square-Enix traditioneel voor elke titel een nieuwe motor. Deze generatie zou dat echter onbetaalbaar zijn, waardoor Square-Enix nu experimenteert met een volwaardige multiplatform engine.
Deze engine heet momenteel Crystal Tools, maar is beter bekend als de White Engine van Final Fantasy XIII, Versus XIII en de onbekende Square-Enix MMO.
- Het concept van XII en XIII is vergelijkbaar, maar de technologie verschilt sterk. De huidige generatie consoles vereist meer kwaliteit, het datavolume ligt veel hoger.
- Crystal Tools is iets nieuw voor Square-Enix en de Japanse markt. In Japan moest men tijdens de vorige generatie enkel rekening houden met de PS2. In het Westen waren de Xbox en de PC echter ook belangrijk, waardoor men in het Westen meer ervaring heeft met Middleware om multiplatform titels te ontwikkelen. Sinds de aankomst van de PS3 is de markt meer multiplatform. In Japan zijn de DS en de Wii meer populair, terwijl de Westerse markt meer gericht is op de Xbox 360 en de PC.
- Square-Enix verwacht dat meer ontwikkelaars de overstap naar multiplatform engines zullen maken, maar het vereist een serieuze investering. Niet alle ontwikkelaars zullen dus kunnen volgen.
- Voor Final Fantasy XIII heeft men Crystal Tools ontwikkeld omdat deze engine hun filosofie moet weerspiegelen. The Last Remnant dat gericht is op de Westerse markt, gebruikt bijvoorbeeld wel een Westerse middleware oplossing. Het nemen van een licentie op iemand anders technologie is niet onmogelijk.
- Crystal Tools kan zowel gebruikt worden voor Square als voor Enix titels, maar Crystal Tools is eigenlijk vooral een Square-middel. De meeste Enix titels worden namelijk door externe studio's ontwikkeld waarvoor Crystal Tools niet geschikt is.
- De ontwikkeling van Crystal Tools begon met Final Fantasy Tactics op de PlayStation en ging verder met elke titel van Taku Murata.
- Met Crystal Tools is het veel gemakkelijker om een titel van het ene naar het andere systeem te porten. Je moet wel rekening houden met enkele factoren zoals videogeheugen en processoren. Op deze manier is het ook mogelijk om parallel titels te ontwikkelen.
- Het verschil tussen de Wii en de 360, PC en PS3 is veel groter dan het verschil tussen die laatste drie. De ontwikkeling van Crystal Tools op de Wii loopt daardoor sterk achter.
- Voor de WiiWare titel Crystal Chronicles gebruikt men momenteel alleen engines van Nintendo en andere bedrijven. Deze oplossing kan men in de toekomst blijven gebruiken, maar indien men hypothetisch gesproken Final Fantasy XIII tegelijk zou willen uitbrengen op de PC, de PS3, de Xbox 360 en de Wii, dan zou men Crystal Tools moeten gebruiken.
- White Engine was maar een codenaam voor Crystal Tools, Crystal Tools past als naam beter bij Square. White Engine was eigenlijk versie 1.0 van de engine en Crystal Tools is versie 1.1.
- Crystal Tools is niet gericht op handhelds omdat de ontwikkeling daar kleinschaliger verloopt.
- De huidige technologie moet de ontwikkeling van verschillende titels versnellen. De extra tijd zal waarschijnlijk gebruikt worden om zich te richten op andere delen van de game.
|