Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCVRNintendo SwitchNintendo Switch 2Playstation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
02 Mei 2025 
(7) 
01 Mei 2025 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
30 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(1) 
29 April 2025 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
28 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
23 April 2025 
(0) 
(3) 
22 April 2025 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 April 2025 
(1) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2025 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
15 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
14 April 2025 
(0) 
(0) 
(7) 
13 April 2025 
(1) 
(4) 
12 April 2025 
(4) 
(2) 
11 April 2025 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2025 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
09 April 2025 
(0) 
(3) 
(8) 
(0) 
(0) 
08 April 2025 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(10) 
(1) 
(0) 
07 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
06 April 2025 
(0) 
(0) 
(4) 
04 April 2025 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
03 April 2025 
(8) 
(0) 
(0) 
02 April 2025 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Gamed Gamekalender Mei 2025
Lost Records: Bloom & Rage - Tape 2
Croc: Legend of the Gobbos
Gamed Gamekalender April 2025
Nieuws:

Square-Enix praat over Crystal Tools


Door Joni Philips op 24-02-2008 om 13:57
Bron: 1Up

In het verleden ontwikkelde Square-Enix traditioneel voor elke titel een nieuwe motor. Deze generatie zou dat echter onbetaalbaar zijn, waardoor Square-Enix nu experimenteert met een volwaardige multiplatform engine.

Deze engine heet momenteel Crystal Tools, maar is beter bekend als de White Engine van Final Fantasy XIII, Versus XIII en de onbekende Square-Enix MMO.

- Het concept van XII en XIII is vergelijkbaar, maar de technologie verschilt sterk. De huidige generatie consoles vereist meer kwaliteit, het datavolume ligt veel hoger.

- Crystal Tools is iets nieuw voor Square-Enix en de Japanse markt. In Japan moest men tijdens de vorige generatie enkel rekening houden met de PS2. In het Westen waren de Xbox en de PC echter ook belangrijk, waardoor men in het Westen meer ervaring heeft met Middleware om multiplatform titels te ontwikkelen. Sinds de aankomst van de PS3 is de markt meer multiplatform. In Japan zijn de DS en de Wii meer populair, terwijl de Westerse markt meer gericht is op de Xbox 360 en de PC.

- Square-Enix verwacht dat meer ontwikkelaars de overstap naar multiplatform engines zullen maken, maar het vereist een serieuze investering. Niet alle ontwikkelaars zullen dus kunnen volgen.

- Voor Final Fantasy XIII heeft men Crystal Tools ontwikkeld omdat deze engine hun filosofie moet weerspiegelen. The Last Remnant dat gericht is op de Westerse markt, gebruikt bijvoorbeeld wel een Westerse middleware oplossing. Het nemen van een licentie op iemand anders technologie is niet onmogelijk.

- Crystal Tools kan zowel gebruikt worden voor Square als voor Enix titels, maar Crystal Tools is eigenlijk vooral een Square-middel. De meeste Enix titels worden namelijk door externe studio's ontwikkeld waarvoor Crystal Tools niet geschikt is.

- De ontwikkeling van Crystal Tools begon met Final Fantasy Tactics op de PlayStation en ging verder met elke titel van Taku Murata.

- Met Crystal Tools is het veel gemakkelijker om een titel van het ene naar het andere systeem te porten. Je moet wel rekening houden met enkele factoren zoals videogeheugen en processoren. Op deze manier is het ook mogelijk om parallel titels te ontwikkelen.

- Het verschil tussen de Wii en de 360, PC en PS3 is veel groter dan het verschil tussen die laatste drie. De ontwikkeling van Crystal Tools op de Wii loopt daardoor sterk achter.

- Voor de WiiWare titel Crystal Chronicles gebruikt men momenteel alleen engines van Nintendo en andere bedrijven. Deze oplossing kan men in de toekomst blijven gebruiken, maar indien men hypothetisch gesproken Final Fantasy XIII tegelijk zou willen uitbrengen op de PC, de PS3, de Xbox 360 en de Wii, dan zou men Crystal Tools moeten gebruiken.

- White Engine was maar een codenaam voor Crystal Tools, Crystal Tools past als naam beter bij Square. White Engine was eigenlijk versie 1.0 van de engine en Crystal Tools is versie 1.1.

- Crystal Tools is niet gericht op handhelds omdat de ontwikkeling daar kleinschaliger verloopt.

- De huidige technologie moet de ontwikkeling van verschillende titels versnellen. De extra tijd zal waarschijnlijk gebruikt worden om zich te richten op andere delen van de game.


15:40  Valve heeft interesse in de Wii
13:07  Patapon komt pas deze week
 Reacties (12)
 Pagina: 1
Gast (86.84.147.xxx) op 24-02-2008 om 14:02
allemaal leuk en aardig dat crystal tools gelul, maar waar blijft informatie over FF XIII?

Gast (194.169.216.xxx) op 24-02-2008 om 14:07
Zoals elke fatsoenlijke persoon over SE weet, is het zo dat SE pas NET voor een release zijn stuff echt toond. Tot aan die tijd moet je gewoon wachten. Zo is dat altijd al geweest. have patience

Gast (86.84.147.xxx) op 24-02-2008 om 14:09
Ja, dat moeten wij hier in europa inderdaad wel heel vaak hebben

Gast (84.104.120.xxx) op 24-02-2008 om 14:10
Boeien, FFXIII word toch PS3-exclusive.

Gast (86.84.147.xxx) op 24-02-2008 om 14:13
daarom mag ik toch nog wel benieuwd zijn naar info erover. Misschien weet FF XIII mij wel zo te overtuigen dat ik mijn 360 aan de kant ga zetten en een ps3 koop

Gast (194.169.216.xxx) op 24-02-2008 om 14:28
Je zult niet de eerste zijn dan.En sowieso. Als je van FF houdt, dan hou je ook van white knights story en versus FF:D

Gast (86.84.147.xxx) op 24-02-2008 om 14:32
nu we toch of FFXIII praten, is er nog iets losgelaten over FF agito XIII? Daar hebben ze ot nu toe eigenlijk zo goed als niets over gemeld, tewijl ik daar toch wel benieuwd naar ben.

mercy0001 op 24-02-2008 om 14:51 [Niv: 157 / Exp: 7862]
de naam past echt bij square enix!!
op http://www.4gamer.net/games/000/G000000/20080223004/
is het logo van crystal tools te zien met enkele afbeeldingen van de ontwikkeling van FFXIII. ( enemy moddeling en cutscene editor
de screenss zijn van lage kwaliteit maar toch kun je zien dat FFXIII veel detail bevat.
ben beniewd

Gast (84.197.110.xxx) op 24-02-2008 om 15:50
FF13 op de pc en 360? yeah right...

Gast (194.169.216.xxx) op 24-02-2008 om 16:51
Nee joh. FFXIII komt alleen op ps3. De ENGINE kan gebruikt worden voor x360 en pc:D. Voor al hun games kunnen ze deze engine gebruiken. En mochten ze wat op pc of 360 releasen dan kunnen ze dat ook doen.

sidar op 24-02-2008 om 21:16 [Niv: 49 / Exp: 2463]
crystal......waar de franchise mee begon.( en vele andere games die Square heeft gemaakt)

Gast (89.220.73.xxx) op 25-02-2008 om 11:16
indien men hypothetisch gesproken Final Fantasy XIII tegelijk zou willen uitbrengen op de PC, de PS3, de Xbox 360 en de Wii, dan zou men Crystal Tools moeten gebruiken

Misschien een multiplatform op komst ;) :P

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.